Bukefalos 28 år!

Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

nån som har tips på tillförlitliga blodprov. Då min häst bestämde sig för att INTE gå in i transporten mera efter senaste insiminering ville jag ej stressa henne. Försökte boka tid hos en som brukar komma ut och ultraljuda men hon gör det ej mera ( är nått med försäkring av utrustningen som ej gäller utanföre klinik)

Dessutom så har damen visat små och korta brunster hela hösten.

nu har jag dock varit på semester och då jag kom hem tittade jag på hästen och konstatera att hon har blivit TJOCK. man blir ju lätt hemmablind. Funderar om det finns nått hemmatest att göra? som ger resultat. Betäckt i början av augusti.
 
Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

*KL*
Vi ultraljudade vårt sto på dag 90. Veterinären kunde då konstatera att hon var dräktig, men jag fick aldrig se något foster...? Hon menade på att det många gånger är svårt att se då fostret kan ligga gömt långt nere i livmodern.
Jag köpte det resonemanget och var glad och lycklig för att ha ett dräktig sto.
Men nu när jag läser runt så verkar det inte vara så svårt att se ett föl på UL på dag 90... Bör jag vara orolig? Bör man ta ett blodprov?
 
Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Klart du måste kunna lita på vetrinären , även om man inte kan se fostret så kan vetrinären känt livmodern och vid ultraljudet sett del av denna samt navelsträngen :)

Mia
 
Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Såg knappt fostret på 90 dagars på min heller då den låg gömd långt in. Men vet kände ju på livmoderns storlek och hon såg även navelsträningen och vid ett kort ögonblick fick vi se fölis fladdra förbi nere i ena hörnet.
 
Har era ston fått bebis mage än ?

Tänkte höra i fall era dräktiga ston har börjat fått bebis mage =)
Mitt sto ska ha i slutet på April och hon har en stor mage nu.
Och jedra va grinig hon har börjat bli.

Är det någon som vet när på ett ungefär när man kan börja känna bebban börja röra på sig i magen ?
 
Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Mia - det är väl inte så självklart att man kan lita på veterinären? Hon kände aldrig på mitt sto och hon sa aldrig något om att hon sett någon navelsträng. Bara en livmoder som såg dräktig ut. Så nej, jag känner mig inte helt cool med hennes bedömning.
 
Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Hur menar du då? Har vet ULat så har den ju per automatik "känt" på stoet.
 
Sv: Har era ston fått bebis mage än ?

Tänkte höra i fall era dräktiga ston har börjat fått bebis mage =)
Mitt sto ska ha i slutet på April och hon har en stor mage nu.
Och jedra va grinig hon har börjat bli.

Är det någon som vet när på ett ungefär när man kan börja känna bebban börja röra på sig i magen ?

Mitt sto som är dräktigt för första gången är inte överdrivet rund enligt mig men folk som hälsar på tycker att hon är rund. Hon är kollad dygn 90 och jag hoppas ju för allt i världen att hon fortfarande är dräktig.
Det förra stoet som fölade hos oss kunde man känna bebis i dec och hon skulle ha den 6 mars men kom den 2 april i stället.
 
Sv: Har era ston fått bebis mage än ?

Min är rund och go. Men tror mer det beror på att hon gick från full tävlingskondis till konvalicent. Sen betäckt och bete. Sen bara går hon och myser. Står på halm och fri tillgång på hö. Oj vad hon njuter ;)

311378_10150547985847738_522242737_11560908_289332086_a.jpg
 
Sv: Har era ston fått bebis mage än ?

Tänkte höra i fall era dräktiga ston har börjat fått bebis mage =)
Mitt sto ska ha i slutet på April och hon har en stor mage nu.
Och jedra va grinig hon har börjat bli.

Är det någon som vet när på ett ungefär när man kan börja känna bebban börja röra på sig i magen ?

Detta sto ska föla i april och det har synts på henne ett bra tag nu.
389839_2784834024847_1378159243_33072480_1173210290_n.jpg
 
Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

oooppsss:o nu får inte ni två sista som lagt upp bilder ta illa upp för det är inget mot era hästar el så, dom är fina! Men efter att ha sett era två så måste jag nog erkänna att jag varit hemmablind :crazy: jo min ponny ser nog dräktig ut iallafall!.. Hon har aldrig varit tunn på ngt sätt så jag har väl helt enkelt inte tänkt på det så sätt.. tyvärr kan jag inte lägga in nån bild då jag inte vet hur man gör längre eftersom jag fick ngt med för ett tag sen att pixbox skulle läggas ner?
 
Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Vet inte vart jag har fått april ifrån, i slutet av mars är hon beräknad :angel:

Den som ska föla i februari har sett dräktig ut från dag 1....
 
Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Vet inte vart jag har fått april ifrån, i slutet av mars är hon beräknad :angel:

Den som ska föla i februari har sett dräktig ut från dag 1....

Lite nyfiken bara, hon som sett dräktig ut hela tiden, har hon varit dräktig förut? :)
 
Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Nej det är hennes första. :)

Häftigt! :) Hur har hon ändrats till sättet el är hon som vanligt? Mitt sto är lugnet själv med oss människor el hur jag ska säga men väldigt hingstig i hagen. Bröstar upp sig o "pratar" osv, ngt hon aldrig gjort förut :D Ska bli kul o se om det stämmer att hingstiga ston får hingstar :p för då bär min verkligen på hingst!
 
Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Nej hon är och har alltid varit en knähund :love:

Nu har hon blivit lite känsligare om magen dock, gillar inte att man petar för mycket. Men annars normal, hon är ju redan ledarsto i flocken dock.

Den andra började betäcka och hingsta sig som sjutton efter betäckning, har lugnat sig nu. Men det är hennes femte föl.
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 481
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 212
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp