Betäckningar 2017

Vi ska seminera 3 st ston i år och jag funderar på att använda Secret (e: Sezuan) som står på ett sto licens. Någon som vet hur kan man se vem som är hingsthållaren? Vi ska förmodlingen inseminera här hemma gården nämligen och då måste man ju veta vart man ska beställa sperman ifrån :P Och priset hade med varit väldigt trevligt att veta :)

Läste dock på fb att det är kö till honom och det blir inte ngn semi "över" förräns i juni med honom men vet inte om det stämmer till 100%.
 
Eller så kör man stoet till station,dom har ju tillstånd :idea:

Hade man kunnat göra, men hon stressar lätt upp sig i nya miljöer vilket kan göra det svårare för henne att ta sig... Hon har varit med om en hel del och litar därför inte på alla människor :( Därför hade jag helst velat göra det hemma
 
Hade man kunnat göra, men hon stressar lätt upp sig i nya miljöer vilket kan göra det svårare för henne att ta sig... Hon har varit med om en hel del och litar därför inte på alla människor :( Därför hade jag helst velat göra det hemma
Att hon stressar vid semin spelar ingen roll för om hon tar sig eller inte,det är dag 20-40 som är dom kritiska dagarna när ägget ska fästa.
Eller gör som jag gjorde med avatar stoet,körde henne fram o tillbaka då hon är haghoppare och jag ville inte lämna kvar henne då.
 
Jo, men vart står honom och vart hittar man denna informationen? Tycker det ändå borde vara hyfsat lätt att hitta om han står på ett-sto licens på språngrulla :P Kan tillägga att vi har aldrig har använt någon hingst på ett sto licens eller något liknande. Bara från listan över hingstar med licens för året, det "vanliga" sättet :P Så jag är lite novis ;)

Gestüt W.M är det som har secret :) Beroende på vilken station du använder är tillvägagångssättet lite olika, vår station beställer för det mesta, seminagent i Sverige eller ej, men nu när vi seminerade den 1:a maj beställde och hämtade vi själva på arlanda. Jag såg av betrodda källor att Secret var färdig för sin ett-sto licens i alla fall, så det behöver du inte krångla med.
 
Att hon stressar vid semin spelar ingen roll för om hon tar sig eller inte,det är dag 20-40 som är dom kritiska dagarna när ägget ska fästa.
Eller gör som jag gjorde med avatar stoet,körde henne fram o tillbaka då hon är haghoppare och jag ville inte lämna kvar henne då.

Stress kan påverka stoets hormonbalans negativt vilket kan göra det svårare för henne att bli dräktig. Och om vi är på en annan station så måste vi köra henne fram och tillbaka, vilket ytterligare kan stressa henne.
Men har ändå funderat om ang Secret, och tror vi tar en annan hingst :)
Kanske blir ett annat sto ifall vi "måste" ha Secret ;)
 
Gestüt W.M är det som har secret :) Beroende på vilken station du använder är tillvägagångssättet lite olika, vår station beställer för det mesta, seminagent i Sverige eller ej, men nu när vi seminerade den 1:a maj beställde och hämtade vi själva på arlanda. Jag såg av betrodda källor att Secret var färdig för sin ett-sto licens i alla fall, så det behöver du inte krångla med.

Tack för svar :) Kollade på språngrulla häromdagen och då stod han med på listan över hingstar på ett sto licens (Y) :D
 
Om man ska välja någon på ett sto-licens, man ber de skicka in hälsointyg till swb osv, har man då bundit sig att betäcka? Kan man få simmare och i efterhand regga allt i språngrulla? Jag är så himla sent ut, är stressad över det mesta i livet så jag ligger iaf en månad efter i allt. Även detta...
 
Den bruna hade ovulerat det stora ägget i morse, det var inte helt nytt så vi får väl se. Hon seminerades en gång till iaf och så ska vi kolla henne på lördag eftersom hon har två ägg till som vi är osäkra på.

Den svarta ska ovulutionskollas imorgon igen...
 
Min Glänza gjorde sitt första besök på seminstationen idag. Hon hade fortfarande en gulkropp så det blir ny koll på måndag. Börjar nästan tänka att jag ändå skulle tagit typ Benetton dream och bara kunnat hämta direkt på Lövsta, så man slapp detta nojande om transporter hit och dit!
 
Om man ska välja någon på ett sto-licens, man ber de skicka in hälsointyg till swb osv, har man då bundit sig att betäcka? Kan man få simmare och i efterhand regga allt i språngrulla? Jag är så himla sent ut, är stressad över det mesta i livet så jag ligger iaf en månad efter i allt. Även detta...

Vi betäckte med Feinrich förra året och har inte ännu löst ett-sto licensen :) Det kostar lite mer, men kan göras i efterhand för att kunna regga gröna papper. Så länge hingsten kvalificerar för ett-sto är det lugnt. Och nej tekniskt sätt har du inte förbundit dig, det gör du när du löser språnget. För vissa hingstar är det då du beställer sperman, medan andra har en bokningsavgift, det skiljer sig lite beroende på vem det är.

Vi har inte löst ett-sto då vi vill att fölet skall komma ut levande först, sedan är det värt den större avgiften.
 
Min Glänza gjorde sitt första besök på seminstationen idag. Hon hade fortfarande en gulkropp så det blir ny koll på måndag. Börjar nästan tänka att jag ändå skulle tagit typ Benetton dream och bara kunnat hämta direkt på Lövsta, så man slapp detta nojande om transporter hit och dit!

Det är rätt smidigt ändå :) Vi har nästan bara betäckt med utländska hingstar och endast en gång har det krånglat pga. flygstrejken 2016. Annars har allt gått otroligt smidigt :up: Så var inte rädd för utlandsskick från erkända stationer som Lodbergen. RR är ett bra val.
 
Vi betäckte med Feinrich förra året och har inte ännu löst ett-sto licensen :) Det kostar lite mer, men kan göras i efterhand för att kunna regga gröna papper. Så länge hingsten kvalificerar för ett-sto är det lugnt. Och nej tekniskt sätt har du inte förbundit dig, det gör du när du löser språnget. För vissa hingstar är det då du beställer sperman, medan andra har en bokningsavgift, det skiljer sig lite beroende på vem det är.

Vi har inte löst ett-sto då vi vill att fölet skall komma ut levande först, sedan är det värt den större avgiften.
Åh tack! Men på swbs sida står det "Ett-sto-licensen ska vara löst innan första betäckningen". Men sen som du skriver kan man lösa den retroaktivt. Kanske smart, och skulle det visa sig att hingsten inte kvalificerar sig för det så kan man väl regga i något annat förbund?
 
Den bruna hade ovulerat det stora ägget i morse, det var inte helt nytt så vi får väl se. Hon seminerades en gång till iaf och så ska vi kolla henne på lördag eftersom
Det är rätt smidigt ändå :) Vi har nästan bara betäckt med utländska hingstar och endast en gång har det krånglat pga. flygstrejken 2016. Annars har allt gått otroligt smidigt :up: Så var inte rädd för utlandsskick från erkända stationer som Lodbergen. RR är ett bra val.
Tack för dina lugnande ord, uppskattar det jättemycket!
 
Menar du att hon inte visar brunst?
Nä har aldrig gjort . Var och kollade henne i tisdags . Hade en 3a på ägg och ödem i livmodern men helt stängd cervix . Fick pg i tisdags . Svettades knappt . Helt ilsk mot hingsten slår och arg pissar . Ser lite brunstig ut i slemhinnan.
 
Då ber jag om ursäkt för missförstånd. Tyckte bestämt du skrev att du ville ha täcke på din häst, för att den skulle hålla hull.

Nu har du nog missförstått.
Hon kom hem från stationen och gått ner lite vikt. Hon har aldrig täcke annars men eftersom det har varit kallt, regnigt och blåsigt har hon fått ha täcke på sig för att slippa ta av underhudsfettet för att hålla värmen.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
630
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 170
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 928
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
310
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp