Betala bil hos handlare

Köpte billigare bil av handlare i december och betalade med swish :D ;) fick höja beloppsgränsen bara den dagen. smidigt.
 
Är det inte för att vid överföring ser handlaren pengarna på sitt konto direkt. Betalning tar väl några dagar och kanske kan studsa/krångla på något sätt?
 
Om du går in på Handelsbankens app så väljer man mellan antingen Betala eller Överföra. De två olika tjänsterna har olika maxbelopp (100' vs 150' eller 200'). Betala kan man göra till plusgiro eller bankgiro, överföra kan man göra till bankkonton (sina egna eller nån annans).

Om han menade att det ska in på ett plusgiro eller bankgiro är det i min bank en betalning och har således lägre maxbelopp per dag - för lågt för köpet (bilen kostar mer än 100').
Problemet med "betala" är väl bl.a. att du kan ta bort betalningen igen när du kommit hem med bilen.... Den dras först vid midnatt. Jag skulle kräva direkt överföring om jag sålde något.
 
Vi fick låna en dator och föra över pengarna, jag minns dock inte om det var ett bank/plusgiro eller ett kontonummer. Det borde ha varit ett plusgiro..
Men tror vår bank hade högre maxgräns för jag minns aldrig att den var ett problem.
Nu senast vi köpte bil från samma handlare så fick vi föra över pengarna innan vi kom dit och hämtade bilen, då var det ett bankgiro iaf.

KL
Appropå postväxel så vill inte bilhandlarna här ha det längre.
 
"Förr", dvs. innan dagens telefoner så gjorde man ibland så, man lånade säljarens dator och gjorde en överföring. Jag minns inte hur nu men något sätt var det som säljare kunde lura en på, det var iallafall något med det som bankerna gick ut och varnade för, de avrådde starkt ifrån att göra så. Jag hade idag bett att få betala med swish eller med en direktöverföring med min egen telefon. En bilhandlare har trots allt det här som leverne och bör kunna hantera diverse betalsätt.
 
Om du går in på Handelsbankens app så väljer man mellan antingen Betala eller Överföra. De två olika tjänsterna har olika maxbelopp (100' vs 150' eller 200'). Betala kan man göra till plusgiro eller bankgiro, överföra kan man göra till bankkonton (sina egna eller nån annans).

Om han menade att det ska in på ett plusgiro eller bankgiro är det i min bank en betalning och har således lägre maxbelopp per dag - för lågt för köpet (bilen kostar mer än 100').

Eftersom det är en bilfirma utgår jag nog från att mottagaren är ett giro, inte ett konto.

Skillnaden är ju att överföring sker mellan två konton, betalning är från ditt konto till mottagarens "giro".
Åtminstone i min Handelsbanken.
 
Jag försöker mest förstå vad "överföring" betyder i sammanhanget, inte klura på andra betalningsmetoder. Men tack ändå :).

Jag tror att det helt enkelt handlar om att i Handelsbanken på nätet finns det "överföring" - pengar flyttas mellan två bankkonton.
Och så finns det "betalning" där du flyttar pengar från ett konto till ett "giro".

Så vilket du ska välja beror på vilken sorts mottagare det är.
Det troliga är att bilfirman har ett "giro" och inte ett konto för överföring så det troliga är att du ska välja "betalning" och inte "överföring".

Att man använder orden olika och lite slarvigt är rimligen inget att haka upp sig på (om man inte vill komplicera sin tillvaro helt i onödan).
 
Alltså - det andra sättet är ju att fråga bilhandlaren. Istället för att lita på bukepedia.
Jag har redan förklarat varför jag frågar här.

Uppenbarligen vet jag att jag kan ringa dit. Du behöver inte tilltala mig som att jag är helt dum i huvudet.
 
Problemet med "betala" är väl bl.a. att du kan ta bort betalningen igen när du kommit hem med bilen.... Den dras först vid midnatt. Jag skulle kräva direkt överföring om jag sålde något.
Ah, fattar. Tack för infon! :).
 
Ah, fattar. Tack för infon! :).

Jag tror precis som Lena att det handlar om överföring av det skäl som hon anger. När jag har betalat stora summor direkt så har det alltid varit med överföring. Nu kanske det redan nämns någonstans, men skulle det vara så att det finns ett tak för hur mycket du får föra över på en och samma gång så kan du kontakta banken och be dem tillfälligt höja taket. Dvs. om det var tak inte bara på betalning, utan även på överföringar.
 
Jag tror precis som Lena att det handlar om överföring av det skäl som hon anger. När jag har betalat stora summor direkt så har det alltid varit med överföring. Nu kanske det redan nämns någonstans, men skulle det vara så att det finns ett tak för hur mycket du får föra över på en och samma gång så kan du kontakta banken och be dem tillfälligt höja taket. Dvs. om det var tak inte bara på betalning, utan även på överföringar.
Tack, jag uppskattar verkligen den här infon för det har jag inte tänkt på alls. Taket för överföringar är högre så då bör det fungera :).
 
Tack, jag uppskattar verkligen den här infon för det har jag inte tänkt på alls. Taket för överföringar är högre så då bör det fungera :).
Taket för Swish är inte jättehögt, men för överföring tror jag det är ganska väl tilltaget. Vi har sålt bil, mc mm för över 100 000:- och gjort överföring utan problem. Då har det gällt mellan 2 Handelsbank-konton, vet inte hur det ser ut mellan olika banker?
 
Taket för Swish är inte jättehögt, men för överföring tror jag det är ganska väl tilltaget. Vi har sålt bil, mc mm för över 100 000:- och gjort överföring utan problem. Då har det gällt mellan 2 Handelsbank-konton, vet inte hur det ser ut mellan olika banker?
Banktjejen sa att högsta taket man kan höja till på swish är 100' och för överföringar är det 150' eller 200' (minns inte exakt). Hon sa ingenting om det var skillnad beroende på mellan konton i samma bank eller annan bank.

Tack för dina svar :).
 
Efter vad jag kan se har ingen nämnt postväxel. Så har jag gjort vid mina bilköp. Bara gå in på banken och köpa en.
 
Efter vad jag kan se har ingen nämnt postväxel. Så har jag gjort vid mina bilköp. Bara gå in på banken och köpa en.
Flera har nämnt postväxel i tråden. En har även nämnt något som även jag sett: alla handlare idag accepterar inte postväxel.

Oavsett var det alltså inte alternativa betalningssätt jag var ute efter, men tack ändå! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 108
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 631
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 282
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp