Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Vi har redan två dräktiga och flera till hingst

Dád frá Árbae - Gneisti från Lermansbo- dräktig
Raudhetta fra Stenholt- Gneisti från Lermansbo - dräktig
Nina vom Ravenstein- Halfdan fra Engholm - åker dit imorgon
Skvisa - Gneisti från Lermansbo
Prud - Gneisti från Lermansbo
Frán - Sirkus fra Engholm - om han blir bedömd som vi hoppas
Kleopatra frá Feti är hos Spuni på Island.

Vi hoppas på lite mer färg nästa år.
Just nu är alla fux eller brun (förutom en brunskäck)
 
Sv: Betäckningar 2012

Roligt med Gneisti! :)
Jag fick låna honom lite och träna på inför mitt antagningsprov till hippologen :) jätte rolig att rida!
 
Sv: Betäckningar 2012

Roligt med Gneisti! :)
Jag fick låna honom lite och träna på inför mitt antagningsprov till hippologen :) jätte rolig att rida!

Ja han är väldigt finnt vi visade om honom i år och han höjde sig från 8,02 till 8.13 som fyrgångare. Med hela 8,50 för exteriör, han ska visas en gång till i höst för han har pass och mer att visa för gångarterna. Blev även A-klass kvalat direkt i V1 och T2. Han är en väldigt ärlig häst.
 
Sv: Betäckningar 2012

Vad roligt att det går så bra med honom! (: det är en jätte fin häst och jag tycker om hans mentalitet också!
 
Sv: Betäckningar 2012

Ah, nu blev det farligt för mig! Tjalle har flyttat till Örebro län :o :D

Tyvärr blev det ju lite sämre för mig så just nu lutar det åt att det kanske blir någon annan :( Attans, jag som verkligen ville ha ett Tjalle-Ör barn!

Är du suktad med -01:an eller -08:an? ;)
 
Sv: Betäckningar 2012

01:an är min stora kärlek :love:, men 08:an är så mycket bättre så ska jag nångång ha en fölis blir det efter 08:an. Min älskade 01:a är inget att avla på (tyvärr). Stentuff med trevliga gångarter men inte mer än så, bra exteriör förvisso, mycket tölt och lätt att hålla ordning på gångarterna. Så hon har sina fördelar, men som sagt, jag tycker inte hon är bra nog för att gå i avel.:(

08:an är supertrevlig, älskar människor, arbetsvillig och har riktigt luftiga gångarter. Pigg och känslig på ett bra sätt. Och ett plus i kanten för färgen, om man nu vill sälja (nedärver alltid gult).
 
Sv: Betäckningar 2012

Ja, jag blir ju inte alls avundsjuk om du skulle bestämma dig för ett Tjallebarn :love:

Och gul dessutom:love:
 
Sv: Betäckningar 2012

Men tyvärr finns det ju så många fina hingstar så jag lär aldrig kunna bestämma mig, så blir nog ingen fölis bara av den anledningn :angel:
 
Sv: Betäckningar 2012

Det lät ju i och för sig ekonomiskt och bra, synd att jag har så många ston att jag bara kan betäcka en till om jag vill ha fler föl/använda någon hingst som blir en bra kombination med stona :angel:
 
Sv: Betäckningar 2012

Och så kan du ju låna min guling och fixa en Tjallebebi när jag ändå inte kan bestämma mig :D :rofl:
 
Sv: Betäckningar 2012

Vår Frán blev med betäckt av Gneisti från Lermansbo.
Nu är alla betäckta och 2 redan konstaterat dräktig skönt.
Blir 5-6 för nästa år om allt går vägen.
Nr 6 är inte klart än.
 
Sv: Betäckningar 2012

Och så kan du ju låna min guling och fixa en Tjallebebi när jag ändå inte kan bestämma mig :D :rofl:

Alltså jag skulle lätt ha nappat :p
Vill verkligen ha en Tjalleavkomma!

*kl*

Ör valde jag efter lite funderingar Vaki till, så nu står hon där och betäcktes för första gången i söndags.

Rispa, som är hos Tenor, ska ultraljudas på fredag och Stina (Smári) förhoppningsvis i slutet av nästa vecka!
 
Sv: Betäckningar 2012

Vad spännande med så många föl nästa år!

Isold från Manketorp, Isabell med bläs e: Grásteinn frá Grafarkoti. Isold är betäckt med Ylur frá Vatnsholti. Jag väntar spänt på ultraljud!

Mitt avelssto Vera frá Södulsholti e: Dagur frá Kjarnholtum. Vera kommer att betäckas med Ylur frá Vatnsholti.
 
Sv: Betäckningar 2012

För en annan som inte är så insatt i just aveln kommer här en "dum" fråga.. Låter ni era hästar gå på gården där hingsten finns tills dom fölar eller hur funkar det där? Har sett att vissa tar ut en avgift för att ha stot hos sig, hur funkar det där. Hoppas det är ok att jag lånar tråden ville inte göra en ny känns som en säkert enkel fråga.
 
Sv: Betäckningar 2012

Vanligtvis kör man stoet till gården där hingsten finns och låter stoet gå där tills hon betäckts minst två gånger och sedan visats konstaterat dräktig via ultraljud. Därefter kör man hem henne igen och låter henne föla hemma eller i det stall man valt att hon ska föla.
Medan stoet är hos hingsten tas ut en avgift för varje dag hon går där.

Sen tar olika hingstar ut betäckningsavgift på olika sätt. Antingen att man betalar hela summan vid konstaterad dräktighet, eller att man betalar en del vid dräktighet och resterande när fölet fötts året efter.
 
Sv: Betäckningar 2012

Nä, levande föl-avgiften brukar man väl betala efter 90 dagars dräktighet, om det finns foster? Efter det kan ju fölet försäkras. Brukar ju vara språngavgift + levande föl-avgift, eller bara språngavgift och fri ombetäckning året därpå om stoet inte är dräktigt vid 90-dagarskollen. Har aldrig hört om nån som är gratis att betäcka med, som bara tar betalt om det blir ett foster?
 
Sv: Betäckningar 2012

Vanligtvis kör man stoet till gården där hingsten finns och låter stoet gå där tills hon betäckts minst två gånger och sedan visats konstaterat dräktig via ultraljud. Därefter kör man hem henne igen och låter henne föla hemma eller i det stall man valt att hon ska föla.
Medan stoet är hos hingsten tas ut en avgift för varje dag hon går där.

Sen tar olika hingstar ut betäckningsavgift på olika sätt. Antingen att man betalar hela summan vid konstaterad dräktighet, eller att man betalar en del vid dräktighet och resterande när fölet fötts året efter.

Tack snälla för svar!
vet ni något om hur hingstägaren gärna väljer sto? Behöver man ha ett känt namn om man vill ha en känd hingst?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp