Bett med koppar

F

Filou

Är det någon som har använt det tre-delade bettet som bla annat finns på Hööks det sägs ju ha en lugnande effekt då kopparen + sötmalmen ska få hästen att suga på bettet...?

Ni som har använt det eller känner nån som har det, vet ni om det är någon skillnad mot ett vanligt tre-delat...
 
Jag har haft det på min fd medryttarhäst. Har inte ridit honom på något annat tredelat bett, bara på ett tvådelat mässingsbett (som även var för stort) så jag kan tyvärr inte uttala mig om någon skillnad mot andra tredelade bett.
Tror nog att det är ganska individuellt. Tror väl i alla fall inte att det är sämre än något annat tredelat i alla fall...
 
kopparen gör att hästen "skummar" mer eller den utsöndrar mer saliv..om du lägger tungan på kopparen så kan du känna salivutsöndring.. bra för hästar som blir ganska torra i munnen och som brukar gapa=) det är vad jag har lärt mig..
 
Nej, varför skulle det var giftigt? Det är inte giftigare än tex järn. Visst, ALLT är giftigt i för stora mängder, men jag tror knappast hästen får i sig några avsevärda mängder koppar från ett sådan bett.
 
Vi har ett sådant bett till våran häst..
Har inte tänkt på det där med lugnande effekt eftersom hästen är lugn ändå ;).. har inte testat nått annat tredelat förutom på förra hästen då vi hade ett "vanligt" tredelat bett, och det fungerade också bra.. :) :rofl:
 
Hästar är väldigt känsliga för koppar.
Sen kan man ju fråga hur mkt det handlar om,men de är känsliga för koppar.
 
På vilket sätt är dom känsliga? :smirk:
Tänkte min häst har inte känt av nått av det. :p
 
Jag har ett sånt till min häst. Märker ingen skillnad på det och andra 3-delade.
Men min pålle är lite knasig oxå, märker ingen skillnad att rida på tjockt 2-delat, 3-delat, rakt eller i grimma.
 
Jag har hört berättas att man förr (i kavalleriet) la kopparslantar i hästarnas dricksvatten för att de TYCKTE OM koppar, och att de alltid valde baljan med slantar framför vattenkar utan. Sant? :confused:
 
jag har ett KK sprenger tredelat (aurigan) bett till min häst. Det kostade ganska mycket men nu rider jag aldrig på något annat. :bow: Det innehåller en stor del koppar och ska "smaka" gott för hästen samt stimulera att de tuggar/söker efter bettet.

Tredelade bett ligger mycket bättre i munnen än ett tvådelat och är det dessutom lite smalare är detta bara bra.

Jag tycker du ska prova bettet från hööks.
 
Jag köpte bettet och det har faktiskt fungerat. Hon har ju haft problem med munne och inte velat ta stöd men nu sög hon och riktigt kände efter på bettet :)

Visserligen blev hon väldigt löddrig men det kan väl inte vara negativt....
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 589
Senast: tuaphua
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 306
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp