Bukefalos 28 år!

Bett till "problemhäst"

Re: Bett till \"problemhäst\"

:bow:

Jag lägger in en ny tråd sen när jag haft honom ett tag! :D
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

Personligen tycker jag att du ska börja med ett så snällt bett som möjlig och endast skritta omkring ute, kanske tillsammans med ett annan otroligt lugn häst...?

han kanske sticker för att komma undan bettet?
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

ja om du sitter och rycker i tyglarna ja...
Annars skadar det inte mer över nosryggen än något annat bettlöst :smirk:
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

Jag ska rida med andra hästar i början..

Har fått känslan av att han kommit på att om han sticker så blir ryttaren rädd och då utnyttjar han det. Men jag vet inte helt säkert... När jag red ut honom häromdan hos ägaren så försökte han sticka flera gånger även vid skritt på lång tygel. Men jag satt bara still och stannade honom, men då hade han tvådelat pessoa på sig och det kändes lite överdrivet. Dessutom gick han och gapade hela tiden.
Jag tycker personligen att det var för långt, så det måste åkt upp i gomen vid varje tygeltag. Han lyssnar uselt på röst och vikt.... Men det ska vi ändra på!
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

Min erfarenhet(tyvärr) har fått mig att inse att man kan hålla på att stegra de skarpa betten tills man inte längre får effekt med ens det skarpaste på marknaden. Min sköthäst var "tokig" när jag började med honom, han kunde få för sig att rusa när som! Vi skaffade skarpare o skarpare bett, vars effekter avtog efter ett tag... Så vaknade man upp en dag o isåg vad f-n man höll på med... Idag rids han lugnt i repgrimma på uteritter, han stannar alltid och har inte stuckit sedan vi skrotade de skarpa betten. Vi lät honom undersökas av tandläkare, kollade sadel och bytte sedan ner oss till det mildaste man kan hitta- en repgrimma. Övergången dit gick först via ett hackamoore o sedan till sidepull o nu repgrimman. På min bild<<< så rider jag honom t.o.m. helt utan utrustning- fast det vågar jag mig inte på ute ännu...

Jag tycker du skall satsa på ledarskapsträning och snälla bett/bettlösa alt. En häst lyssnar utan gränser om den behandlas rättvist. Jag är säker på att ni kan få en jättefin relation, få hans tillit så har du en underbart lättriden kompis.
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

Ja just det.. en sak till.

Hästen blir som den behandlas. OM hans förre ägare vet att han kan sticka så sitter hon o spänner sig, kanske håller hårdare i tygeln- och då blir ju hästen, helt naturligt, rädd och sticker. Ryttaren orsakar det själv...
Jag har precis köpt en "galen" häst (men inte fått hem honom än) hans ägare är fullständigt livrädd för honom då han dragit iväg två gånger utan kontroll. (han är nyinriden/felinriden). Under behandling av henne är han nervös och som hon säger "galen". Men när jag/min kusin rider är han som värsta barnponnyn- lugn som en filbunke och rids även han i bara grimma. Han är en känslig häst så min slutsats är att han gör som vi gör, känner som vi känner.

Är du lugn mot din häst är hästen trygg i ditt sällskap.
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

Förslag ett:
Tredelat bett - ligger bättre i munnen och därmed blir det mindre risk för att bettet går upp i gommen. Kolla också så att du inte köper ett för tjockt bett bara för att tjocka bett anses snällare. Har araber själv och det är väldigt sällan som de får plats med de där tjocka snälla betten, så därför går de ofta och gapar tills man skaffar ett smalare.

Förslag två:
Rid bettlöst. Hackamore (ta ett med KORT skänkel så blir det inte så skarpt), sidepull, repgrimma... Jag rider (och har även ridit in) alla hästar på vanlig Buccasgrimma med tyglar med hakar på. Genom att bryta hela bett-cirkeln kan du också lättare bryta hästens beteende.

Sen handlar det också om VAD du gör OM hästen försöker sticka. Om man drar emot allt vad man har med båda tyglarna så kan det ju inte hända så mycket utom att hästen antingen stannar (pga smärta) eller sätter lika benhårt emot och springer vidare ändå. Inget av de resultaten är ju vad man vill ha (iaf inte enligt mig). Om du istället tar förhållande tygeltag i bara en tygel får du en helt annan reaktion. Om du är på en smal stig, ta mindre tygeltag, ta och lätta, ta och lätta, tills hästen lyssnar. Om du har utrymme nog att ta in hästen på en volt, ta ett rejält och FAST tygeltag i ENA tygeln (jag tar in handen till höften för att få stöd av min egen kropp) och vänta ut hästen. De flesta hästar orkar inte "sticka i cirkel" någon längre stund utan bryter av/stannar och då ger man efter DIREKT på tygeln och ger massor av beröm.

Hur du än väljer att tränsa din häst - kom ihåg:
Ett bett är aldrig skarpare än den hand som håller i tygeln.

Lycka till! :)
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

det känns som det är just hävstångseffekten som skulle inverka mer på nosryggen än annat bettlöst.
hackamore blir ju skarpare.
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

Hej!

Först måste jag bara skriva att jag inte lusläst alla inlägg, så kanske du fått tipset från fler än mig..?
Jag har ett vanligt 3delat bett på min pålla och hon var en "sån som drog iväg". Förre ägaren red på gagbett.

Det tog ett tag för henne att vänja sig, men nu funkar det perfekt!
Lycka till i bettdjungeln!
Mvh//jojja :)
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

Tack både Kassiopeja, Mergur och jojja :bow:

Jag är jätteglad att det finns så många duktiga och kunniga hästmänniskor här inne som har vettiga tips!
Tack allihopa! Nu är jag definitvt bombsäker på att jag ska träna ledarskap, rida tilsammans med andra och använda mjuuuka bett (tex. bettlöst eller tredelat :))

Tack tack igen :bow:
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

hackamore är betydligt starkare och du ska inte behöva "dra" lika hårt.
Hackamore är som ett bett med hävstång. Ju duktigare du är själv, ju svårare bett kan du använda.
Dvs hackamore är ju svårare/finare att rida på än sidepull tex..

om du håller i ett hackamore och tar mer och mer försiktigt så skadas inte nosryggen...
Sätt ett skärp över armen och be någon dra mer och mer.. Så kan du hålla emot mer och mer.. Det gör inte särskilt ont men du orkar inte hålla emot för länge..

Be sedan kompisen att blötsligt rycka ner din arm.. Aj aj säger jag...

Det var en väldgt dålig jämförelse, inte ens en jämförelse men för att du ska förstå hur jag ser på saken... :)
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

Man ska inte rycka i tygeln vilket bett/bettlöst man än har för då gör det ont och kan skada hästen.

Men rider du med förnuft och ett rätt tillpassat hackamore så kan det inte skada nosryggen.
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

Det vet väl förhoppningsvis de flesta, det var inte riktat mot dig.

Jag håller bara med dig om att det är väldigt svårt att skada hästens nosrygg om man rider med förnuft och korrekt tillpassad hackamore.

Se på elithoppryttarna på tv, de som rider på hackamore tar även de ordentliga förhållningar och deras hästars nosryggar går inte av för det, fast de rider på hackamore av värsta typen med lååånga skänklar! Kanske inte så skönt för hästen men nosen går inte av...
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

men...nosryggen går kanske inte av, men den kan väl mycket väl skadas om man rider ut på en häst som kan få för sig att sticka o man drar hårdare o hårdare för paniken o man vill få den att stanna. (mest om man inte är van vid hackamore kanske)
det är vad jag hört, behöver ju inte vara sant :)
 
Re: Bett till \"problemhäst\"

Får en häst för sig att sticka så hjälper det inte så mycket att sitta och tokdra i båda tyglarna oavsett vilken bettyp man har.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 070
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp