Bukefalos 28 år!

Betespris?

Migo

Trådstartare
Jag letar sommarbete till min valack, och fick napp igår. dock kändes erbjudandet litet väl magstarkt, så jag tänkte höra vad ni kloka buke-folk tycker om det:)

Ägaren vill ha 1000:- för hela betesesongen. Men då får man vara delansvarig i påfyllning av vatten(finns inte rinnande i närheten, utan man får köra dunkar i bilen), samt kolla hästen själv varje dag.
Dessutom vill ägaren att jag hjälper till att slå stolp och fixa staket (marken är helt ohägnad...ca 15 hektar som skall hägnas in...).
Marken är fd. ensilageäng, dvs klöverrik och obetad sen flera år tillbaka. Inte spec tätt bete, och helt utan träd...

Det är ägarens 14 hästar, min och en till som ska gå på betet, och jag råkar veta att h*n arrenderar all marken för 5000:- kr/år...
är det då logiskt att jag gör hälften av allt jobb(staket och vatten), och betalar en femtedel av dennes utlägg? Känns som om jag blir lite blåst här...

vad tror ni, skulle ni taget det betet?
 
Sv: Betespris?

Hmm... 1000:- för en säsong, á 3 månader cirka, det blir lite mindre än 350:- per månad. Inget överpris, men stängsling är jobbigt. Och mig veterligt så brukar ägaren av betesmarken ta betalt för att kolla hästarna och reparera stängslet, fylla på vatten m.m., inte för själva gräset hästen äter. Så om du ska kolla hästen själv, samt köra vatten och stängsla... vad är det då du ska betala 350:- kronor i månaden för?

Och ett igenvuxet bete som inte använts på flera år borde inte hinna bli ett särskilt bra bete på en säsong. Om det går hästar där i år är marken säkert jättefin nästa år, men i år borde den inte vara helt tillfredsställande. Beror kanske på om din häst behöver ett magert bete eller inte, men man vill ju att det ska finnas näringsrik mat hela säsongen, annars kunde man ju lika bra ha hästen hemma och fodra den med hö...
 
Sv: Betespris?

Kostanden för det staket som ska sättas, står han för det?
Det kommer ju att kosta en rejäl slant också.
I övrigt tycker jag att det är ganska oväsentligt vad han i sin tur betalar.. Han får säkert en del bidrag på att det betas också? oavsett så gäller det nog att se på det erbjudande du får och inte vad han betalar.
1000kr för hela sommaren är ju inte så mycket tycker jag.
 
Sv: Betespris?

Just den hästen som behöver komma ut på bete är tunn och svår att hålla hull på, därför letar jag saftigare bete till honom än till mina andra två...

Ägaren betalar själv för staketen, men vill att jag gör halva jobbet.
Känns som att man bygger hage åt dennes 14 hästar, plus att jag får betala för det...:crazy:
 
Sv: Betespris?

Jag skulle säga nej. Det är inte värt jobbet, som för övrigt tar rätt många dagar med så mycket mark, och om du dessutom ska betala den summan när du själv får ta hand om hästen ändå... Nej.
 
Sv: Betespris?

jag skall iväg o kolla på bete idag det är ca 15hektar o där skall alla som har häst dela på att fylla på vatten o kolla över hästarna. hon kommer att ha 2 hagar på 15 hektar en vall o en "skogshage" jag skall ha i skogshagen då jag vill at hästen skall kunna gå in i skuggan och att han är lättfödd.. för detta kommer jag att betala 500kr mån o det tycker jag är helt ok pris

förra året stod jag på ett annat ställe som jag betalade 100kr vecka/häst då fick vi kolla själva o fylla på vatten ok om hon såg att det var tomt så fyllde hon på o om hon skulle sett hästen halt eller liknande så ringde hon.. det var på en såddvall o hästen fick dock stå i en mindre hage själv med hästar i hagen brevid då hästen som hon hade var halt (hovböld mm)

skulle nog säga nej till ditt erbjudande också det är mcket jobb när jag gick i skolan så satten våranklass upp sommarhagen för skolans hästar o det tog en hel dag o vi var 13pers + att vi hade med en traktor o tryckte ner stolpen med...
 
Senast ändrad:
Sv: Betespris?

Till mina hagar ca 8-9 ha har jag köpt stolpar, eltråd, handtag, grindar och elaggregat för minst 12 000. Då måste jag dessutom köpa mer eltråd för 4-5 ha eftersom det inte räckte dit.

Erbjud dej att betala 500 kr/mån och han sköter vatten och stängsling. Alternativt du hjälper till med det och står där gratis.
 
Sv: Betespris?

Nja, jag skulle kunna tänka mig betala 1 000 kr för 3 månaders bete, se över min häst å hjälpas åt att ta hand om vattnet.

Men att betala 1 000 kr, ta hand om min häst varje dag, fixa vatten och sätta halva hagen på 15 hektar är för mycket jobb. Det kommer ta flera dagar för er att fixa det. Min familj har hagmakr på cirka 3-4 hektar å när vi sate om stolpar på en del av hagen, cirka hälften ungefär. Så tog det två halvdagar att sätta stolpen på två personer.

Nä alldeles för mycket jobb, uscha skulle jag aldrig få för mig. jag betalar gärna för att slippa sådant jobb, men ska jag göra så mycket jobb skulle jag knappast gå med på att betala pengar för betet, helt enkelt inte värt det.
 
Sv: Betespris?

Nope! Skulle inte tagit betet. Jag betalar ca 500-600:- i månaden i Sthlms området, men då bygger jag inget staket, fyller icke på vatten och kan åka bort nån vecka då och då och betesägaren kollar häsarna. Tycker heller inte att det lät så bra att det var en fd ensilagevall och inga träd! Tänk dig när det är 30+ och flugorna surrar..... Däremot tycker jag att vad ägaren betalar i arrende själv är oväsentligt. Lycka till!
 
Sv: Betespris?

Eh, ja, eftersom det inte var jag som startade tråden! :D
 
Sv: Betespris?

Jag brukar betala ca 500kr/mån och då ingår både att stängsel ska vara på plats och att vattenpåfyllning sköts av de som har hagarna. Att hålla koll på hästen får man stå för själv. Så ja jag tycker det är dyrt.
 
Sv: Betespris?

Och jag betalar 700/månad för bete...(och 300 eller 400, mins ej vilket) för att behålla stallplatsen om jag tar iväg hästen och har den på bete någon annan stans...och får fixa vatten (dock ej staket)
Inte ens bor jag i Stockholmsområdet...

Men, det verkar vara ganska mycket jobb att stängsla bete - och ganska mycket vatten kommer att gå åt... till alla hästarna.

Svårt att veta om det är värt det, har du något vettigt alternativ?
 
Sv: Betespris?

svar till alla.

Jag kommer tacka nej till detta betet, då det känns tidsmässigt trångt att stängsla sommarhage nu sista veckorna i terminen... Och jag tycker det är fräckt att ta betalt fast man får hjälp med sina egna hästar till den grad h*n skulle fått.

Alternativet för mig är att låta pollen gå kvar på de sju hektar han går på nu, tillsammans med fem andra hästar. Det är ok bete, men vi kommer få stödfodra med hö för att det skall räcka då det är mycket äng/skog. Men där står hästarna gratis förutom foder, om man hjälper till med skötsel!

Funderar annars på att skicka pollen på hingstbete- tror ni att ett-tvååringarna blir glada över en åttaårig lekfarbror?;)
 
Sv: Betespris?

Skulle inte betala så mycket för det lilla du får för det. Här tar vi 800/månad. Då står vi för daglig tillsyn (ofta 2gg/dag), vattning, underhåll av stängsel samt skötsel av betet. Vi slår vallen/putsar/flyttar om hästarna så det alltid finns fräscha hagar att byta till.
 
Sv: Betespris?

Skicka han till mig - jag har bete upp över öronen som är alldeles gratis och mina tanter rullar fram. Har jag tur så får jag hit en bunt får senare men nu har jag 7,5 ha bete o 2 hästar - HJÄLP.
 
Sv: Betespris?

Försök hitta ett bra välbetat bete om du har en häst som är svår att hålla i hull, det är skönt att slippa stödutfodra i onödan. Du gjorde rätt som tackade nej, oavsett betesägarens kostnader och bidrag mm låter det saftigt att ha dig till att betala om du skulle hjälpa till att stängsla och sköta och vattna hans/hennes hästar hela sommaren... hon skulle ha låtit dig ha hästen där gratis som tack för hjälpen, gräset kostar ju ingenting! Och stängslet står ju kvar nästa år med.

Men du kan ju fråga om plats där nästa år, då är det ju stängslat och betat redan ett år! :idea:
 
Sv: Betespris?

Jag betalar 500 kronor per häst och säsong men mina går ute 5 månader, minst....
Då står han för vatten, det fyller på sej själv och el och aggregat och stolpar och tråd men jag stängslar+att han kollar till dom om jag åker på semester.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 693
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 438
Senast: bigganl
·
Träning Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 659
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp