Bukefalos 28 år!

Bett vid uteridning

ankic

Trådstartare
Hej! Skulle vilja ha tips på ett lite skarpare bett som kan användas vid uteridning. Allt fungerar bra med våran ponny nu , nu när han bär sig bra i galoppen så har han blivit stark vid uteridningen , han tar hellre galopp än trav och blir lite väl stark för min tolvåring. Och nu är det ju mycket djur i skogen som "tinat" fram med våren så det skulle kännas bättre med lite hjälp som får honom att lyssna bättre.
 
Vad har ni för bett nu?
På en del hästar kan det räcka med att ta ett rakt bett bara, annars kanske ett pelham skulle funka?
 
Pessoa skulle jag inte rekomendera.Pga två olika saker dels den obegränsade hävstångs effekten (stavas?)Och nötknäppar effekten i mundelen.Bettet ställer sig gärna upp i gommen.
 
Jaktkandar är ett förhållandevis snällt bett som man kan variera skarpheten på. Många hästar trivs på det eftersom hävstången inte blir så kraftig.

Ett bättre val än pessoa eller pelham.

Tänk på att stångbett helst inte ska vara delat då de gör mer skada än nytta om det är det.
 
Då håller jag fortfarande på pelham (med delta)
Och som Quadrofenia skulle jag inte rekommendera pessoa. Jaktkandar skulle kanske också vara en idé.
 
Jag skulle också rekomendera ett kimberwick (typ ett jaktkandar), de är väldigt effektiva, men inte lika "skarpa" som pessoa. Kanske med korriskeringsbett till? Tyvärr är kimberwick ju rätt dyra, men det kanske är värt det? :) Detta bett har iaf funkat väldigt bra till tyngre och/el. starkare hästar.
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 076
Senast: Gimlan
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 579
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 855
Senast: Lingon
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp