Betäckningar 2017

Den lilla bruna brunstig och allt ser bra ut så beställning på henne idag. Den svarta hade fortfarande inte ovulerat men äggen hade utvecklats och nu ser brunsten bra ut. Hon har 3 ägg för tillfället som vi ska vänta på släpper, därefter är det bara att börja räkna.
 
Mitt sto är nu hemma igen. Stoet var lite stressad när hon kom hem men lugnade sig ganska snabbt. Är nojig över att det påverkar henne och jag hoppas på det finns ngt där på 17 dygns kollen. Nervös redan eftersom detta är i såfall mitt första alldeles egna föl och jag längtar redan jättemycket! :love:
 
So far so god! Lämnade min dam på seminstationen igår, kollades i morse och hon är brunstig! Det hade jag inte vågat hoppas på efter brunsttrasslet vi hade 2015... Så i morgon beställs det en dos Action Man Z och så semineras hon på torsdag:bump:
 
Hur gör ni om ert sto gått ner i vikt under tiden de stått på stationen?
Vårt sto är inackorderad på ett stuteri och går ut från morgon till kväll och det är ganska kallt på kvällarna och har blåst en del på dagarna. Hon har fått tunn sommarpäls. Hon brukade enligt förra ägaren aldrig ha täcke men jag har beställt ett täcke i alla fall att testa med. Tänker att hon behöver lägga på hullet och inte ta av hullet för att hålla värmen men det är kanske "onödigt" om hon aldrig haft täcke. Tycker det känns fel att hon ska ev frysa och bli kall. Mina andra som rids är klippta och har således täcke efter väder. Går självklart på fri tillgång med bra analyserat hö och gräs i hagarna så förhoppningvis lägger hon på sig snart igen. För att återgå till frågan, använder ni täcke på era avelston?
 
Min hade täcke i vintras men har sedan mars gått utan om vädret inte har varit en total katastrof. Hon var väldigt frusen som unghäst men det var som att hon blev tåligare efter hon fick föl förra året. Så jag slutade täcka henne dels för att hon blivit tåligare, för att hon blir så otroligt sur när det ska sättas på/tas av(det är en strid varje gång) och för att hon ska få så mycket solljus som möjligt så att brunsterna blir bra:)
 
Jag såg första brunsttecknen den 5 april och sen igen den 26 april, alltså det var början på brunsten. Visst borde väl mitt sto börja brunsta runt den 17 igen då? Vet ville att vi skulle komma in den 12:e redan. Finns det ngn vits med det eller borde jag kunna vänta tills måndag den 15? Hur hade ni gjort? (Undrar mest för att det är lättare för mig att åka dit på måndag och vill gärna ha henne där så lite som det bara går)
 
Jag såg första brunsttecknen den 5 april och sen igen den 26 april, alltså det var början på brunsten. Visst borde väl mitt sto börja brunsta runt den 17 igen då? Vet ville att vi skulle komma in den 12:e redan. Finns det ngn vits med det eller borde jag kunna vänta tills måndag den 15? Hur hade ni gjort? (Undrar mest för att det är lättare för mig att åka dit på måndag och vill gärna ha henne där så lite som det bara går)

Vi åkte in ca en halv vecka före vi beräknat att brunsten skulle starta för att semivetten tyckte det var säkrast vilket i efterhand kanske var lite väl tidigt.
 
Jag såg första brunsttecknen den 5 april och sen igen den 26 april, alltså det var början på brunsten. Visst borde väl mitt sto börja brunsta runt den 17 igen då? Vet ville att vi skulle komma in den 12:e redan. Finns det ngn vits med det eller borde jag kunna vänta tills måndag den 15? Hur hade ni gjort? (Undrar mest för att det är lättare för mig att åka dit på måndag och vill gärna ha henne där så lite som det bara går)

En normal brunstcykel är 21 dagar så det låter troligt att hon brunstar 17/5 nästa gång.

Jag som haft ett sto som brunstat en hel vecka har åkt dagen innan första brunstdagen.
 
Mitt var i brunst men livmodershalsen helt stängd . Denna har aldrig visat brunst trots hingst i stallet . Så de förvånade mig inte , sprutad idag hoppas den öppnar sig .
 
För att återgå till frågan, använder ni täcke på era avelston?

Nej, inget av mina har behövt täcke.
De går på lösdrift med fri tillgång till bra analyserat grovfoder och en stor fin ligghall som nyttjas mycket.

Hade jag däremot haft ett sto som var väldigt väldigt tunt hade jag lagt på täcke de vidrigaste dagarna för att inte energin skulle gå åt till att hålla värmen.
 
Hur gör ni om ert sto gått ner i vikt under tiden de stått på stationen?
Vårt sto är inackorderad på ett stuteri och går ut från morgon till kväll och det är ganska kallt på kvällarna och har blåst en del på dagarna. Hon har fått tunn sommarpäls. Hon brukade enligt förra ägaren aldrig ha täcke men jag har beställt ett täcke i alla fall att testa med. Tänker att hon behöver lägga på hullet och inte ta av hullet för att hålla värmen men det är kanske "onödigt" om hon aldrig haft täcke. Tycker det känns fel att hon ska ev frysa och bli kall. Mina andra som rids är klippta och har således täcke efter väder. Går självklart på fri tillgång med bra analyserat hö och gräs i hagarna så förhoppningvis lägger hon på sig snart igen. För att återgå till frågan, använder ni täcke på era avelston?

Måste bara fråga! Gick ditt sto ner mycket på stationen? Vet att vi använder samma station och min såg hemsk ut efter 11 dagar borta.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
630
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 172
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 928
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
311
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp