Bukefalos 28 år!

Bett till styv häst

Pandora

Trådstartare
hej. Jag har haft min storhäst i 3 månader nu & han är lite styv i munnen,iallafall på det bettet han har nu. Just nu har han ett vanligt tre delat,förmodligen från hööks men vet inte säkert. Han är lite halv styv i munnen & har även svårt att ta bettet. Så vilket bett föreslår ni? Jag har några bekanta som fått fantastiska resultat då de bytt till sprenger bett,så jag funderar på något sånt. Tack på förhand,mvh Amanda.
 
Jag säger ju som jag brukar säga, testa att tejpa bettet med latex-tejp. Det är absolut det bästa, hästar som inte vågar ta stöd, hästar som är stumma och liksom inte accepterar bettet eller bli starka. Det kostar liksom inte mycket och går att lägga på det bett som hästen trivs på bäst.

Föredrar det framför nova eller gummibett där jack eller vassa kanter kan uppstå.
 
hej. Jag har haft min storhäst i 3 månader nu & han är lite styv i munnen,iallafall på det bettet han har nu. Just nu har han ett vanligt tre delat,förmodligen från hööks men vet inte säkert. Han är lite halv styv i munnen & har även svårt att ta bettet. Så vilket bett föreslår ni? Jag har några bekanta som fått fantastiska resultat då de bytt till sprenger bett,så jag funderar på något sånt. Tack på förhand,mvh Amanda.

När fixades tänderna och är det gjort av någon som verkligen kan sånt?

Annars tänker jag dressyr. :)
 
hej. Jag har haft min storhäst i 3 månader nu & han är lite styv i munnen,iallafall på det bettet han har nu. Just nu har han ett vanligt tre delat,förmodligen från hööks men vet inte säkert. Han är lite halv styv i munnen & har även svårt att ta bettet. Så vilket bett föreslår ni? Jag har några bekanta som fått fantastiska resultat då de bytt till sprenger bett,så jag funderar på något sånt. Tack på förhand,mvh Amanda.

Min första tanke är "Lära sig rida hästen rätt". typ av bett kommer långt ner på listan i min värld utan det hur du som ryttare rider och aktiverar hästen som har första prio.

Så här red jag mina förra hästar duger inte som argument, utan varje häst och ponny kräver att man hittar rätt metod för just den individen.
 
Jag rider nästan bara dressyr med honnom,gör allt för att få honom mjuk. Jag tränar för tränare varje vecka & vi får inte rätt på det. Tänderna är fixade i december så det är inte det
 
hej. Jag har haft min storhäst i 3 månader nu & han är lite styv i munnen,iallafall på det bettet han har nu. Just nu har han ett vanligt tre delat,förmodligen från hööks men vet inte säkert. Han är lite halv styv i munnen & har även svårt att ta bettet. Så vilket bett föreslår ni? Jag har några bekanta som fått fantastiska resultat då de bytt till sprenger bett,så jag funderar på något sånt. Tack på förhand,mvh Amanda.

Jag har testat ett sk b-bett, d v s som har skänkel uppåt sidostycket så att säga. Min häst är känslig i munnen och vill inte ta jämnt stöd utan bet tag i en sida för att "skydda" sig eller gick undan helt och man fick inget stöd. Enligt min hästtandläkare har hästen lite överben i lanerna, antagligen efter ett illa passande kandar i yngre år. (jag hade inte hästen då). Men med ett B-bett har det blivit mycket bättre.
Det tog ett par gånger på ridbanan innan hon vågade ta tag så om du testar så ha lite tålamod och vänta inte att det ska ske stora förändringar direkt.
 
När fixades tänderna och är det gjort av någon som verkligen kan sånt?

Annars tänker jag dressyr. :)

Jag tänkte samma att kolla tänderna. Och gärna kolla hästen.

Min nya har upplevts lite lika. Delvis har det handlat om att hitta ett bett som passar bra till hennes munanatomi. Vi blev tyvärr isolerade 2 mån men såfort den hävts fick tandvet och kiron kolla.

Och sår i slemhinnan båda sidorna, slitmärken på första molaren nederkäken vä sida. Låst ffa höger sida bakdelen, låst och spänd höger bog.
Makes perfect sense varför hon känts styv/stel och lite skav och varit svår ställa åt höger och föredragit ena galoppen. Fynden var väntade och av den anledningen har jag inte "bråkat" med henne heller.

Så - har du kollat om hästen har anledning att vara styv, och försöker skydda något?
 
hej. Jag har haft min storhäst i 3 månader nu & han är lite styv i munnen,iallafall på det bettet han har nu. Just nu har han ett vanligt tre delat,förmodligen från hööks men vet inte säkert. Han är lite halv styv i munnen & har även svårt att ta bettet. Så vilket bett föreslår ni? Jag har några bekanta som fått fantastiska resultat då de bytt till sprenger bett,så jag funderar på något sånt. Tack på förhand,mvh Amanda.
det du känner i handen har inte med munnen att göra. det har med din hand att göra tyvärr.
Det du upplever som styvt och stumt är ryggen. när ryggen blir mjuk och länden inte är stel och stum kommer det du känner framför dig att upplevas mjukt.
så att byta bett är inte en lösning på ett grundproblem.
 
hej. Jag har haft min storhäst i 3 månader nu & han är lite styv i munnen,iallafall på det bettet han har nu. Just nu har han ett vanligt tre delat,förmodligen från hööks men vet inte säkert. Han är lite halv styv i munnen & har även svårt att ta bettet. Så vilket bett föreslår ni? Jag har några bekanta som fått fantastiska resultat då de bytt till sprenger bett,så jag funderar på något sånt. Tack på förhand,mvh Amanda.

Jag tänker ridträning, inte byte av utrustning.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 090
Senast: Dessie2010
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Sirap
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 474
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp