Freazer

Trådstartare
Av anledning av en annan tråd lusläste jag om betten som är godkända att tävla med i dressyr. Har jag förstått det rätt om tvådelat med parerstänger är tillåtet och inte tredelat? Hur kan det komma sig? Har iofs typ aldrig sett ngn rida med parerstänger i dressyr men undrar av nyfikenhet eller om jag missförstod. :)
 
Av anledning av en annan tråd lusläste jag om betten som är godkända att tävla med i dressyr. Har jag förstått det rätt om tvådelat med parerstänger är tillåtet och inte tredelat? Hur kan det komma sig? Har iofs typ aldrig sett ngn rida med parerstänger i dressyr men undrar av nyfikenhet eller om jag missförstod. :)
Det är inte tillåtet med tredelat. Det finns inte avbildat med tredelat och då är det inte tillåtet. Fattar inte heller varför det är så. Är likadant med D-ring men med fasta så är det tillåtet
 
Av anledning av en annan tråd lusläste jag om betten som är godkända att tävla med i dressyr. Har jag förstått det rätt om tvådelat med parerstänger är tillåtet och inte tredelat? Hur kan det komma sig? Har iofs typ aldrig sett ngn rida med parerstänger i dressyr men undrar av nyfikenhet eller om jag missförstod. :)

Det är inte tillåtet med tredelat. Det finns inte avbildat med tredelat och då är det inte tillåtet. Fattar inte heller varför det är så. Är likadant med D-ring men med fasta så är det tillåtet

Det står klart och tydligt att det är godkänt med tredelat på de bett som visas på bild (utom det bett där det står tydligt endast tillåtet enledat. "8.Hanging cheek snaffle. Endast tillåtet enledat.")

5. Bett
5.1.
Oledade, en- och tvåledade bett är tillåtna. Tvåledat bett ska ha
rundat mellanstycke.

Oledade = raka
Enledade = två delade
Tvåledade = tre delade
 
För att göra det än mer komplicerat är utrustning godkänd av FEI godkända enligt SvRFs TR

Och FEI har för ett par månader sedan godkänt tredelat Baucher. (De godkänner för övrigt även PS-träns med vaggor på sidostyckena ser jag när jag googlade).

Så gissningsvis kommer en uppdatering av TR
 
Ny modell men ännu inte tillåten i Sverige. Ännu. Vi får se hur det blir.
Släpper de det kan de såklart lika gärna släppa gummityglar.

Men hör med förbundet, vad de har att säga i detta.
 
Ny modell men ännu inte tillåten i Sverige. Ännu. Vi får se hur det blir.
Släpper de det kan de såklart lika gärna släppa gummityglar.

Men hör med förbundet, vad de har att säga i detta.

Mig spelar det ingen roll, jag behöver inte vaggor - och tävlar hoppning. Bara noterade det när jag kollade upp ett Myler Baucher som det stod FEI dressage approved på fast det enligt svenskt TR inte är okej.

Tycker det med vaggor men läder mot bettet är intressant då det tar udden av "förbudet" mot elastiken. Det är ju elastiskt oavsett var lädret sitter liksom. Men köper FEI det så... vad blir nästa steg, elastik i tyglarna blir okej?

Och det ÄR tillåtet i Sverige om det är tillåtet via FEI. Står tydligt.
http://www.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/
Kolla under TR II. "Av FEI godkänt utrustning i dressyr, således tillåten i Sverige". Och sen 2.1.2 där fjädrande funktion är förbjuden. Tror inte förbundet märkt att FEI släppt igenom det. Eller tredelat Baucher t ex
 
Och det ÄR tillåtet i Sverige om det är tillåtet via FEI. Står tydligt.
http://www.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/
Kolla under TR II. "Av FEI godkänt utrustning i dressyr, således tillåten i Sverige". Och sen 2.1.2 där fjädrande funktion är förbjuden. Tror inte förbundet märkt att FEI släppt igenom det. Eller tredelat Baucher t ex

Jag vet men jag vet också att förbundet säger annat.
Än så länge.
Och det blir jättekonstigt tycker jag men samtidigt är det förbundet i ett nötskal-anser jag.
Jag har mailat men - som så ofta är- inte fått svar på min fråga, så det vore bra om du kan göra ett försök och kanske få mer tur.
 

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
804
Senast: sweep
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 008
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 574
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 765
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp