Bukefalos 28 år!

Bett eller inte?

_Yggdrasil_

Trådstartare
Ja jag vrider och vänder på det hela nu, håller som bäst på att sitta in min snart 4 åriga lilla pålla och har nu införskaffat en kapson.:laugh:

Var på en föreläsning där en sjukgymnast (utbildad för både ryttare och häst) föreläste och han visade mig nackdelarna med att ha ett bett i munnen på hästen. Eller ja nackdelarna vet jag inte om det är rätt ord men han sa iallafall att hästens mun ger inget utrymme för ett bett och att man när man lägger in bettet i munnen på hästen triggar "ätareflexer" och eftersom inte hästen kan äta och andas samtidigt måste den alltså lära sig att andas med ett bett i munnen... :eek:
Detta tyckte jag lät hemskt och jag blev väldigt fundersam. Är det någon mer än jag om hört något om detta?

Jag har alltid ridit mina hästar på bett av olika slag, men nu när jag har min gröna unghäst så funderar jag på vad jag ska ta mig till. Det känns inte rätt mot henne att trycka in ett bett om det sjukgymnasten säger är sant, men samtidigt så vet jag inte om det är möjligt för mig att nå mitt mål på bara en kapson. :confused:

Har funderat lite på en smalare stång, det känns som en stång ligger mer stilla i hästens mun eftersom man kan använda mindre tygeltag för att få inverkan.
Men vad ska jag ha för stång i så fall? Jag vill ju inte skada min lilla häst!
Det bästa vore väl förstås att låna hem ett helt gäng med stänger och prova vilken som passar henne bäst. Men jag vet inte var jag ska börja?
 
Sv: Bett eller inte?

Vidare: OM jag nu får för mig att använda stång har jag kikat lite på Portugisisk unghäststång. Låter ju lämpligt för en nybörjare.
Men hur vet jag vilken storlek. pinsamt att säga det men jag har aldrig under mina 20 år med hästar köpt ett bett utan att ha ett sedan tidigare inpassat att gå efter :o
 
Sv: Bett eller inte?

Hej!

Det där med vad sjukgymnasten berättade kan jag inte yttra mig om överhuvudtaget, men visst låter det obehagligt:(

Men när det gäller utbildning med eller utan bett så tror jag säkert att du kan nå dit du vill på bettlöst men att det kanske skulle bli en längre väg och att det skulle ställas högre krav på dig som ryttare och eran kommunikation. Nu menar jag inte att detta är någonting man ska bortse ifrån vid ridning med bett, men det kanske framträder tydligare bettlöst. Det finns ju flera olika bettlösa alternativ att prova sig fram med.

Att stången ligger mer stilla i hästens mun beror på att den är oledad för även om tygeltagen är mindre med stång så förstärker hävstångseffekten tygeltaget så att bettet rör sig mer än vad du tar i tygeln.

Jag själv skulle aldrig använda stång på en unghäst innan den är skolad på vanligt tränsbett och är mogen för det. Ett väl tillpassat tränsbett med fasta ringar eller parerstänger räknar jag som ett snällt bett, mundelen kan ju fås i olika tjocklekar så att den passar just din häst :)
 
Sv: Bett eller inte?

Ja, jag har hört talas om detta. Det är en dönicke i USA som har hittat på detta och marknadsför sin åsikt stenhårt bl a på ett av de större dressyrforumen. Han kan i stort sett inget om dressyr utan baserar det mesta av sina åsikter (för fakta är det inte) på galoppörer. Självklart säljer han prylar och tjänar på att folk köper hans story.

Vad tror du själv? Har du någonsin hört talas om någon enda unghäst som kippat efter andan när den fått bett i munnen första gången?

Och vaddå ätreflex? Har hästen över huvud taget det? Vad skulle det vara? Reflex att suga har de när de är pyttesmå föl, och reflex att svälja har de om de får ner något i svalget. Men där har vi ju inget bett.

Rid du in din unghäst på ett vanligt hederligt tvådelat tränsbett med parerstänger, som klassiska ryttare har gjort i nästan alla tider, och lägg på stången när det är dags utbildningsmässigt.

Så länge din häst inte har en hårt spänd nosgrimma så kan den för övrigt reglera munnens utrymme genom att slappna av i käken. Hästar som biter ihop käkarna har dåligt med plats i munnen, men det vill vi ju ändå inte att de ska göra, eller hur?

Min ponny har "dåligt med plats" i munnen när man tittar i stallgången, men det hindrar honom inte från att gå med stängd mun på en stång med 22 mm tjockt munstycke emellanåt, med slutna läppar utan att gapa (utom när det blir extra jobbigt och tar emot, då gapar han ibland, och det är fullt normalt att hästar gör det).
 
Sv: Bett eller inte?

Nu när jag funderat på det du skrev om vad sjukgymnasten sa så börjar det kännas väldigt underligt, diskuterade lite med min mor som också hållt på med hästar ett bra tag.

För att ta det färskaste exemplet så fick jag hem mitt föl för snart 2 veckor sedan, han kan ta en stor tuss hö i munnen och gå runt en massa i flera minuter utan att svälja det, innebär det att han inte andas under den tiden?

Ett annat exempel är mammas unghäst som nu efter årsskiftet räknas som treåring, hon plockar alltid in saker i munnen när hon tänker, t ex ett grimskaft och då här man ju att hon står och andas, kanske till och med frustar eller fnyser när hon har det i munnen.

Och om man ska spinna vidare på detta så borde det finnas några olyckor relaterat till detta, hästar som fått andnöd eller bara trillat ihop första gångerna de fått bett i munnen?

Vad det gäller storlek på bett så är det bästa att låta en tandläkare mäta ut detta, denne kan även ge dig info om hur tjockt bett hästen kan ha och även till framtida stångbett om det ska vara med port eller inte.
 
Sv: Bett eller inte?

Ja, jag har hört talas om detta. Det är en dönicke i USA som har hittat på detta och marknadsför sin åsikt stenhårt bl a på ett av de större dressyrforumen. Han kan i stort sett inget om dressyr utan baserar det mesta av sina åsikter (för fakta är det inte) på galoppörer. Självklart säljer han prylar och tjänar på att folk köper hans story.

Vad tror du själv? Har du någonsin hört talas om någon enda unghäst som kippat efter andan när den fått bett i munnen första gången?

Och vaddå ätreflex? Har hästen över huvud taget det? Vad skulle det vara? Reflex att suga har de när de är pyttesmå föl, och reflex att svälja har de om de får ner något i svalget. Men där har vi ju inget bett.

Rid du in din unghäst på ett vanligt hederligt tvådelat tränsbett med parerstänger, som klassiska ryttare har gjort i nästan alla tider, och lägg på stången när det är dags utbildningsmässigt.

Så länge din häst inte har en hårt spänd nosgrimma så kan den för övrigt reglera munnens utrymme genom att slappna av i käken. Hästar som biter ihop käkarna har dåligt med plats i munnen, men det vill vi ju ändå inte att de ska göra, eller hur?

Min ponny har "dåligt med plats" i munnen när man tittar i stallgången, men det hindrar honom inte från att gå med stängd mun på en stång med 22 mm tjockt munstycke emellanåt, med slutna läppar utan att gapa (utom när det blir extra jobbigt och tar emot, då gapar han ibland, och det är fullt normalt att hästar gör det).

Jag har också hört från diverse tandläkare att hästar inte är gjorda för o ha bett i munnen, och det vet vi nog allihopa ;) därför säger ju det sunda förnuftet att det egentligen inte finns någon plats för det heller.

Var nyligen hos en hästtandläkare i Falkenberg och hon sade ungefär att 'det finns ingen naturlig plats för bettet, och oavsett vilket man väljer och var man placerar det i munnen så kommer det någon gång att utgöra skada, varesig det blir ett litet blåmärke som går över på en vecka eller ett stort sår i mungipan.'

Nästa punkt kring ätreflex sade hon att 'hästar sväljer inte varje gång de tuggat av ett strå utan betar av tills det fyller munnen, och när det typ berör någon nerv i gommen säger den till att "det är dags att svälja". Precis som för oss människor. vi tuggar-sväljer inte en makaron i taget utan trycker i oss till det fyller munnen innan vi sväljer vid en större måltid. Så vidare vi inte vill äta långsamt-men så tänker ju inte hästarna.

Personligen tror jag inte att det spelar någon större roll vilket bett man har när man rider in en häst från början klassiskt, det beror ju mer på hur man arbetar. Vill du tex kunna ta ett ledande tygeltag skulle jag iallafall tycka att ett annat bett, vare sig stång eller ledat med fasta nosringar vore att föredra. Men det finns ju folk som använder vilket som så det borde ju fungera också. Vill man kan man ju skippa bett över huvud taget...

Fast att de inte skulle kunna andas med bett i munnen är nog bara bluff o båg.
 
Sv: Bett eller inte?

Nej, hästen är inte gjord för att gå med bett i munnen - men den kan gå med bett i munnen och den kan skapa plats för det i munnen.

Och hästen sväljer inte för att det blir proppfullt i munnen, utan för att maten transporteras bakåt när hästen känner att den är fördigtuggad, och när den kommer tillräckligt långt bak så aktiveras sväljreflexen. Men då är vi en bra bit bakom bettläget. Om man inte är anhängare av bröderna Myler, som i reklamen för sina bett påstår att en extremt hög tungfrihet som petar upp i gommen får hästen att ge efter i nacken.

Det finns ingen ÄT-reflex utan en SVÄLJ-reflex. Om du googlar på ätreflex så är det första svaret du får upp denna tråd som vi skriver i just nu.

En av bettets viktigaste uppgifter är att få hästen att slappna av i käken. Och det funkar när duktiga ryttare rider med väl tillpassade bett. Då går hästarna lugnt och fint med stilla stängd mun, och tänk, de andas hela tiden. Det händer till och med att man hör dem frusta förnöjt.
 
Sv: Bett eller inte?

Åh, titta. Nu hittade jag ett exjobb från SLU där det stod lite om ätreflex (ett ord som förf verkar ha hittat på själv när hon översatt från en engelsk bok). Antagandet att bettet nödvändigtvis skulle stimulera en "ätreflex" verkar dessutom grunda sig på en tolkning av två källor som inte på något vis är vattentät. I övrigt har hon väldigt svagt referensmaterial, och låga kunskaper om bettets funktion och historia.

Exjobbet gick ut på att mäta tryck i tömmar när man tömkörde hästar på rullband. Man har fäst en mojäng mellan tömmen och bettet, och så har de fått gå med huvudet fritt, huvudet i lodrät position, och i en lägre form. Det står bara om de sistnämnda två formerna har sett ut, inte ett ord om t ex hur den som tömkörde upplevde att de gick (självbäriga et c). Man har undersökt väldigt få hästar - sex stycken, varav de flesta på lätt/msv-nivå. Empirin är alltså ytterligt svag.

Att dålig hantering av bett kan skada hästens mun tror jag att vi alla kan vara överens om. Det är inte bettets fel. Bettet är ett fantastiskt verktyg. Och för att ge lite credit åt detta ex-jobb, så är dess syfte i första hand en förstudie i syfte att ta reda på hur mycket ryttare egentligen har i handen. Det hon har tagit första steget för att arbeta fram är en mätmetod som man i förlängningen skulle kunna använda för att bevisa att hästarna skadar munnen mindre om man inte drar i tyglarna. Fast det vet vi ju gärna.

Däremot skulle det ju vara fiffigt om man kunde göra såna där sensorer och lägga till en funktion att de började pipa och tjuta när man drog för hårt i tygeln. Tänk vad mycket bättre ryttare vi skulle bli. Kanske blåljus som gick igång också! :D
 
Sv: Bett eller inte?

Tror det han syftade på var att de frsta gångerna man lägger in ett bett i munnen på en häst så tuggar och tuggar de väldigt (iallafall har de unghästar jag tränsat med bett gjort det) Det tuggandet har jag alltid ansett berott på att det är ovant att ha en metallbit i munnen. Men han ansåg att det berodde på att hästens hjärna signalerade att "aha nu har jag något i munnen så nu ska jag äta" Han visade oxå med en ritning hur hästens mun ändras när man lägger i bettet och att luftvägarna stängs när bettet kommer i munnen men att hästen ganska snabbt lär sig att andas med bettet i munnen.

Men nu när jag var ute och kollade till mina hästar för natten så kollade jag lite och vad jag kunde se så verkade de visst andas när de åt. Eller gör de inte det?

Nåja åter till ämnet: ett vanligt tränsbett med parerstänger eller gummiskivor skulle alltså kunna fungera och ligga stilla och fint i en ung mun. Men jag tror jag bestämmt mig för att rida in henne på kapson och vänja in henne på bett från marken och sen införa bettet i ridningen tillsammans med kapsonen när det är dax för annat än raka spår för att kunna ta hjälp med ledande tygeltag och träna mig själv på att rida med flera tyglar.
 
Sv: Bett eller inte?

Hörde på en annan föreläsning att man om man drar till ordentligt i tygeln kan uppbringa ett tryck på uppåt 250 kg i hästens mun! :eek:

Jätte tack för att du letar efter källor och fakta! För det vi fick lära oss på föreläsningen har verkligen etsat sig fast men jag börjar inse att jag nog ska gå på den klassiska vägen även i bettets avseende för det har ju fungerat de senaste tusen (?) åren
 
Sv: Bett eller inte?

Låter som en bra plan med inridning på kapson, men om du enkelt vill få hästen att acceptera bettet samtidigt så kan du ju ha ett i munnen samtidigt som du har kapsonen på, fast utan tyglar i bettet?
 
Sv: Bett eller inte?

Ja, jo, jag har också sett den där ritningen.

Den där sjukgymnasten, var han väldigt förtjust i "bitless bridle" också?
 
Sv: Bett eller inte?

Jag gillar din idé om ett alarm som går igång:D
Kanske något du skulle utveckla och ta patent på och sen sälja dyrt;)

Men egentligen är det väldigt intressant det där, för tänk att du har din vanliga hövåg och skulle stå och dra i den, du kommer ju lätt upp i flera kg! Och tänk sedan någon som drar i andra änden(hästen) så blir det ju ännu flera kg som uppstår däremellan. Om någon skulle stå och dra i min arm så är det ju inte mycket som krävs innan det skulle uppstå obehag eller irritation från min sida, och då är armen inte i närheten så känslig som en mun.

Det är obehagligt när man väl börjar tänka på det...
 
Sv: Bett eller inte?

Ah. Då tror jag att jag vet alldeles precis exakt vem det är.

Du, oroa dig inte för det där med sväljandet. ;)
 
Sv: Bett eller inte?

Japp. Det är också därför vi inom den klassiska dressyren inte drar i tyglarna, utan nöjer oss med att hålla kvar handen i en stadig position utan att ge efter när hästen gör motstånd, utan att kräva en ram som är kortare än vad som är rimlig att begöra. Då är det nämligen hästen som bestämmer exakt hur mycket det ska dras i tyglarna.
 
Sv: Bett eller inte?

De flesta (vetenskapliga) studier som gjorts inom hästområdet idag är ju pilotstudier (även om det inte står skrivet i artiklarna..). Där man kommit längst är nog egentligen etologin? När jag nu i höstas läste "Hästens rörelseapparat" på SLU så pratade flera, bland annat Roepstorff, om de studier som gjorts och det är ju oftast inte ens 10 hästar med i studierna som görs. Dessutom väljer man oftast bara en typ av häst, ryttare och ridstil. De flesta rid-studier är utförda på holländska hästar av varmblodstyp ;) Sen är de där tyskarna/schweizarna också rätt produktiva, tillsammans med någon amerikan här och var. Men många studier kan man ju inte påstå att det finns direkt.

Tyska tidningen Cavallo har gjort många fallstudier på lite olika intressanta saker. Bland annat kollade de en gång på några hästar och några ryttare och kraften som kunde uppmätas i tygeln. Westernryttaren hade (på en långt utbildad häst) i stort sett ingen kraft i tygeln alls. De klassiska ryttarna varierade stort mellan ryttarna, då några tex i traven hade stora utslag i olika delar av stegfasen. Det intressanta var att kraften i tyglarna ökade vid "samling". Vid halt kunde kraften överskrida 12,5 kg i vardera tygel (tror jag det var, om det inte var 25 kg tom!)...

Det du efterlyser finns redan! ;)
Man har som en liten plastmojäng (med en säkerhetskedja) som man sätter mellan bett och tygel. Vid en viss kraft (finns olika att välja på, 5 kg, 10 kg, 15 kg etc) går plastmojängen av och då vet man ju att man överskridit det man valt att inte vilja överskrida. Men visst hade det kanske varit bättre med något annat, som kanske är mer miljövänligt, om man nu har av många plastmojänger :p Kommer inte ihåg vad den heter dock, men är nog patenterad i Tyskland...
 
Sv: Bett eller inte?

Jag tycker mig ha sett på många hästar att sidepull funkar bättre än kapson när man använder det som enda huvudlag. Kapsonen är egentligen gjord att användas tillsammans med stång och därför är ju verkningslinjerna lite annorlunda än på ett sidepull. Sen beror det även på vinklar etc hos hästen, vad som ger bäst verkan :)

Men visst är det mer "avslöjande" med bettlöst än med bett. Samtidigt så är ju bettet ett bra hjälpmedel om det används på rätt sätt. Man får rida på lite olika sätt för att få samma resultat, beroende på att man med bettlöst inte på samma direkta sätt kommer åt tungan.

Jag rider min mest välskolade häst både på sidepull, portugisisk unghäststång (med dubbla tyglar) och i halsrem. Halsremen är än så länge inte så mycket skolridning, då jag än så länge behöver ha hjälpen av tygel för att länga överlinjen då och då. Rider mer på sidepullen än på stången.
 
Sv: Bett eller inte?

Låter som en bra plan med inridning på kapson, men om du enkelt vill få hästen att acceptera bettet samtidigt så kan du ju ha ett i munnen samtidigt som du har kapsonen på, fast utan tyglar i bettet?

Bra idé. Så har vi gjort med vår unghäst, och det har fungerat bra. Sen lade vi till tygeln och gjorde en knut på den så att den bara hängde där. Nu är vi i det stadiet att hon rids med både bett och kapson. Bettet är en vanligt tvådelat tränsbett där mundelen är av järn.
 
Sv: Bett eller inte?

Jo, tyskarna brukar vara bra på att ta fram "fiffiga" saker.

Det skulle vara kul att se en världscuptävling där hästarna gick med femkilospluppar och utan nosgrimma.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 097
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 097
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 890
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp