Betäckningar 2017

Håller tummarna för er !
Dräktig på första försöket och allt har sett så bra ut hela vägen... så drabbas hon av dräktighetsfång?!:cry: Och blir så pass dålig att hon kanske måste tas bort... så himla sorgligt av tusen olika anledningar.:cry: Håller tummarna för att det vänder, slutgiltigt besked ska fattas om någon vecka.
 
Vad är dräktighetsfång? Aldrig hört det uttrycket förut.
Hon har aldrig visat några tendenser till fång, men har nu fått det pga dräktigheten. Så hon har så ont i hovarna att hon knappt kan gå... Lite som att människor kan få diabetes under en graviditet utan att vara diabetiker, typ.
 
Beklagar. Kanske en klen tröst för er men jag fick belastningsfång på min högdräktiga i vintras och trodde att jag skulle behöva ta bort henne med fölet i magen. Men med behandling och boxvila så klarade vi henne faktiskt och hon fick ett friskt och välskapt föl i våras så det kan gå vägen ibland. Håller tummarna för er.
Tack för pepp!!! Så skönt att det gick vägen för er.

Tyvärr är det så tidigt, så blir hon inte bättre så har vi inte hjärta att låta henne fortsätta lida. Hon skulle inte klara boxvila så många månader som det är kvar...
 
Hon har aldrig visat några tendenser till fång, men har nu fått det pga dräktigheten. Så hon har så ont i hovarna att hon knappt kan gå... Lite som att människor kan få diabetes under en graviditet utan att vara diabetiker, typ.

Säger alltså veterinären att det är hormoniellt på nåt vis?

Oerhört tråkigt, jag håller tummarna att det vänder.
 
Säger alltså veterinären att det är hormoniellt på nåt vis?

Oerhört tråkigt, jag håller tummarna att det vänder.
Det vet jag inte, hon står inte hos mig så jag har inte direktkontakt, men de säger att det är på grund av dräktigheten och att hästar som annars inte skulle ha fått fång kan få det av en dräktighet. Jag har inte undersökt det så mycket mer än så utan mest accepterat läget och hoppas på det bästa... Tack för ditt stöd!
 
jag fick egentligen alla tre stona dräktiga, men ena tappade fostret och jag valde att ej betäcka om henne då hon mår bättre av att få föl i maj. Så jag får se hur jag gör till våren.. hon är 20 nästa år. Är i bra skick så det ska inte vara några problem. Hon fölade i våras och det gick jättebra.
De andra två var det lite strul med, en tog sig på tredje brunsten (blivande föl e Kannan - Perigueux - Contendro I) och den andra tog sig på första eller andra beror på hur man ser det. På första brunsten så försvann båda lådorna :eek: och sen tog hon sig på nästa brunst på ett skick (blivande föl e Casaltino - For Pleasure - Jalisco B).
 
Missat att uppdatera att Fame fortfarande var dräktig på 88 dygn!! :up::)
21743167_10155182121762672_6367000006066136730_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 127
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 916
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
297
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp