Bukefalos 28 år!

Bete i sommar...på åker?

Empalie

Trådstartare
Börjar planera lite för bete i sommar, har själv gott om bete här hemma( fast hagarna används året runt) men har en åker en bit bort från gården som vi har fått gratis tillgång till. Vi äger den alltså inte men har ju lovat att sköta den när vi får tillgång till den. Innan var det en bonde som skötte den åt dem och förra året fick han reda på att vi skulle få ha den istället. Då sa han att det fick gälla från i år istället p.g.a att han hade sått in den och det var sista året innan han behövde så in den igen. Nu till mina funderingar, jag ska be en annan bonde att slå först som löshö, det blir ju en del MEN sedan är jag ju sugen att släppa på pållarna där MEN hur ska jag tänka.

Hur länge håller sig en insådd mark, jag tänker framförallt på kraften i det. Denna sommar är de bara tal om ett halvblod och en shettis( har munkorg) kommande år blir det förhoppningsvis ett halvblod till. Är det helt otänkbart för det är för kraftigt eller ska man vänta till augusti innan man släpper på först eller ska man släppa precis när det nyslått....??????

Hur många år dröjer det innan man det insådda blir odugligt och man måste så igen?
 
Sv: Bete i sommar...på åker?

Första året ska det inte gå hästar överhuvudtaget, år två putsar vi först (där blir inte så mycket att det blir till hö för vår del) och sedan släpper vi på OM det bildat matta. De flesta gånger låter jag bli att släppa år två, om det inte har tagit sig mycket bra.
 
Sv: Bete i sommar...på åker?

Blir inte riktigt klok på vad du menar. Är det en ny vall så lyssna på Lovisaleonora, inga hästar innan den håller för det. Är det en äldre vall som bonden haft ett tag så kan du mycket väl släppa hästar på den. Men när precis är slaget så finns det inget att beta där, det är bara stubb kvar. När man kan släppa beror på väder, ev gödning och typ av vallväxter i den, alltså hur fort det växer igen efter slagningen.
Som exempel förra året var det så torrt häst att våra vallar vissnade efter huggningen och började inte växa igen förrän i mitten av augusti.

Hur länge en vall håller beror lite vad man har för krav och den sköts. Ca fyra till fem år om man vill ha den högproduktiv och annars tills den har fått för mycket ogräs.
 
Sv: Bete i sommar...på åker?

Jag passar på att slänga in en liknande fråga om det är okej?

När arrendet på vår åkermark går ut så funderar jag på hur jag skall göra för att få det till så hållbar betesvall som möjligt?
Idag är det hö(ensilage)vall. Kan jag bara släppa på hästarna direkt på det eller är det smart att så i den befintliga vallen med ett mer slitstarkt gräs/gräsblandning? Jag tror inte att jag behöver lägga om vallen det första jag gör om vi bara göder den lite lagom. Eller blir det hållbarare i längden om jag lägger om den direkt och sår den med "betesvallsgräs"? Jag vet inte exakt vad det är för gräsblandning på den just nu, det får jag såklart kolla med bonden.

Min plan A är att dela de 12 ha i två delar så jag kan låta den ena delen vila och den andra betas. På så sätt borde jag alltid ha tillgång till bra bete eftersom jag kan lägga om den ena delen vall när den andra betas.
När jag lägger om den har jag förstått att jorden mår bra av att man odlar t. ex korn eller annat ett mellanår. Är det något som är bättre att odla än något annat för att få en bra betesvall efteråt?

Jag kommer nog ha runt 5 stora hästar och jag har förutom denna mark även skogsbete och änge.
Låter detta som en bra och hållbar plan eller skall jag göra på något annat sätt?
 
Sv: Bete i sommar...på åker?

Svar påomläggning av vallen:
Vi hade insådingsgröda i form av havre ett år, men det blev mest bökigt att skörda det och trassla. Vall är ju en blandning av olika gräs, och inte lika känsligt som enskild gröda tex stråsäd. Växtföljden är alltså inte helt nödvändig, om jag inte har fel, det är däremot av största vikt då du odlar enskild gröda, dels för att förbättra strukturen på marken, dels för att undvika sjukdomar.
Men vallar ska självklart läggas om och skötas för att hålla bra näringsvärden och undvika ogräs. Men putsar du och göder den kanske du inte behöver lägga om den förrän om ett par år. 5 hästar kan kanske bli lite lite för att få ett bra betestryck på 6 ha...
För att få en bra grässvål är det bra att beta av flera gånger under en sommar. Vi roterar våra tolv halvblodsston på 4-5 olika betesvallar på ca 5 ha med ca två veckors mellanrum.
Lantmännen har en massa olika fröblandningar, ring till dem för mer råd när du vet vad vallen redan innehåller. Lycka till!
 
Sv: Bete i sommar...på åker?

Tänk på att arrendatorn ska lämna marken i bruksskick med gröda. Så det kan vara läge att ta ett snack med vederbörande om hur ni vill ha det. Är det en gammal vall utan för mycket ogräs kan det fungera väldigt bra att ha den som bete med en gång. Det är ofta den gången man har först vallfoder sedan bete och till sist bryter man upp och sår om.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 860
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 681
Senast: MML
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 810
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp