Bett-tips?

Min kille kan gå på det mesta, tror jag. Har inte provat kandar eller stång dock iom att vi inte haft behov av det och att han bara skolats under året. Dock använt en del olika tränsbett och bettlösa varianter.

Han är väldigt känslig och reagerade starkt på bett då han kom. Idag har han accepterat bettet bättre är inte skraj för det.
Han fick ärva sin storebrors Sprenger Dynamic RS med lösa ringar då det låg bra i munnen på honom och jag tycker det är ett trevligt bett.
Han verkar gilla det bra, bäst av de jag testat.

Jag kör hårt på att utbilda alla hästar som inte har fysiska defekter att funka på tränsbett. Jag har hittills inte mött en enda som inte funkat på tränsbett. Däremot en hel del ägare som inte fixat rida på det, innan hjälp iaf.

Vad är skillnaden på sprenger dynamic & sprenger dynamic RS ?:)
 
Båda mina går på vanliga bett. Sprenger Dynamic RS, ett tredelat med lösa ringar och ett tvådelat med fasta ringar. Varierar beroende på hur mycket kontakt jag vill att hästen ska ta. Får mer sug och stöd på det med fasta ringar.

Hästar som måste betsas upp i vardagsridning är enligt mig kraftigt felridna.
 
Nja, mitt heter Dynamic RS och har lösa, vanliga ringar. En snabb googling visar inga Dynamic som inte också heter RS, oavsett mundel eller ringar.


Ja, fel av mig! Läste i min Sprenger katalog nu och alla de bett som heter RS har den anatomiska mundelen gemensamt oavsett om det är ett vanligt eller ett pelham! :)

Har alltså bara med den 3-delade mundelen att göra! :)
 
Med fasta eller rörliga ringar?:D Många säger att de är bra:bump:
Rörliga ringar har jag. Funkar jätte bra. När jag köpt honom 3 månader sen hade han vanligt 3 delat bett med rörliga, vågade inte byta för mycket. Men jag tror, efter att ha läst på lite att fasta ringar är skonsammare och bättre. Så nästa bett är ett tredelat sprenger med fasta...
Mvh Linn
 
Hur hästen ska förhålla sig till bettet och vilket håll den ska söka sig åt och när och hur är en inlärningssak/skolningsfråga och handlar inte om vilket bett man har.

Bara för att en unge i klass ett får en grön penna kan den inte fler bokstäver än den som får en blå. Man måste lära dem bokstäverna oavsett.

Det är samma med hästar. De vet inget om ridning och vad som är sunt för dem. Det måste vi ryttare fömedla genom hjälperna. Om man som ryttare inte vet vad/hur/när så blir man otydlig gentemot hästen. Då upplever många att deras hästar inte funkar på diverse bett, måste byta/betsla upp, ha hjälptyglar etc.
Det behövs inte. Allt som behövs är en tydlig instruktion från hästens lärare: ryttaren.
Vet man inte hur det ska gå till är en BRA tränare bättre än alla bett och hjälptyglar i världen.

Så leta efter tränare som kan förklara det hela så du verkligen förstår och får resultat.

Oskolade hästar vet inte och kan inte behålla fokus på ryttaren särskilt länge. Hästar som rids av ryttare som inte alltid fattar alla beslut och gör det bra måste själva ta initiativ och upplevs då som virriga/ofokuserade/olydiga/bråkiga/etc.
Så man måste hålla dem sysselsatta på rätt sätt, guida dem så väl att de inte har behov eller förmåga att hitta på annat.
Det hänger inte på bettet.

Upplever man hästen som stum i truten och okänslig för handen har man oftast ridit med för mycket tryck i handen antingen hela tiden eller blir grov och långsam i sina hjälper. En snabb och känslig hand brukar inte ge hästen möjlighet att bli stum, utöver att de sällan har behov av det.
Det kan också vara balansproblem som gör att hästen går emot handen. Att då betsla upp blir inte så just om man inte åtgärdar balansproblemet först. Och då brukar bettbytet inte behövas.
Jag tycker att du du är jätte duktig och vettig, du har uppenbarligen jobbat med hästar länge och är skit proffsig. Jag har läst dina tidigare svar och tycker oftast att du har rätt
 
Oj, blev nåt fel men fortsätter här. Som sagt du är väldigt duktig på att rida och hjälpa andra att rida. Men för mig som är nybörjare, sprenger bettet gjorde att jag och min häst fick ett lyft. Jag säger inte att det var bara bettet, men min häst tuggade och blev mycket finare på just det bettet....
Sen tror jag inte på att hästar går fint pga bett men det kan kanske hjälpa en grön ryttare om hästen har ett bett den trivs med?
Mvh Linn
 
Rider häst nr 1 på tredelat eggbett med fast ringar eller hackamore. Häst nr 2 på tredelat tränsbett. Båda är känsliga i munnen och jag har provat novabett men ingen av dem gillade det. Även provat Sprenger på häst nr 1 som blev jättekonstig och typ försökte spotta ut det och blev orolig i munnen bara att få in det. Skummade en jäkla massa direkt också. Så den får fortsätta på sitt eggbett och den andra på sitt tränsbett :)
 
Låter lite likt min. Han trivs väldigt bra på baucher. Har ett tredelat med mässingsmundel från Hööks och ett rakt med tungfrihet från Beris i modellen Soft.

På tömkörningstränset (Micklem som används med clips och utan remmen under bettet som jag fått borttagen) sitter just nu ett tvådelat Dynamic RS med bettskivor från Acavallo. Innan var det ett tredelat Dynamic RS.
 
Din beskrivning låter exakt som min häst, och hon är underbaaaar på Pee-Wee bettet! Helt underbar! Det är så snällt mot munnen men det är ändå känsligt på nåt vis, sen självklart, det beror mycket på handen i tygeln!
 
Låter lite likt min. Han trivs väldigt bra på baucher. Har ett tredelat med mässingsmundel från Hööks och ett rakt med tungfrihet från Beris i modellen Soft.

På tömkörningstränset (Micklem som används med clips och utan remmen under bettet som jag fått borttagen) sitter just nu ett tvådelat Dynamic RS med bettskivor från Acavallo. Innan var det ett tredelat Dynamic RS.
Hur upplever du med mässelmundel? skillnad mot helt i vanligt stål? Har du bild? :D
 
Din beskrivning låter exakt som min häst, och hon är underbaaaar på Pee-Wee bettet! Helt underbar! Det är så snällt mot munnen men det är ändå känsligt på nåt vis, sen självklart, det beror mycket på handen i tygeln!

Googlade lite på pee-wee bett bilder, såg klurigt ut? Hur fungerar det? :D
 
Googlade lite på pee-wee bett bilder, såg klurigt ut? Hur fungerar det? :D

Det är ett bett framställt inriktad på främst unghästar (jag använder det både på min 3-åring och 16-åring:p) då det är så tunt och snällt, och svagt böjt. Som man ser på många bilder är det två ''pinnar'' som leder till en rem under hakan, den ska sitta åt ungefär så man rymmer 3-4 fingrar då den hjälper till så att bettet inte kan glida igenom munnen eller röras mycket överhuvudtaget. Det är väll det dom syftar på är bra just på unghästar som rids in och skolas med bett, det kan inte röras i onödan och inte skada munnen och alltså inte leda till att hästen inte tar bettet i högre ålder! ;) Kolla på den här filmen den kanske hjälper att få lite info! :D

 
Kl!
Har funderat på att köpa ett sprenger bett tre delat med en snurrande platta i mitten. Lånar ett just nu men har bara ridit på det en gång.

Jag har hört att det ger sår på tungan av den snurran. Och jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av det bettet om ni förstår vilket det är.
 
@Itzyditzy

Jag har ett sånt (antar att det är wh ultra du menar?). Min häst funkar bra på det men märker väl ärligt talat ingen större skillnad mot ett vanligt tredelat. Har inte märkt av att det skulle ge sår.
 
@Itzyditzy

Jag har ett sånt (antar att det är wh ultra du menar?). Min häst funkar bra på det men märker väl ärligt talat ingen större skillnad mot ett vanligt tredelat. Har inte märkt av att det skulle ge sår.


Tack för svar! Min häst gillade det också. Hon vill gärna tugga väldigt mycket på det andra tredelade men detta sög hon mer på. Alltså blev mycket stadigare i tyglarna.

Ska prova lite till och hålla koll på tungan. Känns ju konstigt att de ska få sår av ett så dyrt bett. Borde vara testat för sånt tycker man..
 
Vad gillar ni för bett på era hästar och hur är dom? (psyke, munnen, känsliga eller ej, starka, heta, tar dom tag i bettet eller reagerar dom varje tygeltag, gapar dom, tuggar dom mycket ja osv..;)) Förklara!

Jag har en svår kille... typ.. Tidigare riden på kimblewick vid tidigare ägare men vill gärna ha de mildare betten! Just nu rids han på ett rakt med fasta ringar!​

7 år, 168 hög, smäcker. Ingen häst som tar tag i betet eller drar ner huvudet. Han kör mer upp huvudet. Svårt att hålla kvar huvudet nere vid avsaktningar (delvis antar jag pga ej supermusklig) och vid halt drar han liksom fram huvudet istället och stretar emot men går absolut att stanna osv. Han kan bli lätt bli ofokuserad och kolla på allt annat osv. rätt svårt att få stöd i handen. Pigg. Hehe ja en liten beskrivning! Vad skulle ni rekommendera för bett?:D Funderingar på vanligt 3 delat med fasta ringar! Hade en fundering på kopparrulle i mitten men läste att det inte var bra?:confused: Tänkte att de kanske sög tag i metallen liksom...
Tips tack och dela med er om vad ni har osv :love:

Jag föredrar enkla standardbett med lösa ringar med eller utan parerstång, i rostfritt, svartjärn eller mässing (inte blandat). Två- eller tredelade, samt vanliga stångbett med klassiskt utformad port. (Kandar eller pelham.) Har testat tränsbett med mer svängda mundelar, och de ligger ju kanske bättre i munnen, men jag vet inte om jag tyckt att det påverkat i ridningen så himla mycket?

Om hästen av någon anledning inte känts helt 100 har jag analyserat min ridning och löst problemet den vägen istället, billigt och motiverande. :D

Ett favoritbett som jag äntligen fått tag i till nuvarande häst är ett tvådelat fulmerbett. Kombinationen av lösa ringar och parerstänger är helt perfekt! Tycker att fasta ringar blir lite stumt ibland, och de flesta parerstångsbett i Sverige är ju tyvärr konstruerade så.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: Aconite
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 453
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp