Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Inte_Ung

Trådstartare
Silvergen i dubbel uppsättning ger ögondefekten MCOA.
Nu så finns det också en bra artikel/reportage i senaste Islandshästen om detta ögonsyndrom.
Där så står allt som man behöver veta i ämnet.
För de som inte har Islandshästen så rekommenderar jag fortfarande artikeln i Tidningen Ridsport nr 15 den 6te augusti.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Äntligen säger jag bara, hoppas nästa gång att det inte blir massa hemligheter och, stör för gods skull inte forskarna, igen.

Man hade kunnat minskat mycket lidande för häst och människor med att går ut med mistankar tidigare och bra information.

Vi blev själv indirekt drabbade med en silverhäst som inte reagerade på Atropin, den skulle säljas men är nu tillbaka hos ägaren.
Och ett silver sto som var dräktig med Loftur ( ja ägaren betäckte för att infon var inte tillräckligt då, bara man bör inte, jag men varför och vad konsekvensen blev informerade man inte). Fostret togs bort och stoet blev inte dräktig igen, mycket pengar och mycket syn om stoet.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Man hade kunnat minskat mycket lidande för häst och människor med att går ut med mistankar tidigare och bra information.

Nu så gick man ju ut så tidigt som man vågade.
Med så mycket som man vågade stå för.
Och ändå var den största kritiken mot informationen att det skulle ha hållits tyst tills att man var helt säkra.

Vi gjorde alla vad vi kunde för att informera om det som gick.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Nu så gick man ju ut så tidigt som man vågade.
Med så mycket som man vågade stå för.
Och ändå var den största kritiken mot informationen att det skulle ha hållits tyst tills att man var helt säkra.

Vi gjorde alla vad vi kunde för att informera om det som gick.

Det gjorde ni inte mina eller de drabbades ögon.
tex hade man utan problem redan tidigt går ut med infon om de Islandshästar där man hittade felet och referera till tidigare studier på andra raser.
Alla är inte duktig på att ta fram den infon tog mig ett tag att hitta.

Hoppas nu de går ut internationell med då det främst i DK finns en stor silveravel. De som har Loftur har vi informerat och de ta inte emot silverston till sina 2 silverhingstar.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Det gjorde ni inte mina eller de drabbades ögon.
tex hade man utan problem redan tidigt går ut med infon om de Islandshästar där man hittade felet .....
Det hade varit en fullständig omöjlighet.
Då man på det viset hade pekat ut bara vissa familjer efter enstaka hingstar.
Så kan man inte göra.

.....och referera till tidigare studier på andra raser.
Dessa studier på Rocky Mountain Horse har varit kända i flera år.
Så de var inga nyheter.
Den informationen kändes det som att den redan fanns ute.
Diskussionerna om denna ögondefekt har i perioder gått varma.
Och ämnet har varit mycket infekterat.
Senast som det var på tapeten var runt 2007.
Göran Häggberg var tidig med att varna för problemet men ingen trodde på honom utan han fick bara en oerhörd massa oförtjänt kritik för sina teorier.
Numera så vet vi ju att han hade rätt.


Det gjorde ni inte mina eller de drabbades ögon.
tex hade man utan problem redan tidigt går ut med infon om de Islandshästar där man hittade felet och referera till tidigare studier på andra raser.
Alla är inte duktig på att ta fram den infon tog mig ett tag att hitta.

Hoppas nu de går ut internationell med då det främst i DK finns en stor silveravel.
Jadå denna forskning är ett internationellt sammarbete så jag kan inte tänka mig något annat.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Nej det är ju sant.
Dock så låg det faktiskt en del substans i hans observationer.
Rykten kan ändå ibland vara värda att undersöka då det ofta finns en eld i botten på att det finns rök.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Det gjorde vi ju. Men det hade vi börjat med innan GH spred felaktig information.

Vår silverhingst (heterozygot) hade inget för veterinär synligt fel på ögonen .

Alltså kunde inte ALLA silverhästar vara synpåverkade. För att komma vidare behövde man sedan komma vidare med att spåra generna och hitta dem på kromosomerna.

Vi åkte land och rike runt för att färgbestämma och samla in avkommors blodprov för att kunna dra igång silverstudien. Att ta blodprov på otämjda föl/unghästar är dessutom inte helt okomplicerat..

Men den blodprovssamlingen gjorde att man kunde hitta silvergenen, och sedan koppla den till ögondefekten.


Snacka går ju, men verkstad är mer nyttigt för rasen :cool:
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Snacka går ju, men verkstad är mer nyttigt för rasen :cool:

Definitivt.

Men ingen kan ju påstå att misstanken om ögondefekten var någon nyhet när jag startade förra tråden i juni i år.
Den hade funnits där ett tag.
Och med första fallet bekräftat så visste man ju att den fanns i rasen.
Men ändå så var det ingen trodde på problemet då.
Och vi fick svidande kritik mot att vi spred något som bara var en teori.
Nu får vi i stället kritik för att vi inte spred informationen fort nog.

Aldrig är det riktigt bra.
Och alltid är det några som är missnöjda.

"Damn you if you do and Damn you if you don't."
("Fördömd vare du om du gör och fördömd vare du om du inte gör.")
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Nu ska jag inte håller på mer, bara en sista sak.

Hur kunde vi veta om denna defekten och tidigare studier tycker du.
Infon var ny för de flesta, du som är insatt vet om tidigare studier och den forskningen som startade på dina hästar i sverige. Men hur skulle alla vi andra veta??? Hade vi vetat hade det inte blivit så stora diskussioner och funderingar.

Alla har inte hållit på med Islandshästar sen starten.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Hur kunde vi veta om denna defekten och tidigare studier tycker du.

Defekten var känd på Rocky Mountain Horse sedan flera år.
Och på t.ex. Silverkedjans Hemsida från 2007 så stod det på sidan om Silverfärgen om att defekten existerade men ännu inte var funnen på någon Islandshäst.
Vilket var den information som fanns att få vid den tiden.

Den enda fördröjning som finns är den mellan att man hittade det på min häst i november 2008 och att det stod en varning i Islandshästen några månader senare.
I Juni 2009 startade jag en tråd här som jag blev mycket kritiserad för.
Fördröjningen för att utvärdera fyndet var dock bara några månader.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Saxat från Silverkedjans sida daterat 2007-08-11.
http://www.silverkedjan.se/ny/farger/del4.html

Silverfärgen förekommer bland islandshästar och shetlandsponnyer (möjligen även i fler brittiska ponnyraser och ardenner) och är mycket vanlig i amerikanska miniatyrhästar och Rocky Mountain hästar. Det senare är en stor naturtöltande ras som tyvärr fått stora problem i avelsarbetet då färgen där visat sig komma från en speciell blodslinje som också har ett anlag för en ögonsjukdom nära associerat med färgen. Detta problem finns inte hos islandshästarna.

Detta var vad man visste då.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Precis. Och eftersom man inte hittat sjukdomen i andra linjer än RM så trodde man att den var begränsad dit.

Men nu när silvergenen är kartlagd och kan testas så är det så lätt att man kan säga att många av de hästar man trott varit silverfärgade inte är det, shetlandsponnyerna tex verkar ha ett modifierat rött anlag som ger samma look så det är inte konstigt om sjukdomen inte finns i den rasen.

Islänningarna har ju äkta silverfärg men har tidigare varit så ovanliga att man inte haft homozygoter att studera. De seriösa avlare som avlat silverhästar har ju oftast kombinerat en silverindivid med en så bra/passande som möjligt och då är det ju synnerligen liten chans att den också skulle vara silverbärare.

Nu verkar det tyvärr finnas rätt många homozygoter vilket antyder att folk oftare "bara" avlar på färg utan försiktighetsprincip.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Vill ni kortfattat berätta vad de har kommit fram till i senaste Islandshästen? Är ju inte medlem i år så har ingen möjlighet att läsa den.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Det är en hästägare som berättar om sin unghäst som föddes blind p.g.a. denna defekt.

F.ö. så är det samma fakta som i Tidningen Ridsport.
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

*KL*

Jag vill påminna om att det ej är tillåtet att hänvisa till bloggar etc, dessa inlägg tas bort enligt gällande regler om länkning.

Boj/moderator
 
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst Del 2

Här är Kias berättelse, lite nedkortad:


Sigurd från Hafsjö (2008 04 19 – 2009 09 05)

vacker , vänlig , silversvart och blind


img_2328_63521960.jpg


Bakgrund

Sigge föddes vid midnatt en stjärnklar och kall vårnatt, han var oerhört efterlängtad och tanken var att han skulle ta över efter sin mor och bli min nya ridhäst.

Hans mor – en drömhäst för alla kategorier ryttare; hon bär varsamt fram nybörjaren i en lagom bekväm tölt och är en utmaning med turbomotor för den duktiga ….och hon kan allt! Min ögonsten och vän i nästan 20 år är ett 2-klass 4-gångsto och silversvart, efter en svart hingst och ett fuxsto.

Eftersom hon alltid varit så rolig att rida har hon bara haft 2 föl tidigare, senast var 1999. Hon började nu bli till åren och jag hade ingen avkomma kvar undan henne så jag tänkte: bara ett föl till ...att behålla - en likadan - innan hon blir för gammal.

Fånig och nostalgisk fåfängt tyckte jag nog (jag är för kvalitetsavel inte färgavel) men nu fanns det en silversvart hingst som förvärvat sig bra så det var väl försvarbart inför mig själv, ”en pseudokloning” av mitt underbara sto!

Jag berättade för ”alla” om min ide – bl.a. för uppfödare och tränare som varit med i gamet länge- och jag hörde ingen varning.

Så föddes han, en gräddvit Sigurd i fullmånens sken och miljoner stjärnor tittade på.....det var magiskt och vackert, vi var trötta och lyckliga.

Morgonen därpå så upptäckte jag att hans ögon var lite utstående, ögongloberna såg ut som pärlor och man såg vitan runt irisen. Jag hade aldrig sett sådana ögon förr.

Tiden gick och Sigge som var en stor och högrest kille lekte, busade och sov som alla andra föl. Jag frågade alla om de hade sett liknande ögon någon gång bl. a. flera veterinärer men de trodde att det bara var ett personlighetsdrag utan betydelse, kanske var ögonen bara lite mer känsliga i sitt lite utsatta läge. Om man stod framför honom så kunde man se rakt igenom ögongloberna, de buktade ut framför irisen.

Sigge gick hemma i flocken i 9 månader och jag tänkte ”han ser i alla fall” - han sprang runt och lekte som vilket föl som helst.

Upptäckten

När han kom till unghingstflocken där han skulle få växa upp på stora ytor med många kompisar så sprang han rakt in i en stor en. Det var första signalen på att något var galet men i stridens hetta så kan väl vem som helst springa på saker!

Min goda vän som har hingstflocken brukar sitta ner på en stubbe och observera grabbarna, vara en åskådare in i deras värld. Hon såg att Sigge hade svårt att hänga med i kuperad terräng, han kom efter, han stannade upp vid övergångar mellan ljus och skugga, han var allmänt försiktigare än de andra.

Så småningom så gick det väl också upp för mig att han kanske inte såg helt bra, fast det tog tid innan jag kunde ta in informationen!

När jag så via tips från en bekant tog kontakt med SLU så förstod jag direkt att vår Sigge var homozygot för silvergenen (ZZ) och att han hade sjukdomen MCOA - Multiple Congenital Ocular Anomales, dvs multipla kongenitala ögonmissbildningar.

Jag läste igenom de amerikanska artiklarna om silversvarta Rocky Mountain hästar som har sjukdommen MCOA ( eller ASD syndrom som är den amerikanska benämningen - Anterior Segment dysgenesis) och såg på bilderna i artikeln att Sigges ögon såg precis ut som på Rocky Mountain hästarna.

En djup sorg och förtvivlan välde över mig : Vad hade jag gjort ??? Stackars Sigge :cry:

Jag skickade in tagel för DNA test och fick det bekräftat, han var homozygot så vi bestämde att de från SLU skulle komma och undersöka hans ögon.

Jag planerade att kastrera och ta hem honom men skulle vänta tills efter SLU´s undersökning.

Jag klandrade mig själv : varför visste jag inte? det var mitt förb.... ansvar att veta/ta reda på. Jag hade manipulerat med naturen, gått emot mina principer att färg-avla blablabla, en massa hintar poppade upp ifrån hjärnans skrymslen och vrår. Hingstägaren hade bl.a. sagt att hingsten inte gärna ville betäcka ston av samma färg (naturen är klok). Islänningarnas ”skitprat” om att vindottur är knäppa och tittiga ....så klart, om en del av dem ser dåligt så får kanske alla samma etikett! Mitt heterozygota silver-sto är mycket stabil och ett klokt ledar-sto så jag har bara fnyst åt ryktet.

Om jag hade hört talas om sjukdomen MCOA, om jag visste att det fanns den minsta lilla risk att Sigge skulle kunna få den, då hade jag aldrig utsatt varken honom eller mig för detta....aldrig någonsin, det finns så många riktigt bra hingstar i andra färger att välja istället.

Undersökningen

Syn-undersökning utfördes av en mycket duktig professor i klinisk neurofysiologi från SLU.

Vi tog in Sigge i en lada som fanns ute i hagen, kompisarna väntade utanför så allt var lugnt och odramatiskt.

Tyvärr så var Sigges situation mycket värre än jag hoppats på. Jag var dock lite förvarnad för den vanliga veterinären tyckte att vi skulle avvakta med kastrationen till efter synkollen - så vi inte gjorde ett dramatiskt ingrepp i onödan, han misstänkte nog det värsta och jag förstod först då hur illa det kunde vara.

Sigge hade kraftigt nedsatta pupill-reflexer, han reagerade helt enkelt inte. Han kunde inte heller dilatera pupillerna, inte ens efter droppar i ögonen ( som skulle få pupillerna att bli stora), stora ”titthål” är ju en nödvändighet för att kunna se i mörker. Vidare så fanns där ”stora klasar” med cystor i ögonen och även perifer näthinneavlossning. Han hade också början till katarakt (grå starr) alla symptom är kända och signifikativa för MCOA fenotypen – d. v. s. homozygoter med 2 anlag som har multipla och allvarliga förändringar i sina ögon.

Dessutom så upptäcktes att hans syn-nerver inte var helt utvecklade .

Vår vackra lilla kille var i princip helt blind, han hade endast en liten förmåga, han kunde skilja på ljus och mörker med vänster öga.

Vi öppnade porten till ladan och ljuset flödade in....då vände han huvudet ditåt. Det var hans första reaktion på ett seende sen vi gick in i ladan.....eller var det så att han hörde när vi öppnade porten och vände sig mot ljudet?


img_1677_63522339.jpg



Tänkvärt


Jag har umgåtts med hästar nästan dagligen i 40 år, haft ett 10-tal föl och jag märkte inte att Sigge i princip var blind!


Vilka tecken fanns? Han var en cool kille, självständig och trygg.

När han var någon dag bara så tog vi ut stoet och gick en sväng, då nosade han runt lite och lade sig sen ner och vilade.

Jo, han var initialt skyggare än de föl jag haft tidigare men när man väl var i kontakt så var han fogligare än de flesta istället.

Det hände att han gick omkull i full fart men vi har gott om både backar, berg, stenar och rötter.

Han kunde ropa på stoet/flocken fast de var inom synhåll men det verkade inte heller så konstigt. En gång så hade vi glömt stänga en grind till betet, hela flocken var ute och mejade ner trädgårdslandet utom Sigge som var kvar och gnäggade oroligt.

Han vände alltid huvudet emot det som hände för att han hörde förstås, inte för att han såg!

Han kom emot oss när vi ropade på honom för att han följde ljudet!

Först i den nya flocken på nya marker så blev syn-problemet tydligt. Senare när vi visste så kunde vi se att han alltid hade en ”ledsagare” som tog hand om honom, några i flocken turades om och han var aldrig ensam. Det var helt fantastiskt ….hästarna visste!


Sammanfattning


MCOA syndrom = alla de som har sjukdomen. Dess utbredning är inte så kända på islandshästar än men vad vi vet är att sjukdomen finns i vår islandshäst-värld och att den uppträder hos silverfärgade individer.

Cyst fenotypen = silverhästar som är heterozygoter, de har ett anlag Z och uppvisar endast cystor som inte verkar påverka deras syn nämnvärt.

MCOA fenotypen = de som är homozygoter , de har alltså 2 föräldrar som är bärare av silvergenen m. a. o. dubbla anlag och uppvisar multipla och allvarliga förändringar (som Sigge)


Nu är det inte så att alla som har MCOA fenotypen är så hårt drabbade som vår hingstunge, sjukdomen finns i varierad grad MEN bara vetskapen om risken gör det helt oförsvarbart att betäcka Z x Z, alltså silver med silver.


Jag vill med denna artikel ge sjukdomen MCOA ett ansikte, så att den blir till verklighet, inte bara för oss som fick och förlorade Sigge, utan för alla som har eller skulle vilja ha en silverfärgad häst!

Vi här på gården önskar ingen att behöva uppleva det vi har gjort, att få en efterlängtad fin fölunge och sen upptäcka att den är blind eller starkt synskadad.

Det är lätt att undvika -välj annan färg på den andra föräldern om du har en silverfärgad häst du vill använda i avel.

Kom ihåg att fuxar kan vara bärare av silvergenen precis som Sigges mormor, kolla med härstamningen eller DNA- testa.

Du som redan har en silverfärgad häst, är den homozygot?

Kolla upp hur bra din häst ser, gör en hinderbana där hästen inte varit förut ( hinder att väja för, kliva över osv) testa banan både i dagsljus och i mörker. En vanlig synundersökning av din veterinär berättar också hur det står till.

Kanske kan det leda till att du förstår din häst och dess beteende bättre och kan underlätta och anpassa livet så bra som möjligt för din vän.


Sigge fick avsluta sina dagar lugnt och fint, innan årstiden blev för mörk och totalsvart för honom. Han har donerat sina ögon till forskningen i hopp om att det inte ska behöva födas fler blinda föl.

Forskningen fortgår och vetenskaplig information från SLU kommer att publiceras före nästa betäckningsperiod.

img_0777_63522502.jpg


Varma hälsningar till er alla

Kia von Platen
Hafsjö gård
 

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 749
Senast: freyja
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 763
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp