Bukefalos 28 år!

Betthjälp till unghäst

the_connemara

Trådstartare
Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=749040&highlight=konstiga+bett för lite mer bakgrundfakta.

Tänkte testa ngt nytt bett efter vilan (och igångsättning delvis bettlöst) eftersom den lille inte är tillfreds med sitt bett han har nu.

Nu har han ett för långt tvådelat sprenger bett i ngn av deras metaller. Av den enkla anledningen att han inte gillade de andra ;) Han går hyfsat bra i ridningen med det bettet dock för han är (för att vara så lite riden) lätt att rida utan mkt inverken genom bettet. Men typ när man leder o håller honom o behöver ta i munnen enbart så har man nu börjat se en trist ovana att han gapar lite o drar upp bettet o tungan upp i munnen o vill bita i det. Så kan han göra även när man rider om man ex bara vill svänga på lång tygel o kortar upp ena tygeln lite om han inte svänger för mindre hjälper.

Det jag inte rett ut är om han gillade metallen i bettet, formen på bettet eller längden. Så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter, vill helst inte testa för många.

Först vandes han in med ett novabett, lagom långt. Blev aldrig riktigt bra. Testred med det när han vart riden lite (och gick bra som vanligt) och det var katastrof! Han gick knappt o svänga o stanna o sprang med huvudet rakt upp o slängde med det :eek: Mamma trodde han var halt...
* Slutsats: Han gillar inte raka bett som ger tungtryck även om de är så mjuka som novabetten.

Pga inkörningen bytte vi till metallbett (tränaren ville ha det när vi skulle börja dra). Köpte ett anatomiskt tvådelat med fasta ringar eftersom både jag o ngra tränare har bra erfarenhet av det på känsliga/unga hästar. Han accpeterade det men gick inte spec bra. här började det märkas hur värdelös jag var på att tömköra :crazy: för han blev mkt känsligare för mina misstag på metallbettet. Men det går ju inte att köra in utan att tömköra och jag tror nog de positiva delarna med att köra in honom övervägde rätt mkt ändå. Var lätt på hand o lät tränaren ta honom så mkt han hann o då gick det ok.

Iaf, bra blev det inte o han ville vi skulle testa ett vanlig lite tjockare (detta var rätt tunnt men inte extremt) för Tiger var så känslig. Hittade mamma gamla tvådelade sprenger 1-1,5 cm för stor men inte såå tjockt, normalt skulle man kallat det för ngra år sedan. Hästen omgick direkt en klar förändring! Halsen kom upp (han slappnade av o började i den ringa mån som sker i skritt använda ryggen avslappnat) o han sökte mjuk kontakt med handen (för tränaren mest men mkt bättre för mig med) istället för att bara vilja dra fram/ned huvudet o vara lessen över bettet. Blev mer stilla i munnen.

Här började han oxå ridas med bett o sadel (tidigare bara skrittad kravlöst bettlöst) o han gick kanon.
* Slutsats: Tjocklek o tungfrihet (av tvådelat icke format) kanske gjorde det tillsammans med en "mjukare" metall?

Innan jag testade mammas (var emot längden främst) så stoppade jag in ett rakt mullen mouthed o han stände aldrig munnen om det. MKT besvärad över att det hängde på tungan såg det ut som.

Så, där är vi nu. Jag har två bett hemma jag kanske vill testa. Dels det tvådelade anatomiska med fasta ringar men lindat med spentejp (mjukare) eller ett i ngn svart metall (sådant som rostar) som är tvådelat men inte så böjt o i rätt längd, lösa ringar.

Annars har jag iaf minst en tränare med en uppsjö bett, dock kanske i större storlekar men man vet aldrig. Tänkte såklart höra med henne vad honom kan tänka sig passa, hon har dock aldrig sett honom IRL men har stor erfarenhet.

Men vad tror ni? Har ni ngra tips o ideer om min lilla häst? Hade testat tredelat om jag haft ngt hemma i ngrlunda storlek, mammas är 13,5 (stora hästen gillar inte korta bett) och han har max 11,5. Mest för att se om han tycker illa om det tungtrycket oxå. Han verkar inte ha besvärat sig över att det skulle slå upp i gommen ngn gång.

Allt allt ni kommer på :bump:
 
Sv: Betthjälp till unghäst

Min första tanke är tredelat bett (som du skrev i slutet).
Tredelat fungerar på väldigt många hästar.
Gärna ett sånt här med "tungfrihet" i mitten:

bt.htm11.jpg


Du ska inte begränsa dig till att prova sånt som du har hemma, när det gäller att hitta bett kan man behöva gå igenom rätt många tyvärr innan man hittar det perfekta bettet.

En annan tanke är något av de många olika Myler betten som finns.
De är ju dock rätt dyra, så jag förstår om du inte vill prova det i första hand.
 
Sv: Betthjälp till unghäst

Du har inte testat ett fullcheek? Det är iaf vad min Boye (din hästs halvbror ;) ) trivs bäst på. Jag har ett tredelat från globus som varken är jättesmalt eller jättetjockt. Det ligger stilla och fint i munnen på honom. Har testat några andra varianter på bett men detta är det som han trivs bäst på. Tycker i överlag att det är ett väldigt bra bett på unghästar då det är så stabilt.
 
Sv: Betthjälp till unghäst

måste rekommendera Bomber-bett, handtillverkade bett som är superbra...min häst är sååå nöjd med det....finns i alla möjliga utföranden
 
Sv: Betthjälp till unghäst

Min första tanke är tredelat bett (som du skrev i slutet).
Tredelat fungerar på väldigt många hästar.
Gärna ett sånt här med "tungfrihet" i mitten:

bt.htm11.jpg


Du ska inte begränsa dig till att prova sånt som du har hemma, när det gäller att hitta bett kan man behöva gå igenom rätt många tyvärr innan man hittar det perfekta bettet.

En annan tanke är något av de många olika Myler betten som finns.
De är ju dock rätt dyra, så jag förstår om du inte vill prova det i första hand.

Det är ju precis det jag INTE tänker göra ;) Men det jag har hemma ligger ju närmst till hand plus att jag eg inte vet vad jag letar efter, därför jag frågar här.

Mmm men jag är tveksam till tredelat överlag. Spec sådant med tungfrihet eftersom mittdelen är ännu längre där. Dessutom ger ju tredelat mer tungtryck än ett tvådelat. Och ett anatomiskt tvådelat (som gav samma men lättare effekt är det raka Nova) borde ju ligga däremellan (??) och det var sådär sa pålle. Dock ligger tredelat nu högre på listan än tidigare.

Kikade lite i deras bok nu igen o det finns endel trevliga mundelar som tycks ge mycket tungfrihet. Men de har väl bara stora storlekar (?) och är så tunna + priset och att man inte får tävla dressyr på dem så det känns som du säger lite som ett senare val att testa.
 
Sv: Betthjälp till unghäst

Du har inte testat ett fullcheek? Det är iaf vad min Boye (din hästs halvbror ;) ) trivs bäst på. Jag har ett tredelat från globus som varken är jättesmalt eller jättetjockt. Det ligger stilla och fint i munnen på honom. Har testat några andra varianter på bett men detta är det som han trivs bäst på. Tycker i överlag att det är ett väldigt bra bett på unghästar då det är så stabilt.

Är oxå mkt positiv till fullcheek men har aldrig testat själv. Vad har Boye för strl förresten? Ska fundera på fullcheek, gillar att kunna ha kort bett så det lígger still i munnen så har gärna fasta ringar eller stänger då ;)
 
Sv: Betthjälp till unghäst

Han har 10.5

Jag har även ett tredelat med fasta ringar köpt till honom men fullcheeket ligger mycket mer stilla i munnen än det så det blev att byta tillbaks till det igen. Dessutom blir tygeltagen så tydliga för dom. Även min andra (2 åringen) trivs bra på fullcheek.
 
Sv: Betthjälp till unghäst

Mmm är det ngt Tiger gör när han är lessen över bettet så är det att göra svängarna lite som han vill (kopplar bort hela mig typ) så det kan nog vara värt o testa :) Frågan är två eller tredelat o storlek. Får låna o mäta o testa lite ;)
 
Sv: Betthjälp till unghäst

Lät ju bra! Fast det är ju i princip (på de få bilder jag såg, webshopen funkade tyvärr inte :( ) samma bett osm jag har. Shires anatomiska och det gillade han ju inget vidare. Annars är jag mycket för anatomiska bett :) Dock såg mundelen trevligt ut på stångbettet jag såg, låg o bred tungfrihet!

:bow:
 
Sv: Betthjälp till unghäst

ja dom är jättebra......det är bara att maila till adressen som finns på hemsidan så kan man få låna hem olika bett och prova dom...:)...ge det ett fösök vetja:)
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 084
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 117
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp