Betäcka Russto med låga exteriörpoäng pga storlek, fet-nej på det?

@Speciella_tina
Hon är visad tre gånger ser jag när jag tittar i protokollen jag fått med. Som 2, 3 (treårstest) och 4-åring med genomfört KBI.
Först fick hon 67667. Andra gången fick hon 47667, tredje 57677.
Kommentarerna på benen har varje gång varit tåtrång fram och bet. gracil, små ledgångar. Inga andra kommentarer ang det.
Gången tror jag personligen går att förbättra om man får henne att gå fram mer ordentligt vid hand men så är det ju med de flesta hästar.

Hon är e.Citrus 528 u.Felizia 4024 ue.Bizter 473.

@Billy
Som tvååring fick hon en 6:a med kritiken svag ras och könskaraktär. Sedan som ovan, lite tåtrång fram och gracil/hon har tunna ben och kunde ha samma skostrl som min minishettis hade nu vid skoning.
Hovis som har flera russ själv uttryckte också att hon är liten och gracil, inte så "russig" utan vi kom fram till att hon är mer likt en Welsh i kroppstypen.

Hon har fått helt ok kritik som 4-åring (kan ju vara vänliga ord bara ;) ) men så står det också uttryckligen att hon är för liten.

Jag är själv som sagt skeptisk men kanske ska visa igen i sommar när jag ändå visar shettisen (det är enklare, jag behöver inte springa så fort då :D ) för stambokföring. Så får jag ytterligare en fingervisning. Då får jag träna båda i visning för hand helt enkelt :)

Så den fördel hon har är ju helt klart hennes psyke. Bombsäker, lugn, trygg, följsam. Otroligt trevlig liten häst, vilket också var största och egentligen enda anledningen jag köpte henne. Att hon är ett renrasigt russ och ett sto var en bonus. Förra ägaren tänkte i samma banor ang att vilja betäcka pga psyket men valde bort avel just pga resultatet hon fått på visning, och jag håller med men funderar även lite enligt mitt översta inlägg.

Tåtrång kan hovslagaren verka annorlunda? Min hovis måste verka lite mer på utsidan på min ena shettis för annars vrider hon ut hovarna o blir tåvid. Bara en fundering. Hoppas det går bra på premeringen!
 
Tåtrång kan hovslagaren verka annorlunda? Min hovis måste verka lite mer på utsidan på min ena shettis för annars vrider hon ut hovarna o blir tåvid. Bara en fundering. Hoppas det går bra på premeringen!

Jag har bara haft ute min hovis en gång sedan vi köpte russet för 2 veckor sedan och hon har påbörjat korrigera, ville ju inte ta allt på en gång men redan kortare rundare fötter mot tidigare lite långsmala. Hon har "botat" tåvidhet nästan helt på min treåring också så det ska nog bli bra :)
 
Jag har bara haft ute min hovis en gång sedan vi köpte russet för 2 veckor sedan och hon har påbörjat korrigera, ville ju inte ta allt på en gång men redan kortare rundare fötter mot tidigare lite långsmala. Hon har "botat" tåvidhet nästan helt på min treåring också så det ska nog bli bra :)

:)
 
Hon är e.Citrus 528 u.Felizia 4024 ue.Bizter 473.
Jag ska inte påstå att jag är särskilt insatt i russens härstamningar, för det vore en grov lögn. Men...

I höstas var jag på ett hästavelsmöte på Gotland och utöver diverse formalia på själva mötet, så snöade diskussionen in på just russavel. Och där var man rörande enig om att det är viktigt att använda alla blodslinjer i aveln, eftersom avelsbasen är vad den är, dvs relativt liten. Det går inte att få in några nya individer i rasen, eftersom det är i Sverige rasen finns och har sitt ursprung. Så, även enklare individer kan ha sitt berättigande i avel, för att bibehålla variationen i det genetiska materialet.

Så, mitt bidrag i diskussionen är att du ska hitta en typstark hingst som brukar lämna grövre ben.
Jag är säker på att de som är insatta och intresserade av russavel (och då inte nödvändigtvis prestationsinriktad) gärna hjälper dig att hitta rätt hingst.
 
Jag har tittat på ditt ponnystos härstamning och resultat i Blå Basen. Det verkar vara en härstamning som inte är så flitigt använd vilket kan vara intressant ur avelssynpunkt.

Modern Felizia har haft sju avkommor med Citrus där de flesta har legat omkring 37p vid exteriörbedömning. En helsyster är flerfaldigt guldbelönad.

Citrus själv har varierat i poäng från 34p - 43p (!) där han övervägande har legat över 40p (8ggr), en gång 39p och en gång 34p. Exteriörbedömningspoäng är inget definitivt värde, jag har slutat att titta på siffror för länge sedan, det viktiga är vad som ligger till grund för delpoängen, ffa när det handlar om exteriöra brister.

Ditt sto har blivit mätt till 113-114cm vid premiering, och då det är lägre än vad är tillåtet enligt rasstandarden så har hon fått en underkänd rastyp.Varken Citrus eller Felicia är särskilt stora, de har legat på 122-124 cm utifrån de mätningar som finns införda i Blå Basen, men de är alltså betydligt större än ditt sto. De övriga syskonen efter Citrus och Felicia har legat runt 123 cm, undantaget ditt sto och en helsyster född 2007 (115cm). Mormodern Finalina var dock mätt till 119 cm.
Ditt sto har haft ett skenbensomfång på 13,5cm (114 cm i mkh) och 15cm (115cm) då hon blivit mätt i samband med premiering, för mig känns det inte så gracilt utifrån de måtten eftersom hingstar runt 124 cm ligger på ca 16 i skenbensomfång.

Om jag skulle betäcka ditt sto skulle jag välja en avkommeprövad hingst med dokumenterat stark exteriörförärvning. Jag skulle alltså välja en ELIT-premierad hingst som har visat att han har en förärving en bra bit över genomsnittet och som har legat relativt stabilt i nedärvingen av storlek. Vad han själv fått för poäng är i detta fall inte det allra viktigaste, utan vad han lämnar till avkomman.

Lycka till med ditt hingsval!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp