Betäckningar 2017

Det är rätt smidigt ändå :) Vi har nästan bara betäckt med utländska hingstar och endast en gång har det krånglat pga. flygstrejken 2016. Annars har allt gått otroligt smidigt :up: Så var inte rädd för utlandsskick från erkända stationer som Lodbergen. RR är ett bra val.

Har du någonsin använt en hingst från Gestut W.M? :)
 
Min häst ska ju dräktighetsundersökas på dygn 14. Hon inseminerades i tisdags. Är det då koll tisdag om två veckor eller blir det onsdag? Nu föder jag upp katter och där räknar man alltid dag 1 som dagen efter första parning. Hur är det på häst? Dum fråga kanske, men jag hoppas någon vänlig själ vill upplysa mig.
 
Min häst ska ju dräktighetsundersökas på dygn 14. Hon inseminerades i tisdags. Är det då koll tisdag om två veckor eller blir det onsdag? Nu föder jag upp katter och där räknar man alltid dag 1 som dagen efter första parning. Hur är det på häst? Dum fråga kanske, men jag hoppas någon vänlig själ vill upplysa mig.

Tror att de brukar räkna från konstaterad gulkropp. Ex min häst seminerades igår, idag gjorde de nytt ultraljud och såg att ägget har gått(gulkropp har bildats). Hon kommer dräktighetsundersökas om 14 dagar, fredagen den 26/5:)
 
Har du någonsin använt en hingst från Gestut W.M? :)

Nej men en bekant har, och jag har talat lite med en del andra som har använt dem och de har endast haft goda saker att säga. Är bekant med några stycken som använder dem i år, och deras hingstar har gått på ett-sto hit i flera år så de är inte oerfarna med att skicka till Sverige :up:
 
Tror att de brukar räkna från konstaterad gulkropp. Ex min häst seminerades igår, idag gjorde de nytt ultraljud och såg att ägget har gått(gulkropp har bildats). Hon kommer dräktighetsundersökas om 14 dagar, fredagen den 26/5:)
Tack för svar. Hon kollades i onsdags och då såg allt bra ut, så då antar jag att det blir 14 dagar från det. :)
 
Ett av våra ston fölade inatt. Hon har inte gett oss några som helst förvarningar, juvret var inte ens välfyllt... Fölet var dödfött tyvärr.
Vet inte riktigt hur vi känner för att betäcka om henne i år efter detta. (Hon har alltid haft lätta och bra fölningar innan) Har någon annan varit med om detta?
 
Ett av våra ston fölade inatt. Hon har inte gett oss några som helst förvarningar, juvret var inte ens välfyllt... Fölet var dödfött tyvärr.
Vet inte riktigt hur vi känner för att betäcka om henne i år efter detta. (Hon har alltid haft lätta och bra fölningar innan) Har någon annan varit med om detta?

Beklagar!
Vilket dygn var hon på?
 
Ett av våra ston fölade inatt. Hon har inte gett oss några som helst förvarningar, juvret var inte ens välfyllt... Fölet var dödfött tyvärr.
Vet inte riktigt hur vi känner för att betäcka om henne i år efter detta. (Hon har alltid haft lätta och bra fölningar innan) Har någon annan varit med om detta?
Beklagar! Hört om så många dödfödslar och sena kastningar i år att det nästan känns onormalt... beroende på stoets skick och ålder så hade jag betäckt om. Det som kan vara är att det kan ta lite tid innan hormonerna är på plats och stoet brunstar som hon ska..En bekant förlorade sitt föl på dygn 320 i början av mars, märren kom inte in i vettig brunst förrän i maj. Gammalt rutinerat avelssto så hon ska betäckas om. Tyvärr är det sånt som händer men nåt verkar ha gått väldigt galet för många i år är min uppfattning.
 
Beklagar! Hört om så många dödfödslar och sena kastningar i år att det nästan känns onormalt... beroende på stoets skick och ålder så hade jag betäckt om. Det som kan vara är att det kan ta lite tid innan hormonerna är på plats och stoet brunstar som hon ska..En bekant förlorade sitt föl på dygn 320 i början av mars, märren kom inte in i vettig brunst förrän i maj. Gammalt rutinerat avelssto så hon ska betäckas om. Tyvärr är det sånt som händer men nåt verkar ha gått väldigt galet för många i år är min uppfattning.

Tack för svar :) Kan vara att vädret har varit så wonky i år.... Håller tummar och tår att de andra stona fölar som de ska och att dom är friska :heart
 
Ett av stona i stället åkte till station igår! Hon är e: Zuidenwind-PRE och går till Fürstenlook. Om han inte kan så är det Feinrich som testas. Spännande!
 
Jag ska in med mitt sto på koll idag. Förra gången hade hon precis gått ur brunst och nu ska vi tillbaks.

Känner att jag verkligen har noll koll, Tack gode gud att man lyckats välja hingst.

Min är ju helt igång under tiden. Någon som har kolla på hur mycket de ska/få gå under tiden? Ska prata med dem idag på station för lite tips och tricks.
 
Jag har ett sto som fölar sent i år (midsommar). Funderar på att betäcka om henne, men kommer då bara att hinna med ett försök. Brukar det då gå att förhandla bort språngavgiften? Och istället bara betala den om hon blir dräktig?
 
Jag har ett sto som fölar sent i år (midsommar). Funderar på att betäcka om henne, men kommer då bara att hinna med ett försök. Brukar det då gå att förhandla bort språngavgiften? Och istället bara betala den om hon blir dräktig?

Nej det brukar inte gå eftetsom hingsthållaren vilk ha betalt för sitt jobb oavsett om stoet blir dräktigt eller inte. Jag har däremot förhandlat bory 90-dygnsavgiften och istället betalat en högre summa för levande föl.

Det du kan göra är att välja en hingst utan språngavgift, Hip Hop och Dalhwinnie och säkert några till har dräktighetsavgift istället.
 
Jag har ett sto som fölar sent i år (midsommar). Funderar på att betäcka om henne, men kommer då bara att hinna med ett försök. Brukar det då gå att förhandla bort språngavgiften? Och istället bara betala den om hon blir dräktig?

Det brukar gå att få betala vid dräktighet istället på några hingstar.
 
Ett av stona i stället åkte till station igår! Hon är e: Zuidenwind-PRE och går till Fürstenlook. Om han inte kan så är det Feinrich som testas. Spännande!

Kul, vi betäckte med Fürsten-Look förra året och bytte till Feinrich när han avbröt säsongen för UVM. Stoet tog sig direkt med Feinrich och fölar i slutet av Juni :up: Låter som bra val till ett ZW-sto.
 
Jag har ett sto som fölar sent i år (midsommar). Funderar på att betäcka om henne, men kommer då bara att hinna med ett försök. Brukar det då gå att förhandla bort språngavgiften? Och istället bara betala den om hon blir dräktig?

I regel inte men du kan ibland förhandla dig till rabatter eller levande föl beroende på vem du har att göra med.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 143
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 921
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp