M

minikaninen

Hur länge tål betfor att stå uppblött innan det börjar bli dåligt? Vilka regler har ni för detta?

:bump:
 
Jag brukar ha mitt betfor blötlagt i ca 4timmar eller nått, hur länge jag skulle låta det stå beror på vädret...ju värmare desto större riskt att det jäser...men har det stått mer än 24timmar så slänger jag det
 
Beror på om det är varmt eller kallt där det förvaras, är t.ex. mycket mer känsligt under rötmånaden. Jag har hör att det ska förbrukas inom 12 timmar men jag har ingen källa till det.
 
Nu på vintern står det i 24 h. Har hört att det är max vad man ska låta det ligga. När det börjar bli varmare ute kommer jag att lägga det i blöt när jag kommer till stallet och så ge det när jag åker därifrån.
 
Jag skulle inte låta betfor stå mer än 12 timmar (8 h på sommaren) oavsett vad.. men det viktiga är juh lukten, luktar det inte fräsht så är det inte fräsht och det ger inte jag till något djur..

jag ska snart (såfort jag tagit hem betfor) göra ett test på hur länge betfor bör ligga i blöt.. både riven och pellerterad betfor och i både varmt och kallt vatten.. ska fota det med 10-mins intervaller och se när den svällt klart..
det återkommer jag med i en ny tråd sedan.. :)
 
Jag gillar egentligen inte att ha den i blöt så länge. Men bitarna är säkert tre ggr så stora nu som efter ett par timmar i blöt. Frågan är bara när svällningen avtar! Så när du gör ditt test, låt det stå LÄNGE!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 342
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: M_Elin
·
Svar
2
· Visningar
497
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp