Bukefalos 28 år!

Bett eller inte?

Sv: Bett eller inte?

Hänger inte med på det du skriver nu,....jag påpekade att det är ett ryttaransvar att lyssna på sin häst....och det är ju exakt vad du skriver nu också.

Väljer man skarpare kommunikationsmedel...tex stång...ja då är det ju ännu mer viktigt att vara inkännande. Självklarheter.
 
Sv: Bett eller inte?

Hoppar in i en tråd som jag inte alls har något att göra i. Jag blir så trött på detta enorma missförstånd att hästar skall ridas på ett "snällt" sätt, dvs väldigt otydligt! Hästar är djur som ju tryggare dom är desto bättre kan dom prestera. Ett bett skall ta så lite plats i munnen som möjligt på unghästen och det bidrar till två saker, dels blir det bekvämt och då också mer avslappnande och dels så blir signaleran väldigt tydliga vilket också det gör att det lämnar mindre utrymme för missförstånd. Sådana åsikter som att man måste vara mjuk i handen och lyhörd osv är så självklara så det orkar jag inte ens nämna. Denna romantiska bild om att dansa med dom osv är en mänsklig önskan. Hästen vill ha trygghet, ledarskap, mat och sex om det är avelsdjur. Rid din häst i balans med tydliga hjälper så den förstår och sedan, släpp ut den till sina flockfränder där den kan "dansa". Hästen har inget som helst behov av att dansa med människor, lika lite som den har behov av att uppträda på cirkus där den också kan "dansa". Hästar är fantastiska djur, behandla dom som det.
:bow:
Pang på rödbetan:rofl:
 
Sv: Bett eller inte?

Absolut. Men, som sagt, jag anser inte att "i form" alltid är bättre än "inte i form", sett ur hästens perspektiv. Det var det jag fortsatte att diskutera.
Det optimala är såklart om man kan få "allt", alltså en häst som faktiskt trivs i sin form och med sitt jobb, och går på ett hälsosamt sätt i den förutom det tekniskt korrekta.
Det misstänker jag att du tycker också. Fast då blir det lite konstigt att påstå att en häst i bra form alltid rids "snällast" vilket var på ett ungefär som du formulerade det! ;)
 
Sv: Bett eller inte?

En form som skadar är inte ändamålsenlig.
Det är vad jag menar!

Att det alltid (som du säger) skulle vara snällare att rida med halsring
håller jag fortfarande inte med om. Och varför har jag förklarat redan.
Form är mer än bara tekninskt korrekt.
Känns inte som vi kommer mkt längre va.
 
Sv: Bett eller inte?

Jag blir så trött på detta enorma missförstånd att hästar skall ridas på ett "snällt" sätt, dvs väldigt otydligt!
Du missar en sak här. Snällt är inte det samma som otydligt. Inte för mig i alla fall.
Denna romantiska bild om att dansa med dom osv är en mänsklig önskan.
Det är en bra beskrivning av hur det känns när häst och ryttare kommunicerar bra tycker jag. (är tydliga och lyhörda för varandra)
Rid din häst i balans med tydliga hjälper så den förstår
Det är i det läget man upplever att man dansar tillsammans med hästen. Det är ju inte fråga om dans i ordets rätta bemärkelse utan bara ett sätt att beskriva känslan när kommunikationen fungerar som bäst.
 
Sv: Bett eller inte?

Att det alltid är snällare att rida med halsring menar jag inte. Jag menar att du alltid har mindre påverkan på hästen. Mindre påverkan är ju både mindre negativ och positiv inverkan. Det i kombination med att hästen kommer ha lätt att säga ifrån och känna sig mer "fri" gör att man som ryttare får lägre krav på sig att kompensera för "större påverkan"/större makt vilket gör att man också har lättare att göra det snällare. Det betyder att ur utrustningssynpunkt kommer jag alltid se halsring som snällare än tränsbett/stång. Men det är inte bara utrustningen som inverkar på hästen, det har vi redan kommit fram till.
Ganska stor skillnad va? :p
 
Sv: Bett eller inte?

Haha. Ganska så! Men du skulle ju ha sagt det så här klart påengång :p
Ur utrustningssynpunk håller jag med! Inte helt lätt att diskutera pä nätet ;)
 
Sv: Bett eller inte?

Kan inte uttala mig om det är sant eller ej, jag har iaf valt att rida mina hästar utan bett. Rider med repgrimma i skogen och kapson på AR-träningar. Min tränare hade inget emot det och än så länge är de inget hinder att vi inte har bett.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 647
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 070
Senast: Kristall10
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp