Betäckningar 2017

Lämnade mitt ena sto förra veckan på en station i närheten. Visste att hon inte var i brunst men dom tyckte att vi skulle lämna henne ändå för att vara säkra på att inte missa nästa brunst. Dom ville spruta igång henne denna veckan om hon inte var brunstig. Vår hemma veterinär gjorde en koll ca 1,5 vecka in i april och då var hon i slutet av brunsten. Är det vanligt att dom sprutar igång direkt? Hon har alltid tagit sig på första försöken tidigare.
 
Lämnade mitt ena sto förra veckan på en station i närheten. Visste att hon inte var i brunst men dom tyckte att vi skulle lämna henne ändå för att vara säkra på att inte missa nästa brunst. Dom ville spruta igång henne denna veckan om hon inte var brunstig. Vår hemma veterinär gjorde en koll ca 1,5 vecka in i april och då var hon i slutet av brunsten. Är det vanligt att dom sprutar igång direkt? Hon har alltid tagit sig på första försöken tidigare.
Varför spruta så tidigt på säsongen? Min tysk kom in i brunst till slut förra veckan, jag har varit mycket tydlig med att inte spruta nån av mina ston så här tidigt utan det är regelbundna koller istället tills de kommer in naturligt. Även den som är seminerad sa jag att jag inte vill att vi sprutar för att påskynda nåt.
 
Varför spruta så tidigt på säsongen? Min tysk kom in i brunst till slut förra veckan, jag har varit mycket tydlig med att inte spruta nån av mina ston så här tidigt utan det är regelbundna koller istället tills de kommer in naturligt. Även den som är seminerad sa jag att jag inte vill att vi sprutar för att påskynda nåt.

Det undrade jag också!
Tyckte det verkade onödigt. Fick inget ordentligt svar, bara fått höra ryktesvägen nu efter att dom är glada för att spruta igång. Känns lite fabriksvarning för mig..enligt min veterinär så var det inget som verkade konstigt eller fel på henne. Har fått uppfattningen att man bara sprutar igång de som inte tar sig på första försöken?
 
Det undrade jag också!
Tyckte det verkade onödigt. Fick inget ordentligt svar, bara fått höra ryktesvägen nu efter att dom är glada för att spruta igång. Känns lite fabriksvarning för mig..enligt min veterinär så var det inget som verkade konstigt eller fel på henne. Har fått uppfattningen att man bara sprutar igång de som inte tar sig på första försöken?
Man ska vara försiktig med att säga varken bu eller bä när man inte hört behandlande veterinärs motivering, men hur löd svaret du fick av veterinären när du frågade?
Jag kan väl säga så här att jag kan inte dra mig till minnes att jag har behövt spruta igång nåt av mina ston, och definitivt inte så tidigt på året. Nån gång så där har jag varit med om att vi sprutat för att få dem att släppa ägget snabbare när de redan är i brunst, men då har det varit senare på säsongen och det är inget jag varit med om görs på rutin.
 
Man ska vara försiktig med att säga varken bu eller bä när man inte hört behandlande veterinärs motivering, men hur löd svaret du fick av veterinären när du frågade?
Jag kan väl säga så här att jag kan inte dra mig till minnes att jag har behövt spruta igång nåt av mina ston, och definitivt inte så tidigt på året. Nån gång så där har jag varit med om att vi sprutat för att få dem att släppa ägget snabbare när de redan är i brunst, men då har det varit senare på säsongen och det är inget jag varit med om görs på rutin.[/QUOTE

Att det var normalt och inget konstigt. Även fått höra att denna veterinären är en av Europas bästa semiveterinärer. Allting i samtalet var på engelska men vi var flera i familjen samtidigt vid samtalet så jag är säker på stt jag inte missade ngt i svaret. Hade vi fler frågor om det (vilket jag hade) skulle vi ringa vilket är svårt eftersom dom aldrig svarar i telefon..
 
Ok då vet jag nog vem du har tror jag. Alla stationer har olika rutiner men jag tycker det är jättebra att man frågar (precis som du verkar ha gjort!) om det är nåt man undrar, så att det är tydligt vad som görs och varför och så det inte blir några frågetecken. Ofta finns det en fullt naturlig förklaring till varför veterinären väljer att göra/inte göra si och så. Det kan vara körigt/mycket att göra så här års men försök haffa dem på stationen och se om du får svar på dina frågor om du undrar nåt mer. Lycka till!
 
Igår körde vi vår 3-åring till stationen och hon stod med ett fint men stort ägg. Därav behövde vi seminera idag, och i brådrasket var det Helgstrand dressage vi fick tag på först...

Så idag hämtade vi en låda med Franklin på Arlanda :D Motiliteten såg väldigt fin ut på skicket och det såg ut att vara en hög koncentration på simmarna, jag fick titta själv på dem. Hon kollas i morgon så nu håller vi tummar och tår för att det gick vägen.
 
Igår körde vi vår 3-åring till stationen och hon stod med ett fint men stort ägg. Därav behövde vi seminera idag, och i brådrasket var det Helgstrand dressage vi fick tag på först...

Så idag hämtade vi en låda med Franklin på Arlanda :D Motiliteten såg väldigt fin ut på skicket och det såg ut att vara en hög koncentration på simmarna, jag fick titta själv på dem. Hon kollas i morgon så nu håller vi tummar och tår för att det gick vägen.

Så skönt att höra att det var bra motilitet på Franklin! Jag har själv funderingar på att seminera ett av stona med honom :D
 
Så skönt att höra att det var bra motilitet på Franklin! Jag har själv funderingar på att seminera ett av stona med honom :D

Jag har hört från någon som talat med Lövsta som varnat för att han kan komma bli rätt hårt bokad framöver så vi var väldigt glada för den här tidiga brunsten och att det inte var några problem att få en dos som såg bra ut. Vad för sto hade du funderat på till honom?
Våran är stoooor med mycket R, F och Amor-blod. Vi ville åt hans bakben samt att öka farten lite på avkomman :)
 
Min lilla kollades på 14 dygn idag då hon dubbelovulerade för ett par veckor sen. Hon var med största sannolikhet tom men ska kollas vid 16 dygn igen. Sen är frågan om jag ska vänta en brunst för att se så att allt fortlöper som det ska, eller om jag ska köra på direkt igen. Inte bestämt mig ännu. Väntar jag en brunst så är vi inne i juni innan det är dags för henne att semineras igen.

Den svarta roade vi oss med att ta baktprov på förra veckan då hon stod med infektion sista semineringen förra året. Provet var negativt men hon har fortfarande inte ovulerat och ägget hade gått tillbaka i storlek idag. Ny koll fredag.
Spelar mindre roll då hon ändå inte är seminerad men vore ju kul om hon kom igång i en vettig cykel framöver. Där är vi inne i slutet på maj som bäst innan det är aktuellt att seminera henne om hon håller sig till sina vanliga 21 dagar mellan ovulationerna.

Är mindre nöjd med livet för tillfället.
 
Jag har hört från någon som talat med Lövsta som varnat för att han kan komma bli rätt hårt bokad framöver så vi var väldigt glada för den här tidiga brunsten och att det inte var några problem att få en dos som såg bra ut. Vad för sto hade du funderat på till honom?
Våran är stoooor med mycket R, F och Amor-blod. Vi ville åt hans bakben samt att öka farten lite på avkomman :)

Jag hade funderat att ta honom på vårat Don Schufro sto. Hon är liten, 162 cm ca, och är långryggad så jag hade först tänkt ampere men i och med att han har fryst i år så skippar vi det. Sen såg jag Franklin och det verkar passa damen finfint ;) Hon har en bra skritt och en ok trav men vill ha mer bakben och bättre galopp :)
 
Nästa fredag den 12/5 är det tydligen helgdag i Danmark "Store bededag." Brukar det ställa till det med skicken? Brunstar damen som jag tror så kommer vi naturligtvis behöva beställa just den dagen;)
 
Eftersom mitt sto tydligen blev dräktig förra året (kollades 17 dygn tom och 90 dygn hittades inget med UL men vet osäker nu med 2 mån kvar lever någon loppan i magen i alla fall) så hoppas jag att allt går bra hela vägen och då ska hon betäckas på nytt.
Min fundering är till er erfarna uppfödare, hon kommer att få föl i juli. Stoet är 17 och har tagit sig lätt på omseminering men inte lika lätt när hon gått tom ngt år. Jag vill därför inte vänta till nästa år så frågan är om jag gör rätt i att betäcka på fölbrunsten eller om jag ska ha is i magen och vänta till nästa, när säsongen nästan är över?!
 
Den lilla bruna tom och på väg in i ny brunst. Koll måndag. Om allt ser riktigt bra ut så ska hon semineras om, vid minsta tveksamhet hoppar vi över denna brunsten.

Nån som vet när Cristallo II dyker upp på språngrulla? Han skulle varit inlagd för länge sen på ordinarie licens enligt Lövsta så vet inte vad som krånglar...
 
Den lilla bruna tom och på väg in i ny brunst. Koll måndag. Om allt ser riktigt bra ut så ska hon semineras om, vid minsta tveksamhet hoppar vi över denna brunsten.

Nån som vet när Cristallo II dyker upp på språngrulla? Han skulle varit inlagd för länge sen på ordinarie licens enligt Lövsta så vet inte vad som krånglar...

Enligt Lövstas instagram så ska han finnas på ordinarie licens från och med idag, men han syns inte på språngrulla än iaf..
 
Nu är mitt sto klart och jag ska åka och hämta henne på stationen efter lite strul.
Lämnade henne föra veckan för att semineras på 30 dagars brunsten och seminstationen skulle höra av sig på torsdagen om hon hade börjat brunsta vilket de inte gjorde, dock hade de gett henne en spruta för att sätta igång henne utan min vetskap för hon skulle brunsta i början på denna veckan. Kollades i tisdags och hon var då redo att semineras men då missade semonstaionen att beställa semin i rätt tid och jag får då reda på att hingsten jag har valt inte går att få tag i semin för än på torsdag och då skulle det vara försent. Fruktansvärt arg var jag hur seminstationen valde att sätta igång mitt sto utan att meddela mig och sen glömma att beställa semin. :rage:
Efter några ovisa timmar fick dock Elin tag i en dos semin och stoet är nu seminerad med Cascadello l. Tack för bra service! Håller tummar och tår att hon tar sig på första semineringen.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 174
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 928
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp