Bukefalos 28 år!

Betalning från medryttare

C

Corall

Hej!

Tänkte höra vad ni tycker är skäligt att betala som medryttare.
Hästen står i ett kollektivstall där det kostar 900 kr per box i månaden.
Mat vet jag inte riktigt vad det kostar för en häst per månad.
Då jag är där mockar jag och gör i ordning mat.
Hästen är 4 år och inte speciellt utbildad.
Får ta lektioner som jag bekostar själv.

Detta handlar inte om att jag inte ska betala för det gör jag gärna, undrar mer vad Ni tycker är skäligt att betala.

Tacksam för svar!

// C
 
Sv: Betalning från medryttare

Tillägg:
Finns ej ridhus, finns en volt med halvtaskig belysning.
 
Sv: Betalning från medryttare

Hej,

Hur många gånger i veckan kommer du att rida hästen? Om du bor i storstad eller ute på landsbygden påverkar också priset.
Jag tycker generellt att det är svårt att avgöra vad som är rimligt, då det är en fråga om utbud och efterfrågan. Men jag gör ett försök.
För att rida ett par gånger i veckan under de förhållanden du beskriver, skulle jag kunna tänka mig att betala ca 500 kr.

Lycka till, se till att du trivs med både häst och ägare innan du tackar ja. Själv är jag medryttare på en arabdam sedan i sommras och trivs super med både häst och ägare.
 
Sv: Betalning från medryttare

Alltså detta har jag aldrig förstått mig på.. ska man betala för att man hjälper någon med dennes häst? Jag är medryttare på ett finfint arabsto och ägaren betalar t.o.m emellanåt när jag tränar för instruktör med hennes häst. Rider gör jag 2-5 ggr i veckan och mockar och fodrar en gång i veckan...

*förvirrad*
 
Sv: Betalning från medryttare

Räkna ut vad hästens totala kostnad är per månad med ALLT slå ut summan per dag och gånga den med hur många gånger medryttaren ska bruka hästen/månad.
Tycker jag är rimligt!
 
Sv: Betalning från medryttare

Räkna ut vad hästens totala kostnad är per månad med ALLT slå ut summan per dag och gånga den med hur många gånger medryttaren ska bruka hästen/månad.
Tycker jag är rimligt!

Absolut! Om medryttaren får bestämma exakt lika mycket som ägaren, får rida hur den vill, får träna för vilken tränare som helst och i vilken diciplin som helst, får tävla fritt osv osv... DÅ är det en schysst deal och heter delfodervärd :idea:
 
Sv: Betalning från medryttare

tja..jag tycker inte det är så konstigt alls! Varför skall ägaren betala en ryttare modell standard för att hon eller han ska rida hästen fritt vind för våg, slippa betala ridskola (tex) och sedan undslippa försäkringskostnader, skoning ev veterinärutgifter etc?

För ett par veckor sedan kom det sig att en tjej red en häst gratis flera ggr i stallet, hästen skadade sig och har på mindre än 1 vecka kostat 2500 krx3 och det får ägaren ta nu. Så jag tycker nog att det är rätt lite begärt att faktiskt betala för att få detta nöje.
Skillnaden är helt klart om tjejen eller killen som rider är efterfrågad för att utbilda ens häst och har erfarenhet och befogade kunskaper kring detta
 
Sv: Betalning från medryttare

Det beror på hur många dar du har hästen i veckan.
Jag betalar 200 kr i månaden för min medryttarhäst.
Dom andra jag har haft har jag inte betalat någonting för.
Varför jag betalar den här hästen är för hon är student och jag ville betala.
Då har jag hennne bara 1 gång i veckan.
 
Sv: Betalning från medryttare

Varför skall ägaren betala en ryttare modell standard för att hon eller han ska rida hästen fritt vind för våg

Skillnaden är helt klart om tjejen eller killen som rider är efterfrågad för att utbilda ens häst och har erfarenhet och befogade kunskaper kring detta

I fall ett kan jag hålla med dig. I fall två borde det ju nästan vara ägaren som betalar ryttaren eller?

Själv hamnar jag oftast nånstans mittemellan dessa och kan inte tänka mig att betala mer än hyfsat symboliska summor. Detta begränsar självklart hästutbudet för mig vilket är något jag snällt får tugga i mig.

Hursomhelst så kan jag inte se det rimliga i hästägare som tar typ 500 spänn i månaden för att man ska få komma och rida ut en sväng en gång i veckan :eek: vem går med på nått sånt liksom?
 
Sv: Betalning från medryttare

Tack för alla svar!
Ska rida 2 ggr i veckan, stallet ligger ca 3,5 mil utanför Stockholm. Hon som äger hästen vill ha 800-900 kr i månaden. Jag känner att jag eg. max vill betala 500 då hästen inte kan så mycket. Om hästen hade varit välutbildad så hade jag lätt kunnat tänka mig att betala runt 1000 för då hade jag utbildat mig själv också.

// c
 
Sv: Betalning från medryttare

tja..jag tycker inte det är så konstigt alls! Varför skall ägaren betala en ryttare modell standard för att hon eller han ska rida hästen fritt vind för våg, slippa betala ridskola (tex) och sedan undslippa försäkringskostnader, skoning ev veterinärutgifter etc?

Exakt. Varför då ha en medryttare alls, varför inte rida själv istället:grin:

Varför har man medryttare? Som hjälp! Håller med bubbel.
 
Sv: Betalning från medryttare

Tack för alla svar!
Ska rida 2 ggr i veckan, stallet ligger ca 3,5 mil utanför Stockholm. Hon som äger hästen vill ha 800-900 kr i månaden. Jag känner att jag eg. max vill betala 500 då hästen inte kan så mycket. Om hästen hade varit välutbildad så hade jag lätt kunnat tänka mig att betala runt 1000 för då hade jag utbildat mig själv också.

// c

Vad är det för häst?

Det låter inte så ansvarsfullt att ha en medryttare på en 4-åring, någon man inte ens känner.
Hästen ska ju utbildas, på ett seriöst sätt, inte utbilda en ryttare:cool:
Om du är duktig nog för att utbilda gör du ett JOBB åt ägaren som den har glädje av. Varför betala för det?

Dyrt var det också. Nej hitta en annan det finns nog fler hästar i dina trakter att rida. Den ägaren är bara ute efter pengarna tilll den dyra stallhyran.
 
Sv: Betalning från medryttare

Jag vet inte om jag kan anse mig duktig nog att utbilda en unghäst, har haft häst själv i 10 år men inte en unghäst.
Men tanken är ju att jag ska ta lektioner i sådant fall..
 
Sv: Betalning från medryttare

Är det en trevlig häst att rida och syssla med är det definitivt värt att betala för att vara medryttare.

Jag hade gärna betalat tex halva hovslagarkostnaden och en del av stallhyran. Det är ju ändå väldigt mycket billigare än att ha en egen häst.

( Det vet jag ju eftersom vi har 3 stora nordsvenskar och en liten b-ponny, plus att stoet ska ha en liten i april...det KOSTAR att ha häst!)

/KT
 
Sv: Betalning från medryttare

tycker ca 500 i månaden är lagom för alla medryttare

men håller med att medryttaren utbildar hästen ska den inte betala.

annars tycker jag absolut medryttare ska betala!

det går inte rida gratis någonstans annars ,så varför ska hästägare låna ut sina hästar för gratis ridning?
 
Sv: Betalning från medryttare

Jag tycker max att du skall betala 500 kr alt leta upp ngt annat.
Jag har medryttare på mina de betalar 400 kr i månaden var. Rider ut/tränar två ggr i veckan. Ena tjejen rider gammelman för att lära sig rida igen medans andra tjejen hoppar mitt sto då jag är rädd för de!
Skall väl tilläggas att jag sköter all mockning osv o åker jag iväg o behöver mockningshjälp så får de rida en extra gång som tack. Då det hjälper mig enormt! =)
Är i stallet vaarje dag oavsett om jag har medis eller inte.

Men som sagt 500 kr max för den pållen hade jag velat betala!
 
Sv: Betalning från medryttare

Hej!
Tänkte höra vad ni tycker är skäligt att betala som medryttare.
// C


Hos oss finns en "osynlig" regel att alla tar 50 per gång. Har själv valt att inte följa denna rekommendation men fick då en medis som inte dök upp eller tog det ansvar som det var meningen. Det var som om tjejen inte värderade nöjet/arbetet när det var gratis.

Idag tar jag 50 och allt fungerar. Trots det tycker jag mest att pengarna bara räcker till lite morötter, äpplen och sånt. För pengarna går i mitt fall direkt tillbaka till pållen. Mao, betalningen blir en garanti för att tjänsten/nöjet får ett värde och därmed blir det också gjort och omskött. 50 per gång fungerar hos oss och det blir min generella rekommendation.
 
Sv: Betalning från medryttare

Personligen är jag kluven i frågan. Jag anser att man ska inte ha en egen häst om man inte har råd att ha den själv och måste ta ut pengar från en medryttare, och oftast är det väl faktiskt så at det är ägaren som behöver hjälp med häst,fodring, mockning mm ett par dagar i veckan pga man har barn eller andra intressen? Och jag tycker det är fel om en medryttare ska betala för att hjälpa någon, men är fallet så att ägaren inte behöver hjälp med det finns någon som väldigt gärna vill vara medryttare så kan man väl ta ut en symbolisk summa för att man faktiskt lånar ut sin häst till denne person (vilket i mitt fall är max 500kr för att få rida ett par ggr/vecka och i stort sett göra vad man vill med hästen dem dagarna, självklart normala saker). Jag har själv två hästar den ena är utlånad på foder och den andra rider jag själv 3 dagar i veckan och sen har jag medryttare 3 dagar pga jag inte hinner med mer just nu. Min medryttare står för foder men det är för att hon själv erbjöd sig och vill stå för det eftersom hon får rida men det är inget jag begärt av henne, sen har det ju betydelse att min häst står på hennes lantgård och dem tar allt foder själva från deras egna åkrar så att det kostar henne inte speciellt mycket + att min häst äter inte så mcket heller. Men i ditt fall skulle jag absolut inte betala mer än 500kr/månad å då skulle jag vilja rida åtminstone 3 dagar i veckan och få rida för tränare mm som jag självklart bekostar själv då...
 
Sv: Betalning från medryttare

kl
Min åsikt som aldrig egentligen har varit "medryttare" utan mera stallhjälp är att jag aldrig någonsin skulle betala för att mocka x antal boxar, hälla ut vatten till x antal hagar ta in och ut x antal hästar + rida x antal hästar varje gång man är där. och inte vill jag ha betalt för det heller. Här sker ett utbyte. ägaren får mycket hjälp och jag får ha kul och lära mig saker.


Hade det bara varit 1 häst som jag enbart rider ( 1-2 ggr i veckan) och ev mockar åt någon gång då och då ja då är det rätt att ta betalt för så ser jag det att man "lånar hästen" då tycker jag ändå att 500 är max i " vanliga områden" runt storstäder skulle jag kunna betala lite mer.


Men vill man ha massa hjälp med datt utöver ridning så tycker jag att ägaren till hästen som faktiskt får en fri dag från stallet tjänar lika mycket på det som medryttaren gör som får rida hästen + göra arbetet den dagen.. så nej inget betalt där från någon sida.


är det i utbildningsyfte så Hyr man in en person att rida till hästen åt en då är det ägaren som betalar ryttaren.


så ser jag på saken och nu till TS situation. för att rida en outbildad 4 åring skulle jag inte betala 800-900 kr. för dom pengarna vill jag ha en häst som man kan rida på ordentligt
 
Sv: Betalning från medryttare

Mina medryttare betalar inte en krona! Men då fixar dom hela stallet dom dagarna dom är där också! (det är två hästar, en shettis och ett fullblod.) Jag är så otroligt glad över att dom hjälper mig och jag kan också lita på dem! De är alltid i stallet de dagarna de ska vara och behöver jag hjälp någon mer dag så är det oftast inte heller några problem.

Skulle jag inte känna de här två tjejerna så skulle jag ta betalt men inte mer än max 300 kr i månaden och det helt enkelt för att vara säker på att de är seriösa och inte bara slarvar sig igenom stallsysslorna.

8-900 låter som väldigt mycket pengar, du ska inte betala hela stallhyran!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 844
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 424
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp