Bukefalos 28 år!

Betsla upp vid vissa tillfällen?

M

Miiraa_91

Min häst blir väldigt, väldigt pigg då jag galoppjobbar henne. Hon tar tag i bettet och drar fram huvudet, vilket gör att jag måste ta tag i henne rejält för att hon ska lyssna. Lång stoppsträcka också efter galopperna. Annars har vi inga stora lydnadsproblem, så det är inte nån direkt allmän brist :p Det är bara att hon blir så supertaggad när vi har "galoppdagar".
Jag tycker det dels är en säkerhetsgrej att kunna få stopp på henne så gott som direkt. Dessutom är det inte kul att behöva ta i henne så hårt för att få kontakt. Min fråga då är om ni tycker det är okej då att betsla upp just galoppdagarna? I vanliga fall rider jag henne på vanligt rakt bett. Vad tycker ni jag ska ha för bett om jag betslar upp? Vill helst ha ett som inte bara är stång utan kan ridas som vanligt också. Pelham?
En stallkompis har en islandsstång som jag får prova om jag vill men jag gillar inte riktigt tanken på det. Vet dock inte varför :o Men det känns som ett bett som bara böjer på halsen liksom. Men vad tycker ni?
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Min häst är precis likadan. Jag bettslar upp henne på ett Pelham eller ett kimblewick.(stavning?) Det jag tycker fungerar bäst är dock kimblewicket.

Lycka till :)
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Hej!

Absolut! Bettsla upp och rid på säkerhet. Inte kul när bromsen inte sitter. Jag är själv en sådan häst som gärna vill bestäma tempot själv. Två gånger har han stuckit med mig i galoppen. En gång denna vinter och en gång för två år sedan. Båda gångerna tog tävlingsjävulen tag i honom så att jag inte fick stopp på honom. Inte roligt alls.

Jag växlar bett när jag rider. Har ett s.k. Greg Darnellbett (se b**rjes hemsida för bild, westernbett) det är ett tunnt tvådelat bett med stång som jag har kindkedja till. Det fungerar (för det mesta) mycket bra. Men i vintras stack han på just detta bettet så nu rider jag på kavasong (ridkapson med fast nosjärn) utomhus. Ibland har jag kavasong och bett. Använder då inte kavasongen, utan bettet i första hand, men kavasongen är min nödbroms och sitter där om det skulle behövas.
Växlar också med ett tredelat pessoabett, med kindkedja och funderar mycket på att prova/köpa ett kimblew (stavning?) bara för att ha något att byta med.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Jag tycker att du ska ta reda på hur ett delat bett med hävstång fungerar, sedan kanse du skadffat ett odelat hävstångsbett...
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Tack för svar! Var sätter man tyglarna i ett kimblewick? Har man de i nån av de små hålen på bettringarna sas? Dum fråga kanske :o
Kikade på hööks hemsida, där fanns de bara i 125 och uppåt. Min häst har 105 eller MAX 110, finns de så små? :crazy:
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Det klart att det är en allmän lydnadsbrist om du inte får stopp på din häst.
Ofta så är man för vek i sin drivning och hästen blir lång som en eftermiddag och därmed svårstoppad.
Tro mig, ta ett gott stöd i bettet och knacka till bestämt med skänkeln, så hästen får rumpan under sig, då går det lättare att stanna.

Sen är det alltid bättre att betsla upp än att hala och dra, så jag skulle rekommendra ett rakt pelham med kedja.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Nej, allmän lydnadsbrist ser jag mer som att hästen är olydig rätt ofta. Och det är ju inte min, det är ju vid ett specifikt tillfälle.

Jag har förstått att rakt pelham ska vara bättre än ledat. Någon som vill slänga in en kort förklaring om varför det är så?
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Det är ganska enkelt. Titta på hur bettet ser ut. Fundera på hur det uppför sig i hästens mun när du tar i tyglarna, du kan använda t ex ditt ben för att känna hur det blir. Ett rakt bett ger samma tryck längs hela mundelen och ligger stadigt i munnen, ett delat viker sig på mitten, det ger nötknäckareffekt, prova så får du se!
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Ja, ja, den är jättelydig...:angel:

Ett delat pelham är överledat, för rörligt helt enkelt.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Jag har en tanke kring det med kutande hästar. Min medryttarhäst stack med mig i början av vår karriär, jag fattade nada då han är en mkt väluppfostrad häst. Sen fick jag reda på att ägaren inte tyckte om att låta honom ösa så hon undvek det, varpå jag låter honom dra på i några uppförsbackar en gång i veckan. Efter detta har han blivit mkt bättre. Som om han fattar att "ok, jag får sprutta (det gör han verklligen) iväg när hon säger det, jag behöver inte dra iväg". Och sålänge jag håller mig i backarna så känner jag mig också lite säkrare, av någon orsak.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

jag uppfattade iaf ts inlägg mer som att hästen pullar än att den sticker. och det är ju inte riktigt samma sak.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Finns inga dumma frågor! Jag har tyglarna i det nedersta hålet utav dom små. Hmm, vet faktiskt inte, men det borde det väl ändå finnas? :)

Någon som vet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

kan ju bero på hur man tolkar ordet. jag tycker att ett häst som pullar ligger på bettet, men försöker inte ta det eller sticka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Men om det nu är för att den är olydig då, hur skulle du då träna in en lättare stopp?

Jag har lite samma problem. Jag tror att det för min del dels beror på olydighet och dels på att han är otränat.

Han orkar inte att gå i en kort galopp och har aldrig lärt sig det heller, därför ösar han på. Han blir "lång och tung". Hur ska jag själv göra då för att i framtiden kunna träna in en kort galopp, som är lättare att "styra"? Så att jag bestämmer om han ska ösa på eller gå lugnt och sansat och inte hans kroppsförmåga, som bestämmer hur vara galopper ska gå till.

Jag vill ju träna honom, både så att han orkar och så att han reagerar för lättare hjälpare, men hur?

Vet det låter flummigt, men hoppas att någon förstår hur jag menar...
 
Senast ändrad:
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Jag har lärt min häst röstkommando för att stanna, och det lyder han alltid, även när han verkligen vill springa, så det är ju ett tips om du inte vill betsla upp. Även att lära hästen enhandsstopp kan ju vara ett sätt att få en nödbroms utan skarpare bett. "Problemet" med den typen av kommando är att de ju används för att få STOPP, medan det man ville kanske var att galoppera i ett något mer sansat tempo....

Jag har ett gäng olika bett, som jag varierar mellan. Inte primärt för att få stopp, utan för att hästen går lite olika på de olika betten, så det beror helt enkelt på vad jag skall träna. Rakt tränsbett har jag till vardags, pelhambett vid viss dressyrträning och islandsstång vid tävling eller viss träning inför tävling. Skall jag rida ut i en stor grupp, då jag vet att min häst blir het och vill vara först, så använder jag antingen islandsstången eller pelhambettet.

Samtliga mina stångbett är oledade. Har en häst som annars gärna lägger upp bettet på tänderna, vilket han inte kan med ett oledat bett. Han blir också lugnare i munnen med de oledade varianterna.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Ja det är väl mera det att man vill ha en häst, som det är lättare att växla tempo på. Stopp får man ju alltid om det är det som är det viktiga, men visst en stopp kan ju alltid bli snabbare och det kommer väl när han blir mer lthörd för hjälparna.
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

Min häst är precis likadan. Jag bettslar upp henne på ett Pelham eller ett kimblewick.(stavning?) Det jag tycker fungerar bäst är dock kimblewicket.

Lycka till :)

På vilket sätt tycker du kimblewick funkar bättre än pelham? Jag har länge varit sugen på att prova kimblewick, men det har inte blivit av....
 
Sv: Betsla upp vid vissa tillfällen?

En stallkompis har en islandsstång som jag får prova om jag vill men jag gillar inte riktigt tanken på det. Vet dock inte varför :o Men det känns som ett bett som bara böjer på halsen liksom. Men vad tycker ni?

På min häst har islandsstången effekten att han både höjer och böjer lite på nacken. Jag tycker att jag måste rida MER med säte och skänklar för att få till en bra form, men när jag väl får till det blir formen bättre än med tränsbettet, särskilt i tölten. Jag använder mest det bettet på tävling, då jag vill ha en något högre, flottare form än vid "vardagsarbetet".

Pelhamstången har mer en framåt-nedåt-effekt på min häst. Även med det bettet måste jag "rida mer" (huvudsakligen för att han inte skall "knäppa av" i nacken), men när jag väl får till det blir formen stadigare och bättre, framförallt i traven.

Jag tycker mycket väl du kan prova islandsstången - beträffande "bromseffekt" känns det som om båda betten är lika skarpa, ungefär. Jag känner dock att jag har mindre i handen med islandsstången, vilket jag gillar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 705
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp