Bett-tips?

Tack för svar! Min häst gillade det också. Hon vill gärna tugga väldigt mycket på det andra tredelade men detta sög hon mer på. Alltså blev mycket stadigare i tyglarna.

Ska prova lite till och hålla koll på tungan. Känns ju konstigt att de ska få sår av ett så dyrt bett. Borde vara testat för sånt tycker man..

Det finns ju även en variant med gummikula i mitten, det heter wh ultra soft. Kanske kan vara något att titta på om du är orolig för sår?
 
Vad gillar ni för bett på era hästar och hur är dom? (psyke, munnen, känsliga eller ej, starka, heta, tar dom tag i bettet eller reagerar dom varje tygeltag, gapar dom, tuggar dom mycket ja osv..;)) Förklara!

Jag har en svår kille... typ.. Tidigare riden på kimblewick vid tidigare ägare men vill gärna ha de mildare betten! Just nu rids han på ett rakt med fasta ringar!​

7 år, 168 hög, smäcker. Ingen häst som tar tag i betet eller drar ner huvudet. Han kör mer upp huvudet. Svårt att hålla kvar huvudet nere vid avsaktningar (delvis antar jag pga ej supermusklig) och vid halt drar han liksom fram huvudet istället och stretar emot men går absolut att stanna osv. Han kan bli lätt bli ofokuserad och kolla på allt annat osv. rätt svårt att få stöd i handen. Pigg. Hehe ja en liten beskrivning! Vad skulle ni rekommendera för bett?:D Funderingar på vanligt 3 delat med fasta ringar! Hade en fundering på kopparrulle i mitten men läste att det inte var bra?:confused: Tänkte att de kanske sög tag i metallen liksom...
Tips tack och dela med er om vad ni har osv :love:
Min Hopphäst går i markarbetet/dressyren på ett tredelat sprenger med rörliga ringar vilket fungerar toppen bra! Kanske att hon blir lite rörig i munnen ibland, men har testat olika bett och de blir inte bättre med något annat än sprenger. :love: Vid uteritter rids hon alltid på hackamore. Hon är en ganska stark häst som är åt de hetare hållet, speciellt vig hoppning. Inte så hög men är lite längre i kroppen med en väldigt lång och kraftig hals.

Har inte riktigt hittat de ultimata bettet i hoppningen ännu och jag vet inte riktigt vad jag ska köra med... Nu tidigt in i säsongen blir det mer dragkamp så fort de kommer ett hinder framför nosen på henne vilket inte är optimalt. När hon har fått lugna ner sig lite och vi har fått några tävlingar/träningar i kroppen känns det vanliga sprenger ok - men inte optimalt ändå. Har tidigare hoppat med ett babypelhalm som är rakt och smalt med svart gummi. Men jag tycker inte att det har passat oss då jag upplever att hon inte alls accepterar att jag tar i henne de känns nästan som om hon drar ännu mer i förhållningen. Jag har testat ett pelhalm med sprengers tredelade mundel som jag uppfattade som mycket bättre, men de borde pelhalmbetten borde vara raka?! De jag även funderar på att testa är ett gagbett i samma mundel från sprenger och rida med två tyglar så det blir som mitt vanliga bett men när hon blir stark och vill rusa iväg kan jag ta i gagtygeln, vad tror ni? Är inte alls ett fan av skarpare bett, men de ska bara användas vid banhoppning.
 
Min ponny vägrar raka bett, det blir som en helt annan häst som springer med huvudet högt och gapar. Trevlig på ledade, så hon får ha ledat :grin:
Min är exakt likadan, dock är min rätt tung/hängig så jag kör på 3-del med lösa ringar och 3-del pelham vid hoppning/uteritt. Älskar dessa bett-trådar. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: Aconite
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 617
Senast: Tofs
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 454
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp