Besviken över sambons resa.

Alltså nu känner jag mig som en dålig feminist och människa men jag är lite böjd att hålla med TS sambo här faktiskt. Eller ja, @JosefineLi också. Bortsett från eventuella omständigheter med födelsedagar etc så skulle jag inte heller vilja ha med min partner, eller någon väns partner, på en "kompisresa". Säkert jättefel och jättefult men jag föredrar faktiskt att umgås med mina vänner och i just mitt fall har jag faktiskt inte så många par omkring mig där jag är vän med bägge, allt som oftast är jag bara vän med tjejen (och ja, alla mina bästa vänner är i heterorelationer) och väldigt sällan tycker jag att det är lika roligt att umgås med mina vänner + deras partners som det är att bara umgås med mina vänner.

Alltså sorry men skulle min sambo vilja följa med mig och tjejerna på en resa till Berlin där vi ska festa och flamsa och umgås så skulle jag säga fett nej bara. Inte för att han skulle fråga, men ändå. Och jag skulle inte vilja ha med vänners partners heller, allt blir så annorlunda då. Jag föredrar dels faktiskt att umgås med tjejer (=värderar kön olika och är dålig feminist) men så är jag en sån också som föredrar att umgås med MINA vänner för att jag gillar dem, det är sällan jag är lika förtjust i deras partners.

I TS fall är det ju många omständigheter dock som spelar in men just i frågan om att åka med vänner eller vänner + partners så är jag helt med TS sambo och JosefinLi.
 
Håller med om att jag också ibland gillar att umgås bara med sina vänner. Eller.. det är klart att vänners partner också kan bli vänner..men ibland gillar jag att tex umgås ett gäng med tjejer som jag växte upp med. Sen ibland är partners till dom med. Men ja.. måste erkänna att jag också ibland gillar att det bara är tjejerna med.. jag tycker inte att par alltid måste sitta ihop utan också kunna göra separata saker.
Jag ser det inte som fel att TS sambo åker på resa med vänner och inte heller att TS absolut måste åka med. Dock reagerade jag på att det lät som att TS + sambo hade pratat om att åka tillsammans och då tycker jag inte man ändrar så. Samma sak med vänner- har man planerat att resa ihop tycker jag itne man bara ändrar det själv utan att prata med vederbörande först.
 
Jag skiljer inte direkt på mina vänner och min sambos vänner då de ganska mycket består av samma människor. Vi har rätt stor umgängeskrets och vissa umgås jag mer med och vissa umgås min sambo mer med. Det är väldigt ofta vi umgås i stora gäng där alla som kan är med.

Tycker överhuvudtaget inte det är problematiskt, är bara glad att min sambo vill hänga med mina nya vänner (såsom klasskamrater) och att han gör det utan att jag är med. Precis som att han är glad att jag hänger med hans barndomsvänner utan att han är med. På så vis hade jag väl tyckt att det varit lite tråkigt om han hade åkt med sina "grabb-polare" pga de är ju väldigt mycket mina polare också. Men fan, ja det är ju klart det beror på situationen. Om jag hade åkt på en resa där vi skulle ut och klubba hela nätterna skulle nog min sambo inte hänga med då han inte dansar. Alls :D

Sen överhuvudtaget är det inte så... parigt bland mina vänner. De som är tillsammans är med som individer, som polare liksom.

Fan vad jag låter dryg. Haha. Jaja, sorry för det :p
 
Jag skiljer inte direkt på mina vänner och min sambos vänner då de ganska mycket består av samma människor. Vi har rätt stor umgängeskrets och vissa umgås jag mer med och vissa umgås min sambo mer med. Det är väldigt ofta vi umgås i stora gäng där alla som kan är med.

Tycker överhuvudtaget inte det är problematiskt, är bara glad att min sambo vill hänga med mina nya vänner (såsom klasskamrater) och att han gör det utan att jag är med. Precis som att han är glad att jag hänger med hans barndomsvänner utan att han är med. På så vis hade jag väl tyckt att det varit lite tråkigt om han hade åkt med sina "grabb-polare" pga de är ju väldigt mycket mina polare också. Men fan, ja det är ju klart det beror på situationen. Om jag hade åkt på en resa där vi skulle ut och klubba hela nätterna skulle nog min sambo inte hänga med då han inte dansar. Alls :D

Sen överhuvudtaget är det inte så... parigt bland mina vänner. De som är tillsammans är med som individer, som polare liksom.

Fan vad jag låter dryg. Haha. Jaja, sorry för det :p

Ja, jag antar att det är skillnad om man exempelvis träffat sin partner i ett kompisgäng, och att umgängeskretsarna är väldigt lika. Då förstår jag att det faller sig mer naturligt att umgås allihop. Men alla relationer är olika och jag och min sambo har dels en stor åldersskillnad och dels väldigt skilda umgängeskretsar. Om jag var TS hade jag accepterat det som är, men tagit tag i planeringen av en ny resa, eftersom hon längtar efter resor. Kanske åka med egna kompisgänget? Kanske åka med någon i familjen? Eller möjligen med sambon?
 
Som jag tolkar ditt inlägg @ajdidodii så var det viktiga inte för dig att åka till Serbien och hälsa på den här personen, utan att resa och få en semester med din sambo? I så fall kan du väl föreslå att ni ni två gör en egen resa?

I ditt läge hade jag inte blivit besviken på sambon (om man bortser från att det sammanföll med din födelsedag och att ni hade pratat om det som att ni skulle åka tillsammas-för den biten hade han kanske kunnat sköta snyggare), inte så länge han hade kunnat tänka sig att resa med mig en annan gång. Jag kan förstå om man inte vill ha med partnern på en kompisresa och jag kan förstå om man inte vill ha med sina kompisars partners på en kompisresa. Bara för att man är tillsammans med någon behöver inte kompisgängen integreras helt. Ibland passar det att partners är med, ibland inte.
 
Förra sommaren träffade jag och min sambo en man från Serbien, genom en jobbarkompis till min sambo. Under en grillkväll bjöd han in oss alla att komma och hälsa på honom i Serbien och jag som inte varit utomlands så mycket i mitt liv (jag kan lätt räkna länderna jag besökt på mina tio fingrar) berättade för min sambo hur gärna jag skulle vilja att en sådan resa skulle bli av, att det skulle vara häftigt att åka dit och att vi lite skulle behöva en semester tillsammans.
Under vintern gjorde han tre jobbresor som jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på, då han fått se USA, Indien och Japan. När han kom hem började det pratas om att den där resan till Serbien skulle bli av ändå. Biljetter bokades, övernattning och hyrbil ordnades och jag får inte följa med. Motiveringarna jag fått är "Det är en grabbresa" och "Inbjudningar som den där är sådant folk säger på fyllan utan att mena det, för sen blir det aldrig av ändå".

Jag är jätteledsen på detta och riktigt besviken faktiskt. Det som fick mig att fundera på om jag överreagerar var min mor som idag när hon ringde frågade om jag var arg på min sambo för den här resan. Orden var ungefär "Men inte är du väl arg på Sambo för att han åker?". Till saken hör också att sambon åker dagen före min födelsedag och kommer hem fyra dagar efter den.
Just nu har jag skjutit upp allt firande av min födelsedag och planerar en dag ute vid sommarstugan där jag får vara helt själv med hunden, njuta av naturen och havet och vara lite ledsen om det blir så att jag är ledsen då.
Så frågan är egentligen om jag verkligen överreagerar när jag är besviken och ledsen på min sambo som åker iväg över min födelsedag på en resa jag vill, men inte får, följa med på?
Nej du överreagerar inte. Han åker hellre med grabbarna än med dig? Trots att du pratat om hur kul det skulle vara?
Nej det vore en dealbreaker för mig, just hur han gör det. Han skiter i dina känslor och gör en grabbgrej. Dessutom på din födelsedag? Han borde tagit dig med som överraskning tycker jag. Istället drar han på grabbresa?
Jag skulle fundera på hur kär han är och hur seriöst han ser på vårt förhållande. Detta är alltså ert första år ihop? Ändå väljer han en grabbresa på din födelsedag?
Mitt råd är att ta reda på om han fattar hur taskigt detta är och om han gör det så dumpa honom.
Jag är alltså inte emot grabbresa som sådan, men jag tycker du bör komma i första hand. Alltså en grabbresa vid ett annat tillfälle och om han inte har råd med två semestrar borde han välja att semestra med dig.
 
Tror faktiskt att det handlar mer om att TS är flickvän till en i kompisgänget, än att hon är tjej. Det blir inte samma sak att umgås i ett sammansvetsat kompisgäng när någons partner ska med. Jargongen blir annorlunda, man kan inte prata lika internt, gemensamma minnen blir drygare att prata om osv eftersom den nya partnern inte ingår i det gamla.

Jag tycker själv att det är superdrygt och tråkigt när någons nya partner ska tränga sig på och umgås "för det där med kön spelar ingen roll". Nej det gör det inte, men det spelar roll att ingen valt att bli vän med den nya partnern, man har valt vännen utan partner. Om man ska vara trevligt mot nya partnern så blir allt fokus runt den nya och det är drygt och tråkigt när man bara vill umgås med sin vän. Det är skillnad när det är flera nya, då faller samtalen enklare.
Jag tyckte inte riktigt det lät som om killen känner denna mannen sedan länge. Hon skrev ju att de träffades på grillfesten. Det tolkar jag som en ny bekantskap som bjöd in på fyllan och nu blev det en grabbresa av det hela?
 
Jag tyckte inte riktigt det lät som om killen känner denna mannen sedan länge. Hon skrev ju att de träffades på grillfesten. Det tolkar jag som en ny bekantskap som bjöd in på fyllan och nu blev det en grabbresa av det hela?

Men någon annan i kompisgänget kanske känner mannen bättre? De träffade ju honom genom en jobbarkompis till sambon. Vad sambon eller kompisgänget har för relation till mannen spelar väl egentligen ingen roll, i om med att TS bara verkar vara ytligt bekant med honom. Varför skulle det vara så viktigt för TS att få hälsa på just honom? Jag tolkar det som att det viktigt var resan, men det kommer ju fler möjligheter att resa om TS vill det. Även möjligheten att åka till Serbien finns kvar.
 
Som jag tolkar ditt inlägg @ajdidodii så var det viktiga inte för dig att åka till Serbien och hälsa på den här personen, utan att resa och få en semester med din sambo? I så fall kan du väl föreslå att ni ni två gör en egen resa?

I ditt läge hade jag inte blivit besviken på sambon (om man bortser från att det sammanföll med din födelsedag och att ni hade pratat om det som att ni skulle åka tillsammas-för den biten hade han kanske kunnat sköta snyggare), inte så länge han hade kunnat tänka sig att resa med mig en annan gång. Jag kan förstå om man inte vill ha med partnern på en kompisresa och jag kan förstå om man inte vill ha med sina kompisars partners på en kompisresa. Bara för att man är tillsammans med någon behöver inte kompisgängen integreras helt. Ibland passar det att partners är med, ibland inte.
Jag vet egentligen inte om själva den här personen var viktig för mig. Men resan är det helt klart. Det är en stor skillnad på att åka till ett land och turista gentemot att bli inbjuden till någon som visar sitt land. Jag föredrar den senare upplevelsen och det är nog därför jag så gärna skulle vilja med på den här resan.
En annan aspekt är att jag tror faktiskt inte att min sambo kommer ta med mig på en egen resa, utan det kommer rinna ut i sanden även om jag försöker så stannar det på att han inte vill eller inte har tid eller någon annan ursäkt. Vilket förmodligen är den största anledningen till att jag inte får åka med nu när den här resan faktiskt blir av.

Nej du överreagerar inte. Han åker hellre med grabbarna än med dig? Trots att du pratat om hur kul det skulle vara?
Nej det vore en dealbreaker för mig, just hur han gör det. Han skiter i dina känslor och gör en grabbgrej. Dessutom på din födelsedag? Han borde tagit dig med som överraskning tycker jag. Istället drar han på grabbresa?
Jag skulle fundera på hur kär han är och hur seriöst han ser på vårt förhållande. Detta är alltså ert första år ihop? Ändå väljer han en grabbresa på din födelsedag?
Mitt råd är att ta reda på om han fattar hur taskigt detta är och om han gör det så dumpa honom.
Jag är alltså inte emot grabbresa som sådan, men jag tycker du bör komma i första hand. Alltså en grabbresa vid ett annat tillfälle och om han inte har råd med två semestrar borde han välja att semestra med dig.
Nej, han förstår helt ärligt inte hur taskigt jag tycker att detta är. För honom är det ingen stor grej. Han frågade om jag fick följa med och det fick jag inte, inget med med det. Typ. Tyvärr övergår det min förmåga att lyckas förklara hur det känns. Jag har verkligen försökt. Vi är snart inne på år 2, träffades i Juli 2012 och har väl varit ett par sedan vi träffades.
 
Tycker faktiskt att det är taskigt nu när du hade pratat om resan och, som jag uppfattar det, försökt ge vinkar om att du vill följa med, men så ger han vika efter jobbkompisarna och säger typ "de sa nej, sorry" och det under din födelsedag O_o

Jag kan förstå om någon är konflikträdd men han borde ju åtminstone försöka göra något med dig som ursäkt för det, det kanske inte är någon stor grej för honom men det är ju tydligen en stor grej för dig - kanske "bara" en resa till london eller något. Men något iallafall!

En liten fråga om jag får, har han bett om ursäkt? :o
 
Tycker faktiskt att det är taskigt nu när du hade pratat om resan och, som jag uppfattar det, försökt ge vinkar om att du vill följa med, men så ger han vika efter jobbkompisarna och säger typ "de sa nej, sorry" och det under din födelsedag O_o

Jag kan förstå om någon är konflikträdd men han borde ju åtminstone försöka göra något med dig som ursäkt för det, det kanske inte är någon stor grej för honom men det är ju tydligen en stor grej för dig - kanske "bara" en resa till london eller något. Men något iallafall!

En liten fråga om jag får, har han bett om ursäkt? :o
Jag har inte gett några vinkar alls till min sambo. Det är som att inte försöka trampa på min hund när man smiter upp på toan mitt i natten, det vill säga omöjligt, en svart hund inte syns i ett mörkt rum och min sambo förstår inte vinkar, hintar eller antydningar...
Jag har sagt till honom rakt ut att jag vill åka med honom till Serbien och hälsa på den bekanta och när jag fick höra att det skulle bli en resa berättade jag att jag ville följa med. När jag fick höra att jag inte skulle få det berättade jag hur jag kände inför det (vilket var innan resan var bokad åt dom). Så nog har jag sagt det alltid. I övrigt har du väl fått det rätt.
Nej, han har inte bett om ursäkt. Jag tror inte att han anser att han har något att be om ursäkt för.
 
Ber om ursäkt, förstod efteråt att du inte "bara" gett vinkar utan faktiskt talat om det.

När jag fick höra att jag inte skulle få det berättade jag hur jag kände inför det (vilket var innan resan var bokad åt dom). Så nog har jag sagt det alltid. I övrigt har du väl fått det rätt.
Nej, han har inte bett om ursäkt. Jag tror inte att han anser att han har något att be om ursäkt för.

Men du, att du faktiskt innan resan var bokad rent ut berättade hur du kände inför det skulle få mig bara bli argare om han sen inte gjorde något, det skulle kännas som om han nonchalerade min åsikt/mina känslor :mad: När någon talat om för en att man känner sig sårad pga något och det så är det faktiskt upp till mig (dvs. din pojkvän) att försöka be om ursäkt på något vis, man kanske inte tycker att man gjort något fel men om någon känner sig sårad så får man be om ursäkt. I en idealistisk värld iallafall :grin:

Det borde vara han som går fram till dig och ber om ursäkt, men skulle du kunna gå fram till honom och typ säga "jag vill ha en ursäkt"? Då kanske han förstår eller iallafall börjar tänka över hur sårad du kände dig. Om han inte skulle ta det på allvar så skulle jag börja fundera över relationen :cautious:

(Men jag är verkligen ingen relationsexpert :o har bara erfarenhet vara lite av en skitstövel som sa "förlåt" för sällan, jag tänkte faktiskt inte på det och har försökt ändra på mig - kanske han är likadan)
 
Jag vet egentligen inte om själva den här personen var viktig för mig. Men resan är det helt klart. Det är en stor skillnad på att åka till ett land och turista gentemot att bli inbjuden till någon som visar sitt land. Jag föredrar den senare upplevelsen och det är nog därför jag så gärna skulle vilja med på den här resan.
En annan aspekt är att jag tror faktiskt inte att min sambo kommer ta med mig på en egen resa, utan det kommer rinna ut i sanden även om jag försöker så stannar det på att han inte vill eller inte har tid eller någon annan ursäkt. Vilket förmodligen är den största anledningen till att jag inte får åka med nu när den här resan faktiskt blir av.

Om det är din sambos inställning så förstår jag att du är besviken. Låter väldigt nonchalant. Vad händer om du tar initativet till en gemensam resa? Säger han då att han inte vill eller har tid så hade jag defintivt ställt honom mot väggen om jag var i din sits. Hade det varit min sambo hade jag nog faktiskt undrat om han inte gillar att umgås med mig om han inte kan tänka sig att resa med mig, när han uppenbarligen inte har något emot att resa med andra. Tycker det låter som att ni behöver prata, om din besvikelse över det som hänt nu i samband med resan, och även mer allmänt, vad ni förväntar er av varandra etc.
 
Jag hade också blivit sur.
Okej om han och grabbarna hade åkt till ett ställe som jag också gärna skulle åkt till, men som vi inte snackat om tidigare. Då är det en sak.
Men när man uttryckligen sagt att "Dit skulle jag verkligen vilja åka!" och han ändå bokar en resa dit med bara grabbarna, utan att ens fråga dig - njae, inte schysst tycker jag. Jag hade blivit skitsur.
 
Förra sommaren träffade jag och min sambo en man från Serbien, genom en jobbarkompis till min sambo. Under en grillkväll bjöd han in oss alla att komma och hälsa på honom i Serbien
Med den bakgrunden hade jag nog också varit sur. TS blev, som en i ett sällskap och tillsammans med sambon, inbjuden att hälsa på. Nånstans på vägen blev det en "grabbresa" av det hela, och TS är inte välkommen att följa med. Hade sambon då haft det minsta j-a ryggrad hade han stått över och gjort något med TS istället, eftersom han vet att TS ursprungligen var inkluderad. Mer avancerat än så tycker jag inte det är.
 
Jag har sagt till honom rakt ut att jag vill åka med honom till Serbien och hälsa på den bekanta och när jag fick höra att det skulle bli en resa berättade jag att jag ville följa med. När jag fick höra att jag inte skulle få det berättade jag hur jag kände inför det (vilket var innan resan var bokad åt dom). Så nog har jag sagt det alltid. I övrigt har du väl fått det rätt.
Nej, han har inte bett om ursäkt. Jag tror inte att han anser att han har något att be om ursäkt för.
Oj vad osympatisk din sambo verkar. Sånt där hade jag inte orkat med, oavsett hur rar han är i övrigt.
 
Nej, han har inte bett om ursäkt. Jag tror inte att han anser att han har något att be om ursäkt för.
Han bad mig om ursäkt igår och lovade att han skulle fixa något för att kompensera mig. Över lag hade vi ett väldigt bra prat igår. Han insåg nog rätt bra varför jag var så besviken över resan (ursäkten och idén att kompensera drog han upp själv), jag insåg varför han inte är så duktig på att inkludera mig i sina planer och han insåg varför jag tycker att han alltid borde göra det, så att jag vet att han ska göra något även om jag inte ska med.
Jag drog också upp det här med att han inte tar sig tid att resa iväg något med mig, utan hellre reser med vem som helst av sina kompisar. Det höll han inte med om att det var så, men när jag förklarade varför jag uppfattade det så kunde han förstå det i alla fall.
Vi firade dessutom min födelsedag idag, en fika nere vid vattnet med mig, sambon, moster, mamma, pappa och svärmor, så nu känns det faktiskt mycket bättre. Jag ser också fram mot min egen vistelse ute i sommarstugan på själva födelsedagen.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Relationer Så här kring jul så är väl det en jätte aktuell fråga när man ska besöka alla dessa släktingar för att man "måste". Jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
5 259
Senast: Septicemia
·
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: tanten
·
Övr. Barn Nytt "hemligt" nick... Är en relativt flitig användare här på buke men nu behöver jag "gömma mig" lite och samtidigt snurrar 10 000...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp