Betalningsskyldig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

wingil

Är det så att pappan till barnet har en skyldighet att försörja barnet? Är det några speciella papper han måste skriva på eller hur går man tillväga för att få honom att betala? :confused:
 
Sv: Betalningsskyldig?

Om ni inte är gifta, så måste han skriva på nått papper att han "tar på sig faderskapet" tror vi gjorde det på soc. med första knatten .. Om han inte gör det så blir det svårt, men inte omöjligt att "bevisa" att han är pappan.. DNA-tester osv, sen om han inte kan betala dig, så kan du få från försäkringskassan, som (tror jag ) i sin tur kräver honom på pengarna.. :devil:
 
Sv: Betalningsskyldig?

Alltså.. man ska gå via soc? *förvirrad*
 
Sv: Betalningsskyldig?

Tror det var på soc vi var, men det är över 14 år se´n, så jag är inte 100% på det, men nästan... :smirk:
 
Sv: Betalningsskyldig?

Det är familjerätten du skall ta kontakt med om pappan inte har skrivit på att han är fadern än.
När faderskapet är fastställt tror jag det är fk du skall ta kontakt med för att få ut underhåll.
Ring både familjerätten och fk så får du reda på hur du skall gå tillväga.
 
Sv: Betalningsskyldig?

Du pratar med familjerätten i din kommun, via soc....
 
Sv: Betalningsskyldig?

Det beror på för när vi fastställde faderskap när det gällde dottern fick vi en automatisk kallelse till familjerätten och var aldrig kontakt med folk från soc alls. Det var i Göteborg det och vad jag kan läsa så är det olika vem man skall ta kontakt med beroende på vilken kommun man bor i.
Däremot kan man alltid ringa socialkontoret då dom bör veta hur det går till i den kommunen. Socialstyrelsen är skyldiga till att se till att faderskap utreds men vem dom lämnar den uppgiften på är tydligen olika. Stadsdelsnämnden, medborgarkontor (finns dom kvar än?), socialbyrån och familjerätt har jag sett än så länge som alternativ beroende på var man bor.
Oavsätt är det ju lättare att se till att starta den processen innan babyn ens är född speciellt om pappan inte är så "villig" själv.
 
Sv: Betalningsskyldig?

Faderskapet fastställs genom bekräftelse eller dom. Bekräftelsen görs hos familjerätten, båda föräldrarna måste vara med. Familjerätten ansvarar även för utredning av faderskap när man är oense och ser till att blod-/DNA-analys görs. Så du ska ringa din stadsdelsförvaltning och be dom koppla dig till familjerätten...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
855
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 775
Senast: Manji
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 381
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp