Bukefalos 28 år!

Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

S

s_naeslund

Jag funderar på att betäcka mitt d-ponny sto till våren, och hade först tänkt att välja en d-ponny hingst till henne.
Men nu har jag börjat fundera... Om jag skulle välja en stor häst till henne, hur stor skulle hennes föl bli, cirka?

Hon är 144,5 cm hög, ganska grov i typen och ser högre ut! Jag skulle helst ha en stor häst efter henne!

Tacksam för alla svar!
Mvh, Sandra!
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

Svårt att säga. Vad är det för ras, och vad har hennes släktingar för höjd? Vad har du tänkt välja för hingst (ras och storlek)?
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

Det kan bli vad som helst! Stor, liten, mittimellan!
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

Min häst är korsning welshponny och halvblod. Hon blev 1,56 och ganska lätt i typen, en riktig tjejhäst.
mvh
Lejonelle
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

de kan bli precis vad som helst..
beroende på vad som finns bakom stoet o hingsten..
är de D ponnier rakt igenom på stoet och hingsten är stor så troligtvis blir avkomman större än stoet..
aveln är otroligt svår o man kan inte bara beställa!!! :D

vill du ha en specifik storlek så köp då en häst som redan är färdigvuxen.
vill du ha en avkomma som kan variera mellan ca.140-165 så betäck ditt sto men en trevlig hingst.
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

Min kompis fick ett föl efter sitt sto iår. Stoet är maxad d-ponny stoet är e: halvblod och u: halvblod/connemara så hon har mkt halvblod i sig innan. Hon betäckte med en hingst runt 170 cm. Fölet ser än så länge ut som ett halvblodsföl, ngt minde kanske. De har stått på ett new forest stuteri i sommar och han är betydligt större än sina jämnåriga kamrater där. Det ska bli spännade att se vad det blir av honom.
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

Hon är imp. Holland, härstammning okänd... Ser ut som en ridponny, men grov. Hon är nog korsning av något slag, kan t ex vara lite Welsh cob i henne. Mbr, ser svart ut.

Mvh, Sandra
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

Vet man inte vad det är bakom så har man inte en suck att gissa rättvist... Ditt sto kan ju vara en lyckad avkomma (storleksmässigt, inga andra värderingar) av en jättestor och en jätteliten. Då vet man ju inte alls vad som slår igenom till nästa led.
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

Jag har en korsning vars pappa är NF på 1.40 och mamman är hbl på 1.57. Nu är han knappt 1½ år och är redan 1.44 hög så ponnymått lär han ju knappast stanna på men det kan ju slå så himla olika beroende på vad som ligger bakom oxå.
Finns ju exempel på ponnyer som betäckts med stora hingstar men där avkomman inte blivit stor alls så det är nog ett lotteri :crazy:
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

Jag funderar lite på samma sak. Har ett D-ponny sto som jag gärna vill ha ett föl efter, frågan är ju bara hur stort fölet blir. Stoet är 145,5, grov i kroppen men med korta ben. Hon ser lite opropertionerlig (eller hur tusan det nu stavas) ut. Stor i kroppen men med korta ben. Jag vet att hennes pappa är 50% engelskt fullblod och 50% lippizzaner. Mamman vet jag inget om.

Vad är chanserna för att få en stor häst om man betäcker? Och vad ska man betäcka med?
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

Chans på storleken = 0 - 100% d v s omöjligt att säga.
Med tanke på dels hur hästen ser ut (enligt beskrivningen här) och dels på det man vet om härstamningen så låt bli att betäcka en sådan hästen.
Risken för att få en dålig avkomma är betydligt större än chansen att få det som man vill ha.
Köp en färdig som motsvara den önskemål som man vill ha på sin kommande häst. Blir betydligt säkrare och främst billigare än att chansa med att avla på mindre bra avelsmaterial.
Mindre bra avelsmaterial dit får man nog hänföra alla hästar som man saknar kännedom om deras härstamning till. Man kan helt enkelt inte säga något om vad som kan tänkas komma ut.
 
Sv: Betäcka d-ponny m häst? Vad blir det?

Prova!! Det handlar bara om att våga ta chansen.... Klart att chansen kanske ökar om du tar en rejält stor hingst, men som folk har skrivit tidigare - ngn garanti finns aldrig. Blir det en häst på 1.52 (det verkar vara worst case scenario enligt många...) så blir det det och den kan vara supertrevlig ändå.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 330
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 068
Senast: Juli0a
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 825
Senast: Fibusen
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Tvättmaskin luktar surt
  • Vad lyssnar du på? II

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp