Bukefalos 28 år!

Betalning från medryttare

Sv: Betalning från medryttare

Det enklaste tycker jag är att man räknar ihop TOTALKOSTNADEN för vad hästen kostar. Dvs. stallhyra, försäkring, hovslagare, kostnader för strö och foder osv. sedan delar man det på vad det kostar och ha just den hästen per dag i drift. Sedan får medryttaren betala för så många dagar hästen nyttjas, åtminstone när den används för ridning.

T.ex. säg att en häst kostar 3000 kr/mån inkl. rubbet
Detta blir 100 kr/dagen. Ska du rida hästen 2 dagar i veckan så borde du med andra bord betala ca 800 kr/mån för detta

Jag tycker inte att det är något överpris om hästen är trevlig (inte direkt svårriden kanske) även om den inte är speciellt utbildad ännu, dock är det ju inte syftet då att du ska utbilda hästen.



Man får ju räkna med att betala högre medryttarkostnad om hästen står uppstallad t.ex. med ridbana, ridhus etc. där man som ägare får köpa in eget strö, foder osv. en om hästägaren har eget stall och ombesörjer skötseln av hästen själv och också kanske kommer undan med lägre kostnader för att man kanske tar eget foder. Det beror ju också på om hästen står i fullservice stall där man inte behöver mocka, hjälpa till med fodringar etc. eller om man är med och hjälper till mer och på så vis kommer billigare undan.


Sedan blir det skillnad på om det är en t-märkt skogsmulle häst som bara ska skrittas och travas, där kanske ägaren är glad om man vill hjälpa till lite och håller i gång hästen och hjälper till med "markservicen" och inte tar betalt, medan det blir viss skillnad om man får möjlighet att rida en välutbildad tävlingshäst som man dessutom får möjlighet att träna och tävla själv också.
 
Sv: Betalning från medryttare

Bra fraga, den skulle jag ocksa vilja ha svar pa! Ni som ar medryttare, VARFOR ar ni medryttare? Vad ar den storsta orsaken till att ni valt att rida en privathast istallet for ridskola eller att kopa en egen hast? Far ni ut nagot av det sjalva eller ar det bara agaren som far ut nagot av det?

Nu har jag ju egen hast sen nagra ar tillbaka (som jag tar betalt for att lana ut!) men innan dess var jag medryttare. Jag red pa ridskola en gang i veckan och en privathast 2-3 ganger i veckan. For den hasten betalade jag 500 i manaden. Orsaken till att jag ville rida privathast ocksa var att jag sa smaningom hade tankt kopa hast och privathasten gav mig en inblick i hur det ar att vara hastagare. Jag fick ocksa lara kanna den hasten ordentligt, som man inte riktigt gor med ridskolehastar. Dessutom fick jag extra ridtraning och framforallt friheten att rida ut langa harliga skogsturer, aterigen nagot som var valdigt restriktivt pa ridskolan. Jag var redan en hyfsad ryttare men privathasten och livet i privatstallet larde mig en hel massa om hastskotsel, skador etc. For mig var det en sjalvklarhet att jag skulle bidra med en slant for att fa ha en trevlig hast som ”min” nagra dagar i veckan.

Det du skriver stämmer in på mig.
Anldeningen till att jag inte själv köper en häst är för att jag dels inte har råd och dels för att jag inte har tillräckligt med tid!
Så vad kan vara bättre än att jag betalar en viss summa, får ha hand om stallet de dagar jag har hästen och rida så ofta jag vill? Dessutom tycker jag att det är kul!
Sedan att man får en inblick i hästägandet men också en otrolig kunskap för att du har en hästägare bakom dig som hjälper till med allt möjligt.
Jag skulle inte kunna få det bättre än jag har det nu! :love::bump:
 
Sv: Betalning från medryttare

Jag har svårt att förstå varför man är medryttare om man nu tycker det är så besvärligt och bara gör det för att hjälpa hästägaren, som det verkar på många av dem som skrivit i den här tråden.

För min del är det besvärliga känslan av att man försöker hjälpa till och göra det bästa för hästen, men hästägaren (trots att denne uttryckligen bett om denna hjälp) bara ignorerar det som blir för "jobbigt", tex att linda ett par ben då man rider. Eller skala av bädden då den är ojämn och/eller till större delen består av piss. Eller nåt annat jobbigt som att rida fram/skritta av före och efter ridpassen MAN SJÄLV ridit.
Det är tråkigt att det är så, men det är inte tråkigt att sköta och rida hästen. Då jag är i stallet gör jag allt - kraftfoder, hö, mockar, fyller spån, diskar hinkar, sköter utrustningen, rider osv. Jag gör långt mer än ägaren de dagar h*n är där och framförallt stressar jag inte igenom allting på en timme för att hinna hem till kompisarna som är mkt roligare än hästen.
Jag betalar ingen fast avgift men jag köper saker till hästen då jag hittar nåt som behövs. Jag talar även om när det är dags att sko, ta ut ET, räkna ny foderstat (som även jag ser till att göra) och annat som kan behöva göras och ses över. Jag har även "ridlektioner" för ägaren ibland.

Jag skulle gärna vilja höra från fler medryttare VARFÖR ni faktiskt är medryttare när ni tycker det är så jobbigt att ni helst skulle ha betalt för det??

Jag vill inte ha betalt för detta. Däremot vore det trevligt att känna att ägaren tog lite mer ansvar över sitt djur, så att man med gott samvete kan stanna hemma de dagar man inte kan åka till stallet (och detta är jag inte tvungen att känna, men ftersom jag bryr mig om djur så gör jag det ändå).
Jag är medryttare för att komma tillbaka efter ridningen efter ett långt uppehåll dvs "öva lite häst" innan man köper en egen.
Jag har just nu inte heller råd med en hel (eller ens en halv) häst. Däremot har jag råd att betala för att vara medryttare och jag ska snart åka och titta på en till häst, som kostar mig pengar att rida. Men där kommer jag att ha träningsmöjligheter samt kanske tävla, dessutom ingår allt stalljobb i hyran så där gör jag inget sådant heller (vilket jag dock gärna gör ändå).
Jag tycker att jag betalar av min nuvarande medryttarhäst genom allt arbete jag faktiskt gör åt ägaren. Dessutom kostar det faktiskt pengar att köpa de saker jag köpt åt hästen så man kan ändå inte säga att jag gör det helt gratis om än jag inte köper så mkt att det uppgår till en månadskostad på några hundralappar.
 
Senast ändrad:
Sv: Betalning från medryttare

Min medryttare betalar 400kr/månad,då mockar hon och gör hästens kvällsmål+ibland hjälper till på tävling osv..:)
 
Sv: Betalning från medryttare

Då blir man delfodervärd, men utan de rättigheter det ger en.

Vilka rättigheter har man som delfodervärd jämfört med medryttare? Jag tycker att det i många fall är lika dyrt, så jag undrar vad skillnaden är rent praktiskt? Tror inte det finns några "regler" om det men vad är brukligt?
 
Sv: Betalning från medryttare

Vilka rättigheter har man som delfodervärd jämfört med medryttare? Jag tycker att det i många fall är lika dyrt, så jag undrar vad skillnaden är rent praktiskt? Tror inte det finns några "regler" om det men vad är brukligt?

En medryttare är som någon tidigare skrivit, en med-ryttare. Du hjälper ägaren att rida och hålla igång hästen. Kanske får en möjlighet att utöka dina egna ridförmågor så att säga.
Här behöver det inte ingå några fler praktiska saker. Vissa ägare nöjer sig med att bara ha hjälp till ridningen men vill sköta resten själv. Du har oftast inga åsikter om frågor som rör hästen mer än kanske de pass du rider, hur du ska lägga upp träningen osv.

En delfodervärd, även här kan man förstå utifrån namnet, del-fodervärd. Du är som en fodervärd bara det att du barahar hästen ett par dagar i stort sett. Sköter om hästen som om det vore din egna, mockar, fodrar osv.
De flesta har ett finger med i spelet vad gäller foder, träning och utrustning m.m. Du får alltså mer inblick i hästägandet och får ta mer ansvar, det som behövs eftersom du själv har hand om hästen de dagar du skall ta hand om den.

Detta är mina åsikter, så som jag skulle ha handlat om det skulle komma att bli så. Jag tror även att det är mycket individuellt hur man vill göra.
 
Sv: Betalning från medryttare

Jag vill lägga till lite kring skillnaden mellan medryttare och fodervärd, även om jag också tror att det kan var olika hur man tolkar det. Men precis som sky_fly skrev så har en delfodervärd mer att säga till om men också ett större ansvar. Som medryttare har du inte lika mycket att säga till om men inte heller samma ansvar. En medryttare t ex behöver oftast inte ta sina dagar om inte hästen är ridbar, halt t ex. En medryttare kan också slippa åka om hon själv är sjuk. En delfodervärd har större ansvar och måste åka även om hon är sjuk själv eller hästen inte är ridbar. För en medryttare är det alltså den personens ridning som är i centrum så att säga, även om den kanske mockar och så också. En delfodervärd, där står hästen i centrum, oavsett viket skick den är i, ridbar eller inte...

Så ser jag på det i alla fall.. Sen är det så klart olika, finns flera varianter. Inte heller jag har det exakt som ovan med mina medryttare, men ungefär. Jag vill slå ett slag för att skriva kontrakt!! Jag har alltid haft kontrakt både med medryttare och med den delfodervärd jag hade ett tag. På så sätt vet alla vad som gäller, både skyldigheter och rättigheter!
 
Senast ändrad:
Sv: Betalning från medryttare

Enligt dina definitioner är jag en delfodervärd. Men jag titulerar mig medryttare.
 
Sv: Betalning från medryttare

Jag tar 400 kronor av min medryttare, då har hon två fasta dagar i veckan som hon får rida och jämna helger.

Jag tycker det är en självklarhet att medryttare skall betala en symbolisk även om de hjälper hästägaren, dock inga fantasisummor:grin:. De hjälper ju faktiskt till att slita på hästens skor och utrustning. Sen vill man ha lite kompensation ifall något skulle hända så har man fått lite pengar som hjälper till om man skulle behöva betala självrisk:idea:.

ALLA sporter kostar pengar och ridning är en sport som kostar VÄLDIGT mycket pengar så det slutar aldrig förvåna mig att så många tycker att det skall vara en självklarhet att få utöva en sporten gratis, medans någon annan betalar. Men men det handlar väl om hur man är uppfostrad:devil:.
 
Sv: Betalning från medryttare

Det handlar väl inte om uppfostran utan inställning. Min inställning är att min häst mår bättre av en matte som vill och orkar ägna tid åt henne de dagar jag är i stallet och en medryttare hjälper mig så att jag slipper ta hand om hästen sju dagar i veckan så att jag får tid och ork över till annat. Jag orkar p g a skador inte rida sju dagar i veckan och då är det bra om någon annan kan göra det så att min häst får motion och stimulans.

Jag har aldrig tagit betalt av medryttare. Har man sönder något genom slarv får man betala det, annars ser jag det som förbrukningsvaror.

Visst är det dyrt att ha häst men det är ju ingen som tvingar en att köpa häst utan man får själv överväga om man tycker att det är värt kostnaderna.
 
Sv: Betalning från medryttare

Vilka rättigheter har man som delfodervärd jämfört med medryttare? Jag tycker att det i många fall är lika dyrt, så jag undrar vad skillnaden är rent praktiskt? Tror inte det finns några "regler" om det men vad är brukligt?

Som jag har förstått det ska egentligen en medryttare vara just en ryttare, rida hästen, men de flesta annonser jag ser och vad de flesta vill ha numera är en som betalar lika mycket som en delfodervärd och gör lika mycket (Mocka, mata osv), utan att få bestämma något själv (Även om det finns många som låter en göra som man vill) Finns folk som betalar lika mycket som delfodervärdar men ändå "bara" får rida på ägarens direktiv, inte träna hästen och aldrig göra något som kan påverka ägarens egna träningar.

Delfodervärdar har mer att säga till om, man betalar lika mycket som ägaren (Utom möjligtvis försäkring och sådant, men finns säkert de som delar upp det med) Då får man ha hästen som egen de dagar man har den.

Men som sagt, det är mer mina tankar :) Är väll mest det jag kan tycka är lite drygt, att många vill gärna ha en medryttare, men att medryttaren ska betala samma pris som en delfodervärd utan att få en del av kakan (Och såklart skyldigheterna som tillkommer. Men det verkar lite som folk förväntar sig samma saker av en medryttare som av en delfodervärd, utom åsikter.)
 
Senast ändrad:
Sv: Betalning från medryttare

*delvis knapplån

Men alltså, detta med halv- och delfodervärd. Fungerar det verkligen i praktiken?

Som hästägare hade jag på den senaste hästen en skötare/medryttare, visserligen bara en kort period men dock var tanken att det skulle bli längre. Jag ville inte ha en delfodervärd eftersom jag som ägare vill vara den som bestämmer och i slutändan sitter på beslutsrätten om nya saker ska införas eller ej. Självklart öppen för åsikter men jag tror i min enfald att det krävs att någon har det yttersta ansvaret för att det ska gå bra i slutändan?
Det är ju ändå EN häst, dvs hästen är ju densamma oavsett vilken av personerna som är där. Om den ena anser en sak och den andra en annan, så måste det ju i slutändan bli negativt för hästen? Eller har jag fel?
Jag menar lite att om man som halvfodervärd ska få bestämma helt över sina dagar, då finns ju risk att det blir pannkaka. Halvfodervärden tycker kanske att h*n betalar lika mkt som ägaren och har samma bestämmanderätt, och gör sedan efter eget huvud.
Samtidigt känner jag att jag om jag varit halvfodervärd skulle känna att jag betalar lika mkt som ägaren, men ändå lyder ägarens råd och regler som en skötare/medryttare. Dvs att jag automatiskt stryker på foten om jag och ägarens planer skulle krocka lite. För så är jag som person och jag tror inte att jag ändras om det kostar 2000 kr mer än nu. Jag vill göra rätt, inte vara en nagel i ögat och jag vill lyssna på ägaren.

Är jag bara väldigt cynisk eller finns det överenskommelser där man delar 50/50 och det fungerar? (Familjemedlemmar, goda vänner och släktningar räknas inte in utan tex annonser om delfodervärd där man fått kontakt med nån och det fungerat).
 
Senast ändrad:
Sv: Betalning från medryttare

Mjo, antar att det finns en risk för slitningar, men om man vill lämna bort halva sin häst så gör man väll det till någon som har ungefär samma ideér som en själv.
Ägaren har såklart sista ordet, men det är skillnad på "Du får bara skritta i skogen imorgon och nästa vecka för jag ska träna" och "Jag tänkte träna i övermorgon och nästa vecka, är det okej om du tar det lite lugnt?" Jag tror att ett delfodervärdskap gör det mer öppet för förhandlingar, medans en medryttare får order. (Nu är det ju aldrig såhär svart och vitt, jag är ju medryttare och jag får göra lite som jag vill, beroende på eget tycke och såklart hästens tycke, men man för att exemplifiera :))
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 530
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 844
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp