Bett-tips?

Sofiiiia

Trådstartare
Vad gillar ni för bett på era hästar och hur är dom? (psyke, munnen, känsliga eller ej, starka, heta, tar dom tag i bettet eller reagerar dom varje tygeltag, gapar dom, tuggar dom mycket ja osv..;)) Förklara!

Jag har en svår kille... typ.. Tidigare riden på kimblewick vid tidigare ägare men vill gärna ha de mildare betten! Just nu rids han på ett rakt med fasta ringar!​

7 år, 168 hög, smäcker. Ingen häst som tar tag i betet eller drar ner huvudet. Han kör mer upp huvudet. Svårt att hålla kvar huvudet nere vid avsaktningar (delvis antar jag pga ej supermusklig) och vid halt drar han liksom fram huvudet istället och stretar emot men går absolut att stanna osv. Han kan bli lätt bli ofokuserad och kolla på allt annat osv. rätt svårt att få stöd i handen. Pigg. Hehe ja en liten beskrivning! Vad skulle ni rekommendera för bett?:D Funderingar på vanligt 3 delat med fasta ringar! Hade en fundering på kopparrulle i mitten men läste att det inte var bra?:confused: Tänkte att de kanske sög tag i metallen liksom...
Tips tack och dela med er om vad ni har osv :love:
 
Det bästa, och tråkigaste, tipset är att rida annorlunda. Ridning där den mesta inverkan inte kommer från bettet ger den lugnaste munnen. Låter enkelt, men är inte alls enkelt.

Rider jag utan att fippla med händerna och med en häst som är korrekt uppvärmd, pigg och glad kan jag stoppa vilket skrot som helst i munnen har jag upptäckt. Så länge det passar och sitter rätt såklart.

Men jag gillar anatomiska mundelar. Tränsbett, 2-delat eller 3-delat beror på vad hästen gillat. Gärna fasta ringar, baucher är en favorit hos hästen. 3-åringen har fått ett Sprenger Dynamic, gillar verkligen mundelen på deras bett.
 
Håller med @lady_vip.
Jag hade helt klart provat med ett vanligt tränsbett av någon sort som hästen trivs med, 2-delat eller 3-delat, eftersom det så tydligt verkar vara en fråga om att hästen inte är tillräckligt stark i kroppen för att orka hålla ihop sig. Sen är det bara att träna. :)

Min häst var som en ångvält i början. Stel i sidorna och hade väldigt bråttom när det blev lite jobbigt. Mycket skrittarbete med fokus på att aktivera och lösgöra framförallt bakkärran till att börja med och sedan bygga på med övriga gångarter i takt med att styrkan har kommit har hjälpt oss. Har hela tiden ridit på ett 3-delat tränsbett. Krävs lite tid och arbete bara. ;)
 
När hästarna slåt med huvudet och "stretar" är det ofta för att vi inte har med oss bakbenen bra. Det är ju där bak bärigheten sitter, inte i handen. En bra tränare borde kun a hjälpa dig med detta, jag hade valt tränsbett eller baucherbett och provat mig fram till vilken mundel hästen verkar bekvämast med. :)
 
Det är skillnad på bett och bett. Ett vanligt tredelat funkade inte, tvådelat anatomiskt var ok, novabett var ok. Men STOR skillnad när vi provade ett tredelat Sprenger Dynamic RS. Plötsligt slappnade hästen av och vågade ta ett fint stöd på bettet och följa minsta vink. Nöjd häst som är arbetsglad. Så fort vi byter till annat bett så vill han inte riktigt slappna av, markant skillnad.

Känns det inte helt bra - våga prova vidare.
 
Det är skillnad på bett och bett. Ett vanligt tredelat funkade inte, tvådelat anatomiskt var ok, novabett var ok. Men STOR skillnad när vi provade ett tredelat Sprenger Dynamic RS. Plötsligt slappnade hästen av och vågade ta ett fint stöd på bettet och följa minsta vink. Nöjd häst som är arbetsglad. Så fort vi byter till annat bett så vill han inte riktigt slappna av, markant skillnad.

Känns det inte helt bra - våga prova vidare.
Kul att någon känner skillnad mellan bett & bett, skönt att höra! Jag har testat runt lite men inte känt någon större skillnad men han är ju så pass ny i min ägo så kan han än inte ut & innan till! Men bra och kul att få förslag för vill inte gärna bara snöa in mig på ett bett för han funkar på det utan tror att byta bett kan vara bra eller hittar något han går bätre på eftersom han inte går super på det raka liksom! :):D
 
När hästarna slåt med huvudet och "stretar" är det ofta för att vi inte har med oss bakbenen bra. Det är ju där bak bärigheten sitter, inte i handen. En bra tränare borde kun a hjälpa dig med detta, jag hade valt tränsbett eller baucherbett och provat mig fram till vilken mundel hästen verkar bekvämast med. :)
Tränare ska jag absolut ta hjälp av!:) Har både bra hopptränare och dressyrtränare här i klubben så ska inte vara några problem, bara tiderna lite problem! Alla är så uppbokade så man får ta när någon är sjuk så hoppas att vinterkräksjukan kommer snart;) Känner igen att han slutar jobba med bakbenen, känner stor skillnad när han tappar dom och när de är med! Bomar och skog är nu mer ute på schemat! Som sagt rätt ny i min ägo!:up:
 
Jag föredrar 3 delade och 3 delade låsbett. Får bra kontakt med låsbetten utan att vara hård i handen i hoppningen eller terrängen.

För dressyr föredrar jag rörliga bett.
men det är till min häst, på sällskaps hästen så går raka och låsbett inte alls.

Tidigare så var min häst väldigt springig, gick knappt att skritta på långa tyglar och rusade på hinder.
Det var inte bytet av bett som lugnade ner henne, utan snarare byte av sadel, tränare och ridning. Nu räcker det att räta upp sig inför ett hinder för att få till en reaktion.

Har just nu ett muff bett, ett pessoa magic och ett sprenger danger.
 
Häst 1 passar bäst med ett bett med rörliga ringar. Mundelen kvittar men gärna ett ihåligt tvådelat. Känslig och stabil.

Häst 2 grejar lite mer (oerfaren) och har fasta ringar för stabiliteten. Även baucherbett funkar bra. Outbildad, mycket känslig för hjälper men normal i munnen.

Personligen använder jag helst rörliga ringar då jag själv får bäst känsla.

Väldigt känsliga och eller ihop med heta hästar rider jag dock helst på fasta ringar, gärna rakt eller tex pessoa Magic som ligger väldigt stilla och inte stör en känslig häst i onödan.
 
Häst 1 passar bäst med ett bett med rörliga ringar. Mundelen kvittar men gärna ett ihåligt tvådelat. Känslig och stabil.

Häst 2 grejar lite mer (oerfaren) och har fasta ringar för stabiliteten. Även baucherbett funkar bra. Outbildad, mycket känslig för hjälper men normal i munnen.

Personligen använder jag helst rörliga ringar då jag själv får bäst känsla.

Väldigt känsliga och eller ihop med heta hästar rider jag dock helst på fasta ringar, gärna rakt eller tex pessoa Magic som ligger väldigt stilla och inte stör en känslig häst i onödan.
Häst 1 passar bäst med ett bett med rörliga ringar. Mundelen kvittar men gärna ett ihåligt tvådelat. Känslig och stabil.

Häst 2 grejar lite mer (oerfaren) och har fasta ringar för stabiliteten. Även baucherbett funkar bra. Outbildad, mycket känslig för hjälper men normal i munnen.

Personligen använder jag helst rörliga ringar då jag själv får bäst känsla.

Väldigt känsliga och eller ihop med heta hästar rider jag dock helst på fasta ringar, gärna rakt eller tex pessoa Magic som ligger väldigt stilla och inte stör en känslig häst i onödan.

Passoan lät bra.. Har du någon bild? vilket har du? :)
 
Vad gillar ni för bett på era hästar och hur är dom? (psyke, munnen, känsliga eller ej, starka, heta, tar dom tag i bettet eller reagerar dom varje tygeltag, gapar dom, tuggar dom mycket ja osv..;)) Förklara!

Jag har en svår kille... typ.. Tidigare riden på kimblewick vid tidigare ägare men vill gärna ha de mildare betten! Just nu rids han på ett rakt med fasta ringar!​

7 år, 168 hög, smäcker. Ingen häst som tar tag i betet eller drar ner huvudet. Han kör mer upp huvudet. Svårt att hålla kvar huvudet nere vid avsaktningar (delvis antar jag pga ej supermusklig) och vid halt drar han liksom fram huvudet istället och stretar emot men går absolut att stanna osv. Han kan bli lätt bli ofokuserad och kolla på allt annat osv. rätt svårt att få stöd i handen. Pigg. Hehe ja en liten beskrivning! Vad skulle ni rekommendera för bett?:D Funderingar på vanligt 3 delat med fasta ringar! Hade en fundering på kopparrulle i mitten men läste att det inte var bra?:confused: Tänkte att de kanske sög tag i metallen liksom...
Tips tack och dela med er om vad ni har osv :love:


Till min fina tjej som också var otroligt känslig i munnen men samtidigt ändå ganska stark hade jag (hon finns tyvärr inte längre) nästan bara Sprenger bett ur Dynamic serien. Hon avgudade dessa och vägrade nästan allt annat! :) Vårat vardagsbett var Dynamic RS med D ring, 3-delat. Men blandade med lite olika därifrån vid uteritt osv!

Red även en del på "Flippanbettet" samt hackamore.

Till nästa häst om det blir någon kommer jag fortsätta med Sprenger, Flipp & Hack men är också mycket intresserad av att testa olika Berisbett! :)
 
Min ponny vägrar raka bett, det blir som en helt annan häst som springer med huvudet högt och gapar. Trevlig på ledade, så hon får ha ledat :grin:
 
Jag har sprenger dynamic tredelat till min och tycker att det är världens bästa bett!! ( till min) han tar stöd och tuggar!! Sen har det säkert att göra med att jag har utvecklats i min ridning också, men ändå, bettet är BRA!!
 
Baucherbettet fungerar väldigt bra på min häst, har ett tredelat. Jag upplevde det som något starkare än ett vanligt tredelat med fasta ringar då min häst tenderade att krulla ihop sig lite de första gångerna men nu gillar han det verkligen, han tar mycket bättre stöd på det än det vanliga tredelade! Sedan brukar jag variera med ett peeweebett som han också fungerar jättebra på. Nu är han ju iofs inte särskilt komplicerad i munnen och fungerar på det mesta så länge bettet inte är för tjockt! Tyvärr till min stora sorg hatar han bettlösa varianter eftersom han hatar att man spänner något runt nosen :meh: jag använder alltså inte nosgrimma heller.

@Sofiiiia jag känner igen de där avsaktningarna, min gör likadant vilket jag antar beror på min oskicklighet :angel:jag fuskar helt enkelt och använder rösten vid avsaktningar och är stilla med handen, funkar superbra, fick beröm av tränaren att jag gjorde så fina avsaktningar :o
 
Vad gillar ni för bett på era hästar och hur är dom? (psyke, munnen, känsliga eller ej, starka, heta, tar dom tag i bettet eller reagerar dom varje tygeltag, gapar dom, tuggar dom mycket ja osv..;)) Förklara!

Jag har en svår kille... typ.. Tidigare riden på kimblewick vid tidigare ägare men vill gärna ha de mildare betten! Just nu rids han på ett rakt med fasta ringar!​

7 år, 168 hög, smäcker. Ingen häst som tar tag i betet eller drar ner huvudet. Han kör mer upp huvudet. Svårt att hålla kvar huvudet nere vid avsaktningar (delvis antar jag pga ej supermusklig) och vid halt drar han liksom fram huvudet istället och stretar emot men går absolut att stanna osv. Han kan bli lätt bli ofokuserad och kolla på allt annat osv. rätt svårt att få stöd i handen. Pigg. Hehe ja en liten beskrivning! Vad skulle ni rekommendera för bett?:D Funderingar på vanligt 3 delat med fasta ringar! Hade en fundering på kopparrulle i mitten men läste att det inte var bra?:confused: Tänkte att de kanske sög tag i metallen liksom...
Tips tack och dela med er om vad ni har osv :love:

Min kille kan gå på det mesta, tror jag. Har inte provat kandar eller stång dock iom att vi inte haft behov av det och att han bara skolats under året. Dock använt en del olika tränsbett och bettlösa varianter.

Han är väldigt känslig och reagerade starkt på bett då han kom. Idag har han accepterat bettet bättre är inte skraj för det.
Han fick ärva sin storebrors Sprenger Dynamic RS med lösa ringar då det låg bra i munnen på honom och jag tycker det är ett trevligt bett.
Han verkar gilla det bra, bäst av de jag testat.

Jag kör hårt på att utbilda alla hästar som inte har fysiska defekter att funka på tränsbett. Jag har hittills inte mött en enda som inte funkat på tränsbett. Däremot en hel del ägare som inte fixat rida på det, innan hjälp iaf.
 
Vad gillar ni för bett på era hästar och hur är dom? (psyke, munnen, känsliga eller ej, starka, heta, tar dom tag i bettet eller reagerar dom varje tygeltag, gapar dom, tuggar dom mycket ja osv..;)) Förklara!

Jag har en svår kille... typ.. Tidigare riden på kimblewick vid tidigare ägare men vill gärna ha de mildare betten! Just nu rids han på ett rakt med fasta ringar!​

7 år, 168 hög, smäcker. Ingen häst som tar tag i betet eller drar ner huvudet. Han kör mer upp huvudet. Svårt att hålla kvar huvudet nere vid avsaktningar (delvis antar jag pga ej supermusklig) och vid halt drar han liksom fram huvudet istället och stretar emot men går absolut att stanna osv. Han kan bli lätt bli ofokuserad och kolla på allt annat osv. rätt svårt att få stöd i handen. Pigg. Hehe ja en liten beskrivning! Vad skulle ni rekommendera för bett?:D Funderingar på vanligt 3 delat med fasta ringar! Hade en fundering på kopparrulle i mitten men läste att det inte var bra?:confused: Tänkte att de kanske sög tag i metallen liksom...
Tips tack och dela med er om vad ni har osv :love:

Hur hästen ska förhålla sig till bettet och vilket håll den ska söka sig åt och när och hur är en inlärningssak/skolningsfråga och handlar inte om vilket bett man har.

Bara för att en unge i klass ett får en grön penna kan den inte fler bokstäver än den som får en blå. Man måste lära dem bokstäverna oavsett.

Det är samma med hästar. De vet inget om ridning och vad som är sunt för dem. Det måste vi ryttare fömedla genom hjälperna. Om man som ryttare inte vet vad/hur/när så blir man otydlig gentemot hästen. Då upplever många att deras hästar inte funkar på diverse bett, måste byta/betsla upp, ha hjälptyglar etc.
Det behövs inte. Allt som behövs är en tydlig instruktion från hästens lärare: ryttaren.
Vet man inte hur det ska gå till är en BRA tränare bättre än alla bett och hjälptyglar i världen.

Så leta efter tränare som kan förklara det hela så du verkligen förstår och får resultat.

Oskolade hästar vet inte och kan inte behålla fokus på ryttaren särskilt länge. Hästar som rids av ryttare som inte alltid fattar alla beslut och gör det bra måste själva ta initiativ och upplevs då som virriga/ofokuserade/olydiga/bråkiga/etc.
Så man måste hålla dem sysselsatta på rätt sätt, guida dem så väl att de inte har behov eller förmåga att hitta på annat.
Det hänger inte på bettet.

Upplever man hästen som stum i truten och okänslig för handen har man oftast ridit med för mycket tryck i handen antingen hela tiden eller blir grov och långsam i sina hjälper. En snabb och känslig hand brukar inte ge hästen möjlighet att bli stum, utöver att de sällan har behov av det.
Det kan också vara balansproblem som gör att hästen går emot handen. Att då betsla upp blir inte så just om man inte åtgärdar balansproblemet först. Och då brukar bettbytet inte behövas.
 
Jag har sprenger dynamic tredelat till min och tycker att det är världens bästa bett!! ( till min) han tar stöd och tuggar!! Sen har det säkert att göra med att jag har utvecklats i min ridning också, men ändå, bettet är BRA!!


Med fasta eller rörliga ringar?:D Många säger att de är bra:bump:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: Aconite
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 617
Senast: Tofs
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 454
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp