"Betäcka" katt??

simpan

Trådstartare
\"Betäcka\" katt??

Det heter det säkert inte.... vad säger man egentligen? Para?

Ja hursomhelst skulle jag vilja veta vad det brukar kosta att betäcka/para?
Funderar på att köpa en Helig Birma och kommer i framtiden förmodligen att vilja ta en kull på henne men undrar vad det kostar.

Inom hundvärlden brukar man ju betala en del samt att hanens ägare har rätt till en valp om den vill. Hur är det på kattsidan?

Nån som vet vad ungefär vad det kostar att para sin Birmahona med rasren hane?
 
Re: \"Betäcka\" katt??

Det heter para :)

Idag ligger parningsavgiften på ca 500-1000:- för städ, dvs "språngavgiften" och sen 500-1500:- per levande kattunge. Hanens ägare har inga rättigheter till en unge om ni inte kommer överens om det vid parningen. Endel har också tak för hur mycket det max kostar, men det är olika.
 
Re: \"Betäcka\" katt??

Sedan tillkommer massa andra utgifter. Vaccination, vet.bes, registrering, extra foder. En ordentligt buffert är alltså att rekommendera innan man parar, man kan ju ha otur och få höga vet. kostnader och bara en eller ingen säljbar unge.
 
Re: \"Betäcka\" katt??

Avgifterna kan skilja sig en hel del mallan olika raser. Jag tror att inom birma så ligger de en aning lägre, då det finns ett ganska stort utbud på hanar.
Kanske 500:- parningsavgift och 500:-/kattunge.
Detta är vad en kompis till mig tar för att para med hennes birmahane (australien import).
 
Re: \"Betäcka\" katt??

Självklart! Sådana kostnader måste man ju alltid räkna in men det var just kostnaden för hanen som jag inte hade en susning om....

Med den tur som jag alltid har med allt så blir det nog katastrof om jag ska till att ta några kattungar. Senast idag fick jag boka tid på ATG med en av kusarna, har rymt ur hagen och sprungit som en dåre längs hård grusväg flera kilometer- ser ut som telefonstolpar i benen.

Jag har definitivt inte råd att ta kattungar nu, det får bli en senare fråga.

Men tack för svar iallafall!
 
Re: \"Betäcka\" katt??

Hmmm, det var ju inte så farligt. Vad har han för färg? (Ja, på masken alltså)
PM:a gärna hennes adress (gärna även hemsida om hon har) så att jag kan ta kontakt med henne om det blir aktuellt med några kattungar.
 
Re: \"Betäcka\" katt??

En tjockis!?!? Ja, då får vi se om han lyckas charma damerna då.... :devil:

Nä, skämt åsido, jag läste ditt PM och var in på sidan och kollade, tyvärr hittade jag bara en bild men han verkar väldigt fin. Om det blir aktuellt med några ungar så ska jag nog ta kontakt med henne. Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 860
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 212
Senast: Brie
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 097
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Min pappa ska få hem en hundvalp inom den närmsta veckan och det han har berättat om upplägget för mig lite fundersam. Det kan absolut...
2
Svar
23
· Visningar
2 663
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Semester.
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp