Betäckningar 2017

Görel

Trådstartare
Moderator
Tråd för årets betäckningar.

Själv har jag inte börjat ännu eftersom jag inte vill ha för tidigt föl. Planen är att skicka iväg Celia till seminstationen andra halvan av maj.
 
Ja vem vill ha föl idag . Förstår inte hetsen över att vilja ha mars aprilföl.
Dessutom blir dräktighetsresultatet bättre när livmodern fått brunsta ett par gånger och slemhinnan växt på sig .
 
Det kan finnas utmärkta anledningar till att vilja börja tidigt, som inte hänger ihop med att man vill ha tidigt födda föl. Två år i rad har jag stått i augusti/september och förgäves försökt få dräktigt för att jag har börjat för sent (juni/juli) och det har strulat. Ena året fick jag tack och lov dräktigt på sista försöket i augusti, förra året var det rätt många tusenlappar som gick åt skogen utan att få ett plus.
Det är lätt att säga att det handlar om att man vill ha tidigt födda föl men i mitt fall handlar det om att jag vill ha gott om tid på mig för att få dräktigt.
 
Det kan finnas utmärkta anledningar till att vilja börja tidigt, som inte hänger ihop med att man vill ha tidigt födda föl. Två år i rad har jag stått i augusti/september och förgäves försökt få dräktigt för att jag har börjat för sent (juni/juli) och det har strulat. Ena året fick jag tack och lov dräktigt på sista försöket i augusti, förra året var det rätt många tusenlappar som gick åt skogen utan att få ett plus.
Det är lätt att säga att det handlar om att man vill ha tidigt födda föl men i mitt fall handlar det om att jag vill ha gott om tid på mig för att få dräktigt.

Dock är det så att om man börjar för tidigt är risken stor att man stör så mycket så att man inte får dräktigt alls. Det är en avvägning.
 
Jag har fått rådet att börja tidigt då det är min hästs första föl och hon är 12 år gammal. Jag vill ha gott om tid på mig att lyckas. Det här är mitt första egna föl så jag väljer att lita på rekommendationerna från mer avelskunniga. Jag vill inte att man ska stå i augusti och inte fått dräktigt pga tidsbrist. Jag har haft koll på brunsten under våren och sett att hon har haft totalt 3 brunster nu. Jag ska försöka inseminera på nästa brunst vilket borde vara första veckan i maj.

Hade jag vetat att jag fått dräktigt på första hade det ju varit piece of cake. Då hade jag väntat någon månad till. Men nä, jag vill inte chansa i den frågan.
 
Dock är det så att om man börjar för tidigt är risken stor att man stör så mycket så att man inte får dräktigt alls. Det är en avvägning.
Jag vet, jag har fått det påtalat för mig också, min veterinär är inte så sugen på att börja tidigt egentligen. :)
Jag ville att vi skulle kolla dem här innan påsk iallafall, för att se om det över huvud taget var lönt, annars hade vi väntat i några veckor. Nu stod den lilla med en jättefin brunst och ett tydligt ägg, där valde vi att seminera, medan den andra fortfarande var i vintervila, så henne har vi väntat med.
Men ja, du har helt rätt, jag vet om den risken, men står och väger lite mellan två onda ting då jag kommer få avsluta betäckningssäsongen senast i juli i år p.g.a privata skäl.
 
Fast det är väll skillnad att börja i juni/ juli mot att börja 2-3 dje brunsten i maj ?
 
Vi kör stona i Maj till station. Treåringen får åka direkt från beridaren till seminstation då de ligger 10 minuter från varandra. Vi börjar alltid i sen April/tidig Maj ifall att man tajmar fel och missar en brunst. Alternativt körs stona på andra brunsten efter fölning, alltså inte fölbrunsten.
Vi har dock ett hingstval vi velar på... som vanligt :banghead:
 
Vi kör stona i Maj till station. Treåringen får åka direkt från beridaren till seminstation då de ligger 10 minuter från varandra. Vi börjar alltid i sen April/tidig Maj ifall att man tajmar fel och missar en brunst. Alternativt körs stona på andra brunsten efter fölning, alltså inte fölbrunsten.
Vi har dock ett hingstval vi velar på... som vanligt :banghead:
Vad är det för hingstar det står mellan? :)
Jag får nästan skämmas detta året så som jag har ändrat mig med bägge stona. :o
 
Bägge mina ston kollas måndag morgon. Den lilla seminerades en gång till i torsdags då ägget stod kvar, sen hade hon ännu ett ägg som var på tillväxt så eventuellt blir det tvillingvarning på henne. Frågat flera gånger om allt ser normalt ut för hon höll på ägget så här senast också och det bara växte och växte utan att släppa.
Skulle hon nu inte ha ovulerat tills på måndag så släpper jag denna brunsten och avvaktar ett tag tror jag, hon ska inte bli stående så länge om allt är normalt.

Escudon ska brunstkollas, hon ska bara semineras i det fall allt ser riktigt bra ut och vi har en reell chans att lyckas tänker jag.
 
Vad är det för hingstar det står mellan? :)
Jag får nästan skämmas detta året så som jag har ändrat mig med bägge stona. :o

Det är till treåringen. Vi hade i stort sett bestämt oss för St. Schufro men hittar ingen back-up hingst hos Blue Hors som känns bra. Så då var det Helgstrand, Milione eller For Emotion. Men nu när Zappan kommit och är riktigt riktigt fin lutar det nog åt att vi gör ett 3/4-syskon med dottern och honom.

Dessa hingstval, eh :);) Tyckte du gjorde rätt som valde Cristallo II till den ena i alla fall - Jättefin hingst.
 
Står i valet och kvalet om jag ska köra mitt sto till seminstationen i kväll.. Det har alltid varit svårt att se brunst på henne och när vi kom till seminstationen 2015 hade vi precis missat en brunst, och sen tog det 6 veckor (mitten av maj till slutet av juni) till nästa :banghead: Stuteriägaren tyckte därför att jag skulle komma tidigt i år. Men skulle hon ta sig på en gång så blir det ju väl tidigt... Marsföl i Dalarna är ju ingen hit:crazy:
 
Står i valet och kvalet om jag ska köra mitt sto till seminstationen i kväll.. Det har alltid varit svårt att se brunst på henne och när vi kom till seminstationen 2015 hade vi precis missat en brunst, och sen tog det 6 veckor (mitten av maj till slutet av juni) till nästa :banghead: Stuteriägaren tyckte därför att jag skulle komma tidigt i år. Men skulle hon ta sig på en gång så blir det ju väl tidigt... Marsföl i Dalarna är ju ingen hit:crazy:
Jag skulle inte åka . Brunstade hon inte på SEX veckor förra året när hon kom till seminstationen så var väll inte alla hormoner på plats Och ingen riktig brunst . Sen kunde ju komma igång med andra ston och sol men ha ingen panik . Vänta du en brunst till så kanske det går smidigare istället .
Att stoet är färdig i brunst hormoner och slemhinnor .
 
Nu brunstar mitt sto, får åka till Flyinge på måndag och hoppas att det inte är för sent för inseminering. Annars får vi vänta på nästa brunst.
 
Det känns som om jag har haft maximal otur med mina tre uppfödningar... den ena föddes fantastiskt fin exteriört och i temperamentet- men enögd. Den andra var också jättefin och såldes till satsande ryttare som ettåring- men hittades senare skadad i hagen hos nya ägaren och fick tas bort :cry: Den tredje var inte otur, men såldes av privata skäl redan i magen på mamman, så den har jag inte heller kvar. Den lever och är fantastiskt fin och lovande däremot så det är jättekul att få följa, även om jag inte står som uppfödare så var det ju jag som planerade och "skapade" den :p

Men, till ämnet så nu är det äntligen dags igen och jag kommer att betäcka med fryst och håller tummar och tår för att det tar sig och utvecklas till en frisk och fin fölunge! Dock vill jag inte ha ett för tidigt föl med tanke på väder osv så vi avvaktar lite fastän jag är såå taggad! :banana:
 
På lördag åker min dam iväg till seminstationen, och tanken är att hon får stå där tills hon blir dräktig :). Har aldrig varit ifrån henne längre än en vecka så det kan bli tufft att klara sig utan häst. Enligt planen borde hon brunsta framåt slutet av nästa vecka, så då hoppas vi på insemination.
 
Jag känner mig lite nybörjare på det här med avel och har några funderingar. Min första uppfödning kom till genom att jag, lite på vinst och förlust, körde stoet till Lövsta där aktuell hingst stod. De seminerade direkt och hon blev dräktig på första försöket. I år känns det som det kommer bli krångligare. Vill ngn vänlig själ svara på mina funderingar?

- när kör man stoet till seminstationen? Vid första brunsttecknet? Hon har brunstat två ggr hittills i vår, första tecknet 6 april och nu 26 april.
-om man kommer till stationen och de ser att stoet är på väg att släppa ett ägg så görs en beställning. Skickar hingsthållarrn nog sperma för en seminering då eller för flera, tänker på om stoet inte släpper ägget när man tror?
 
Jag känner mig lite nybörjare på det här med avel och har några funderingar. Min första uppfödning kom till genom att jag, lite på vinst och förlust, körde stoet till Lövsta där aktuell hingst stod. De seminerade direkt och hon blev dräktig på första försöket. I år känns det som det kommer bli krångligare. Vill ngn vänlig själ svara på mina funderingar?

- när kör man stoet till seminstationen? Vid första brunsttecknet? Hon har brunstat två ggr hittills i vår, första tecknet 6 april och nu 26 april.
-om man kommer till stationen och de ser att stoet är på väg att släppa ett ägg så görs en beställning. Skickar hingsthållarrn nog sperma för en seminering då eller för flera, tänker på om stoet inte släpper ägget när man tror?

Det mest optimala är ofta att köra dit stoet när hon börjar brunsta. Man beställer sperma för en seminering i taget och kollar sen igen om det behövs beställas en gång till. Hingstarna tappas normalt sett mån ons fre i Sverige.
 
Jag känner mig lite nybörjare på det här med avel och har några funderingar. Min första uppfödning kom till genom att jag, lite på vinst och förlust, körde stoet till Lövsta där aktuell hingst stod. De seminerade direkt och hon blev dräktig på första försöket. I år känns det som det kommer bli krångligare. Vill ngn vänlig själ svara på mina funderingar?

- när kör man stoet till seminstationen? Vid första brunsttecknet? Hon har brunstat två ggr hittills i vår, första tecknet 6 april och nu 26 april.
-om man kommer till stationen och de ser att stoet är på väg att släppa ett ägg så görs en beställning. Skickar hingsthållarrn nog sperma för en seminering då eller för flera, tänker på om stoet inte släpper ägget när man tror?
Om det är Lövsta du ska till kan jag tipsa dig om att ringa och prata med Malin som är ansvarig där, hon är verkligen tillmötesgående och hjälpsam och kan hjälpa dig med vad som är bäst för er och med den hingst du har valt. Det känns aldrig som att några frågor är dumma när man pratar med henne :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 114
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 905
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
280
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp