Bukefalos 28 år!

Bett-tejp efter vargtandsoperation?

Muninn

Trådstartare
I tisdags för snart en vecka sedan var min unghäst hos tandis och fick två vargtänder bortopererade, plus att han fick hjälp med att få bort en enveten mjölktand (som visserligen inte ligger nära bettet).
Det slipades också lite på ett par tänder, osv.

Veterinären tyckte att han kunde ha bett i munnen efter c:a en vecka. Jag tänkte rida någon vecka till på bettlöst för säkerhetsskull, men tänkte kolla vad ni tror om att linda bettet med bett-tejp, spen-tejp eller liknande, åtminstone i början? Hjälp eller stjälp?

Som jag förstått det ska det göra betten mildare och mjukare, är jag ute och cyklar som tror att det kan vara skönt att ha en lindat bett i munnen efter vargtandsoperation? (Och kanske i fortsättningen också, om lilleman skulle trivas med det)

Tackar :bow:
 
Sv: Bett-tejp efter vargtandsoperation?

Jag har aldrig använt bett tejp eller dyl. Det gör ju bettet tjockare och lär väl trycka minst lika mycket.
Däremot så brukar jag precis som du rida på bettlöst till munnen är helt läkt.
Fortsätt med det tills munnen är helt ok.
 
Sv: Bett-tejp efter vargtandsoperation?

Det har du ju helt rätt i.
Jag har dock ett checkbett någonstans, om man virar in det i tejp borde det ju bli lagom tjockt kanske? :)

Eller så är det bara jag som är mesig....
 
Sv: Bett-tejp efter vargtandsoperation?

Din veterinär menar nog att du skall linda bettet med självhäftande Latexlinda. Finns på välsorterade ridsportsbutiker. Många Hästar trivs utmårkt med det lindat över bettet alt att du provar ett gummi bett.
 
Sv: Bett-tejp efter vargtandsoperation?

Varför öka friktionen ytterligare? Ett blankt och fint rostfritt bett är det som skapar minst slitage mot ett lite irriterat område.
 
Sv: Bett-tejp efter vargtandsoperation?

Varför inte fortsätta rida bettlöst tills du vet att allt har läkt.Har själv precis börjat rida på hack och min häst älskar det:love:
 
Sv: Bett-tejp efter vargtandsoperation?

skulle rida på bettlöst tills jag är helt säker på att allt är läkt och sedan ha ett vanligt bett.
 
Sv: Bett-tejp efter vargtandsoperation?

När min häst drog ut två vargtänder kunde jag rida med bett efter bara en vecka. Bara man är försiktig och checkar så att inte hästen får ont.

Förresten, jag sparade hästens tänder i en liten burk som jag har i stallet. ;)
Som man gjorde med sina egna tänder när man var liten, tihi.
 

Liknande trådar

Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 603
Senast: tuaphua
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 890
Senast: Líf
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 458
Senast: Ridinglady
·
Dressyr En häst jag rider fick sina 2 (stora) vargtänder utdragna för ca 2 veckor sen. Han vilade från bett tio dagar efter veterinärs...
Svar
6
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp