Bukefalos 28 år!

Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Inser hur trist det där lät haha :D

Vad jag menar är att hade jag kommit dit i hoppsadel och bettlöst hade jag ju fått samma kommentar för det hade ju inte varit några begränsningar där heller att ta sig till svår klass. Man kan ju såklart rida svår klass i distans på bettlöst liksom i hoppning.

Sen tycker jag det är fascinerande (igen) att som tränare ha så lite kunskap om bettlöst? Det hade oroat mig mer..
 
Sv: Bettlöst?

Ja en häst har ju inget pansarhuvud direkt :rofl:.. Det är ju rätt tydligt på många om de haft samma tryck under lång tid (ja det behöver nog inte ta så lång tid egentligen). Påminner även om diskussionerna ang nosgrimma och hur hårt den ska spännas och skelettet ändras efter ett tag vid för hårt tryck under lång tid

Jag kan säga med säkerhet att tryck utifrån även påverkar inne. Många bettlösa alternativ kräver försiktig hand. Hästen är ingen slit å släng produkt. Ger vi eftergifterna snabbt och aldrig tar i för kung å fosterland utan mer lirkar och faktiskt lyssnar. Inte bara bettlöst är så himla bra för att jada jada. När det i själva verkat hela tiden kommer tillbaka till HUR VI gör. Bettlösa alternativ är ingen Guds gåva till hästfolket utan precis vad det låter. Använd dem klokt!


Visst är det så... min har fortfarande fula pälslösa ärr i ansiktet efter en otrevlig uppväxt. Man kan också se i övrigt väldigt välskötta och välridna hästar som har markeringar mitt på nosryggen där nosgrimman suttit. Det räcker ju med en enda ridtur för att en häst ska hinna få skav.

Tycker det är lite obehagligt om man bara tittar på utsidan och tar för givet att allt är ok så länge den inte har några uppenbara skav/sår där. Sedan använder man givetvis det huvudlag som passar ens disciplin och inriktning, och ser till att använda det med respekt.
 
Sv: Bettlöst?

/../

Vad jag menar är att hade jag kommit dit i hoppsadel och bettlöst hade jag ju fått samma kommentar för det hade ju inte varit några begränsningar där heller att ta sig till svår klass. Man kan ju såklart rida svår klass i distans på bettlöst liksom i hoppning.

/.../


Så är det ju alltid, tränaren anpassar sig efter elevens nivå - hen kan inte ställa samma krav på två olika ekipage, med olika förutsättningar och som strävar efter olika saker.

Min nya är utbildad i Tyskland och "tonen" emot eleverna varierar väldigt beroende på ekipage... när jag och Herr Häst skumpar runt är hon uppmuntrande och vänlig. Däremot när nästa ekipage kommer (som tävlar och satsar mer seriöst) så är hon betydligt tuffare och krävande. Funderar på om jag borde ta det som en förolämpning...:rofl:
 
Sv: Bettlöst?

+ även till Solis

Fast förstår inte ni att det krävs precis lika mycket inlärningstid med ett bettlöst som med ett bett? Är hästen i grunden skolad i ett bett så känns det så klart konstigt för hästen om den är van vid ett bett, klart att den funderar när den inte förstår, vilket är stressande för en häst, precis samma sak händer ju om man gör omvänt, sätter in ett bett på en häst som är skolad bettlöst. I bland undrar man hur folk tänker kring detta.

/.../

När jag introducerar bett på mina hästa så rider jag med dubbla tyglar under en lång period, även med tränsbett, just av den anledningen att hästen ju måste lära sig vad de nya signalerna betyder. Jag kan ju inte bara förutsätta att det ska funka lika på en gång, man måste helt enkelt LÄRA hästen hur ett nytt kommunikationssystem fungerar, oavsett vad man byter till.


Förstår hur du menar... jag måste bara säga att jag faktiskt aldrig omskolat någon häst när jag bytt till bettlöst, jag har bara bytt och hoppat ombord. Det har aldrig varit något egentligen problem. Har även gjort sådana där dum-dum grejer som att hoppa upp på hästen i hagen och rida upp till stallet i grimma :o, hästar är fantastiskt vänliga och förstående...

Men så finlirar jag ju som sagt inte på bettlöst. Jag behöver bara att gas, broms och sväng fungerar. Då kan jag rida ett någorlunda vettigt pass, antingen i skogen eller på bana.
 
Sv: Bettlöst?

Vad var det som gjorde att hästarna blev stressade av bettlöst? Framkom det i artikeln?

Nej, tyvärr inte.

Fiador: Det stod inte hur mycket hästarna ifråga var vana vid bettlöst innan undersökningen. Men du kanske har läst mer än vad jag gjorde...
 
Sv: Bettlöst?

För en välriden dressyrhäst kan det vara märkligt att inte få så mycket signaler och önskningar om vad den ska utföra. Den är van att bli dirigerad. Och helt plötsligt ska det vara utan kontakt och färre signaler ett tag. Klart den reagerar.

Men oavsett inlärningsperiod eller ej så tycker jag att när man vill börja rida samling a la piaff tex så skiter det sig med bettlöst, oavsett modell. Och då kommer hästen sannorlikt spänna till i överlinjen och komma lite för mkt med nos upp och bak. Då triggas också deras stress-system.
Rider man dem mer ner och fram med bettet blir de också coolare. Även om det handlar om några få cm hit och dit i formen.Bettet behövs för att underhalsen ska sugas upp i den formen. Och när underhalsen är uppe håller de inte balansen i den i spänning och är också avslappnade på ett annat sätt mentalt. Så där borde man kunna mäta små, små skillnader.

Håller med om det du skriver om bett. När det gäller dressyrridning. Ska man ägna sig åt något annat, kanske distans, western eller kanske ren "mulleridning" så är bett knappast nödvändigt.

Angående försöket med bettlöst så tror jag inte det handlar om någon slags klaustrofobi, faktiskt, utan mer om just signaler som inte känns igen. Och kanske, som du skrev, blev också ryttarna (omedvetet?) stressade. En känslig häst känner naturligtvis detta omedelbums.
 
Sv: Bettlöst?

Och även detta återigen då:
Jag har alltså inget emot bettlöst som så, men det kan låta i diskussioner som om hästar alltid skulle trivas bättre med det, hästar är inte skapta för bett bla bla bla, och det är långt ifrån sanningen, vissa tycker betydligt bättre om bettet än tryck över nosen. Därför kan jag förstå om hästar blir stressade av att plötsligt utsättas för bettlöst om de inte är vana vid det.
Det kanske inte säger så mycket som undersökning betraktat dock, som sagt. Det vore intressant att veta mer om den undersökningen. Tyvärr troligen lika tveksam som många andra studier av ridning, som ju inte är helt enkelt att "undersöka" i studier.

Håller med, sen menar jag att det helt och hållet sitter i hur verktygen används och introduceras för hästen. En bettriden häst måste ju få en chans att förstå det bettlösa och vice verca.

Jaq är heller ingen fan av dom som säger sig använda bettlöst pga av att hästen inte gillar bett, det handlar inte om det, men jag är minst lika skeptiskt till dom som säger sig avstå från bettlöst för att hästen inte gillar det. Det är liksom lika illa.

Sen finns det alltid undantag, en del hästar har trauman som faktiskt gör att dom inte klarar vissa verktyg, det finns också en hel del hästar som har negativt inlärda mönster kopplade till specifika verktyg. Dessa hästar fungerar ju bokstavligt talat inte optimalt på dessa verktyg, då kan det ju finnas en skälig grund till att man säger att hästen inte gillar tex bett.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Förstår hur du menar... jag måste bara säga att jag faktiskt aldrig omskolat någon häst när jag bytt till bettlöst, jag har bara bytt och hoppat ombord. Det har aldrig varit något egentligen problem. Har även gjort sådana där dum-dum grejer som att hoppa upp på hästen i hagen och rida upp till stallet i grimma :o, hästar är fantastiskt vänliga och förstående...

Men så finlirar jag ju som sagt inte på bettlöst. Jag behöver bara att gas, broms och sväng fungerar. Då kan jag rida ett någorlunda vettigt pass, antingen i skogen eller på bana.

Nej, jag misstänker att det är så dom flesta, som hävdar att det inte fungerar lika bra, använder det bettlösa.:D Nu kommer jag inte ihåg din inställning i frågan så detta är inte riktat till dig. :)
 
Sv: Bettlöst?

Wooaaahhh! Stopp och belägg! Vart någonstans i min text står det att hon aldrig har sett ett bettlöst träns förut???
Ingenstans! Däremot ser ju mitt bettlösa rätt speciellt ut, dels är det inte i läder, och det har ett stort nosludd som döljer det mesta av själva funktionen. Man ser inte vad det är för nåt genom att bara titta på det.

Och sen sa hon inte att det inte skulle ge MIG några begränsningar, utan att bettlöst inte är någon begränsning, ursäkta om jag har uttryckt mig klumpigt på den punkten.

Så åter igen, läs inte in något som inte står i min text så blir det betydligt mindre missförstånd.
 
Sv: Bettlöst?

KL

Rättar mig själv: det stod att de hästar som reds på bettlöst visade mest "obehagsyttringar". På vilket sätt obehaget yttrade sig står inte. Inte heller hur vana hästar/ryttare var vid bettlöst/bett osv.

Tyckte dock det var en intressant parentes med tanke på somligas bestämda åsikt att bettet per automatik är ett tortyrredskap medan bettlöst i alla lägen är väldigt snällt.
 
Sv: Bettlöst?

KL

Rättar mig själv: det stod att de hästar som reds på bettlöst visade mest "obehagsyttringar". På vilket sätt obehaget yttrade sig står inte. Inte heller hur vana hästar/ryttare var vid bettlöst/bett osv.

Tyckte dock det var en intressant parentes med tanke på somligas bestämda åsikt att bettet per automatik är ett tortyrredskap medan bettlöst i alla lägen är väldigt snällt.

OK, tack. Det kanske kommer en mer utförlig rapport så småning om.

Vems åsikt i denna tråd säger att bett per automatik är tortyrredskap? Själv hör jag aldrig talas om det i verkliga livet, men så rör jag mig i kretsar där vi har en annan syn på verktygen och delar i så fall in dom i skarpt och mindre skarpt. Vilket redskap man sen använder handlar mer på vad man har för intressen och detta med skarphet påverkar då "hur" man använder det. Men man byter inte verktyg bara för att det ena inte fungerar, eller ja, om man byter så är man medveten om var problemet ligger och varför man byter. Då har man också oftast en plan med detta byte.
 
Sv: Bettlöst?

Wooaaahhh! Stopp och belägg! Vart någonstans i min text står det att hon aldrig har sett ett bettlöst träns förut???
Ingenstans! Däremot ser ju mitt bettlösa rätt speciellt ut, dels är det inte i läder, och det har ett stort nosludd som döljer det mesta av själva funktionen. Man ser inte vad det är för nåt genom att bara titta på det.

Och sen sa hon inte att det inte skulle ge MIG några begränsningar, utan att bettlöst inte är någon begränsning, ursäkta om jag har uttryckt mig klumpigt på den punkten.

Så åter igen, läs inte in något som inte står i min text så blir det betydligt mindre missförstånd.

Nej men du skrev att det inte skulle ge DEJ nån begränsning.

För övrigt tror jag att som du beskriver din utrustning med alltihop och bettlöst på det, så tror jag nog hon tar en sak i taget och den dagen hon tror att du behöver bett för att komma vidare tar hon säkert upp det med dej och då kommer hon att förklara varför...
 
Sv: Bettlöst?

Mer än en gång har ju folk frågat vilket skarpare bett dom ska ha för att hästen inte går att rida ut. Med bettlöst kan du inte betsla upp.
 
Sv: Bettlöst?

Det kan du ju iofs visst - det är en jäkla skillnand på exempelvis en ridkapson, ett hackamore, ett sidepull, eller en bosal. Inte bara funktionen utan hur skarpa signaler de ger.
 
Sv: Bettlöst?

Det är fler än du som skriver här....

(Även om just du är väldigt framåt när det gäller att propagera MOT bett i diverse trådar)
 
Sv: Bettlöst?

Nej, jag misstänker att det är så dom flesta, som hävdar att det inte fungerar lika bra, använder det bettlösa.:D Nu kommer jag inte ihåg din inställning i frågan så detta är inte riktat till dig. :)


Min inställning är att jag behöver den utrustning som passar det jag vill göra.

Vill jag rida dressyr på högre nivå, med samling, så behöver jag ett bett - baserat på samma argument som gått runt-runt ett par varv i tråden nu... ;)

Vill jag rida på något annat sätt, så använder jag något annat huvudlag, och kanske även en annan sadel. Jag ser inga problem med att rida på bettlöst, och skulle jag tränat inom en annan disciplin där man red lite annorlunda så kanske jag skulle gå över helt på bettlöst. Det handlar ju om vad man är ute efter.

Du pratar om bruksridning - en tävlingshäst i dressyr ska ju "explodera kontrollerat" på en ridbana i cirka fem minuter. Det går inte att rida på samma sätt om man ska vara ute i åtta timmar. Då strävar man efter en annan form. Man kan inte spänna bågen lika mycket. Sedan vill ju alla, oavsett inriktning, ha mjuka, välgymnastiserade och vältränade hästar - tränade på ett sätt som passar det arbete de ska utföra.
 
Sv: Bettlöst?

Det är fler än du som skriver här....

(Även om just du är väldigt framåt när det gäller att propagera MOT bett i diverse trådar)

Ånej, då har du nog missförstått. Jag har i sånt fall propagerat mot alla motsägelsefulla uppfattningar/kommentarer kring tex repgrimman. Tex det paradoxala i att bettryttare ojar sig så ofantligt över hur farlig en repgrimma är, när dom själva använder ett verktyg som är bra mycket skarpare. Lite samma sak som var på väg att hända i den här tråden vad gäller bettlösa verktyg i största allmänhet.

Alla verktyg kan skapa problem för hästen beroende på hur dom används. Vissa är dock skarpare än andra, så är ju tex ett stångbett skarpare än ett tränsbett och ett tränsbett är skarpare än en repgrimma, en repgrimma är skarpare än en vanlig grimma, osv....väldigt kort så är det väl ungefär det jag "propagerat" för. Helt enkelt ett försök att skapa lite balans i utsvävningarna som annars tenderar att löpa amok.
 
Sv: Bettlöst?

Mer än en gång har ju folk frågat vilket skarpare bett dom ska ha för att hästen inte går att rida ut. Med bettlöst kan du inte betsla upp.

Både ja och nej, ett bettlöst är ju ett bettlöst, men det finns ju olika varianter på detta också, människan är väldigt ju uppfinningsrik, tex så är ju det engelska hackamoret (det mekaniska med skänklar) ganska skarpt, tom skarpare än ett tränsbett.

Men filosofin runt den bettlösa kommunikationen, den gamla som inte är en variant av det moderna traditionella träningssystemet, är i alla fall den att man snarare "betslar ner" om man får problem, går tillbaks till grunderna och försöker lösa problemet där.
 
Sv: Bettlöst?

Det är ju bra att du skriver att "du" behöver bettet för samlingen i dressyren, hästen lär inte behöva det.;)

Sen en boskapsarbetande häst går inte bara runt och "lallar" 8-10 tim per dag. Den arbetar med väldigt många olika moment och former. Därför behöver den främst vara mångsidig, dvs både lugn, tålmodig och uthållig samtidigt som den behöver vara snabb och smidig, gå från 0 till 180 knyck på micro secunder och även stanna från full fart framåt, kunna vända fram och tillbaka snabbt och smidigt, kanske tom 360 grader i ett enda svep utan att tappa balansen eller kraften framåt, osv....

Om inte en arbetshäst av den kalibern kan "spänna bågen", då kan inte en dressyrhäst det heller, det är uttrycket som ser annorlunda ut. Det är samma mekanik som ligger bakom. Sen har ju anatomi och exteriör samt även mentalitet viss betydelse för vilka "former" och "uttryck" hästen är mest lämpad för.

Dressyren som sådan kommer ju ursprungligen från dessa vändbara och smidiga arbethästar, som historiskt drillades till rörelser som behövdes i strid, rörelser som i grunden är dom samma som en boskapsarbetande häst (än i dag) drillas till.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 474
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Freazer
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 240
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp