Bukefalos 28 år!

Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Det var min poäng också. Vi har en tysk import (meriterad och av "dressyrstam") som vi fått jobba mycket med av just den anledningen.
 
Sv: Bettlöst?

Ja, är de felridna är det nästan svårare att rida bort än på en felriden häst som rent fysiskt är obegåvad sas för dressyr. För de klarar bara inte av många saker om de inte är i balans, lösgjorda etc.

Är hästen dessutom mycket riden i det där och har fått lära sig att göra saker så kan de liksom förekomma ryttaren i vissa övningar/rörelser som de gjort och "vet" hur man ska göra, tycker de iaf. Så de gör det som förut lönat sig i hopp om att det ska bli rätt lite, lite för fort. Med miss i kvaliteten.
Inte kul!

Så tycker jag lite det kan bli med bettlös ridning med. Man får inte sista, sista lilla kvaliteten. Men visst kan hästen göra det mesta iaf.
 
Sv: Bettlöst?

*kl*

Bara som ett litet komplement i diskussionen vilket återigen visar att diskussionen och funderingarna kring "bettlös dressyr" pågår även inom dressyren själv. Det är alltså inte bara såna "okunniga" som "jag" som funderar i dessa banor.

Några citat:

The idea was to show that good riding is not based on equipment, but on good horse riding skills and good horsemanship.

All riders shared the same view on bitless riding. If a horse is tense, it will be tense with a bit too. Many of them commented that if they had had more time to practice, they would have reached the same results with the bitless bridle as with a bit.

Bits in themselves are not the main aid between the horse and the rider, all the other aids are.

...och ja, detta är väl sammanfattningsvis ungefär det jag försökt få fram i diskussionen, så jag är knappast ensam om att tänka och se på ridning i detta perspektiv.

Länk till artikeln:
http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/03/08/bitless-competition-2012-helsinki-horse-fair-huge-success
 
Sv: Bettlöst?

Hur många rider bara på detta nya hack? Aldrig bett?
det framkommer inte bara för att man har en showdag.

Hur många red på den nivån som Tania? Att rida på den nivån när hästen är "färdig2 är inget konstigt, men att utbilda den dit...
hur många red i grimma?

De som gav det "fina svaret"- vilken nivå red de på?????
 
Sv: Bettlöst?

Fast nu handlade inte mitt inlägg om debatten "går det att utbilda en häst i bettlöst till samma nivå som med ett bett" utan om det faktum att det pågår diskussioner, funderingar, mm kring detta med bettlös dressyr även inom dressyren själv, typ "vad är god ridning"? Är verktyget MEDLET eller är verktyget HJÄLPMEDLET? Vad kännetecknar en god ryttare? Vad kännetecknar en välutbildad välriden häst? Bettet? Eller är det möjligen den horsemanship (inlärningspsykologi bl.a.) man utövar och verktyget har en underodnad betydelse såtillvida att man (både häst och ryttare) verkligen behärskar det hjälmedel man använder?
 
Sv: Bettlöst?

Som med all forskning så beror resultatet helt på hur hästen rids. De riktigt skickliga utbildarna kan sällan ta sig tid att vara med som utbildare i såna studier. Därför blir resultaten gärna haltande. Man rider inte per automatik mjukt för att man rider GP. Idag finns så mycket gångartsmaskiner framavlade för dressyrprestationer att man kan rida med lite för mkt tryck och spänning(menar ej energi, utan spänning/statiskt) utan att de får alltör svårt att göra vad som måste göras i programmen.


Visst är det så.

Samtidigt tycker jag det är intressant, särskilt med de veterinära studierna. Men visst, det är ju främst hypoteser som tas fram. Inte fakta. Dessutom ofta utifrån ett väldigt skralt urval.
 
Sv: Bettlöst?

*kl*

Bara som ett litet komplement i diskussionen vilket återigen visar att diskussionen och funderingarna kring "bettlös dressyr" pågår även inom dressyren själv. Det är alltså inte bara såna "okunniga" som "jag" som funderar i dessa banor.

Några citat:

...och ja, detta är väl sammanfattningsvis ungefär det jag försökt få fram i diskussionen, så jag är knappast ensam om att tänka och se på ridning i detta perspektiv.

Länk till artikeln:
http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/03/08/bitless-competition-2012-helsinki-horse-fair-huge-success

Nu bör man kanske läsa allt dom säger om man ska citera ;)

Ja med mer tid att öva inför denna show ja! Det är bettridna hästar som reds ett par gånger på bettlöst som ett showinslag som tävling. De sa att det hade nog gått bättre om de hade övat fler gånger. Inte mycket poäng du kan plocka för din syn där va? Om man läser hela.

Om att det inte är den viktigaste hjälpen? Nä har nån sagt det här? Självklart är övriga hjälper mycket viktiga:confused:

Att hästen är spänd med bett om den är det med bettlöst? Ja? Vad var konstigt med det?

Sen var det kanske inte heller den yttersta eliten utan mer eller mindre hobbyryttare vad jag kan se, och det framgår inte vilken klass de tävlade i.
Det kanske du har tagit reda på?
Ingen här har sagt att man inte kan rida en LB eller så på bettlöst... om man nu skulle vilja det. Säkert LA också eller högre om hästen redan är utbildad på bett.

Jag såg inte någon som sa att de tänkte utbilda sin häst hela vägen på bettlöst eller att det skulle pågå nån diskussion om bett eller inte inom dressyren? Den som är minsta insatt i dressyr och dressyrens grunder skulle inse att det inte kommer att hända heller och varför;)

Återigen, vad vill du bevisa?:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Du ser allting som en tävling va? Även diskussionerna här inne, inte sant?

Sen återigen, det är diskussionen om bett vs bettlöst, rent generellt jag syftar på, inte vilken nivå ryttarna är på eller om hästarna är utbildade med bett eller bettlöst. Eftersom artikeln är skriven i ett dressyrforum så finns funderingarna uppenbarat även där (inte bara här på buke), DET var min poäng.

Så vem vann nu då, du eller jag?:D
 
Sv: Bettlöst?

Du ser allting som en tävling va? Även diskussionerna här inne, inte sant?

Sen återigen, det är diskussionen om bett vs bettlöst, rent generellt jag syftar på, inte vilken nivå ryttarna är på eller om hästarna är utbildade med bett eller bettlöst. Eftersom artikeln är skriven i ett dressyrforum så finns funderingarna uppenbarat även där (inte bara här på buke), DET var min poäng.

Så vem vann nu då, du eller jag?:D

Ibland är du mer än lovligt k**k*d...:)

Man gör en showgrej av det precis som hoppryttare har maskeradhoppningar och ibland visar upp att dom kan hoppa en bana med halsring utan sadel. Vad betyder det? Ingenting, Fiador, det är show:bump: Fatta det!
 
Sv: Bettlöst?

Bettlöst/bett-diskussioner har funnits under alla tid sedan bett uppfanns. Och man har testat en massa olika. Det har alltid diskuterats sånt inom tävlingsdressyren med. Men man har hittills inte hittat något som funkar lika väl som bett då man ska rida samling på hög nivå. Då måste sökning till bettet till. Man kan inte runda hästen KRING ngt på nosen. Och då rids halsen ej ut ur manken till max iom att samlingen till viss del får hästen att söka sig uppåt och bakåt i hals när man kommer till piaff. Innan det funkar det rätt hyfsat.

I vissa lägen funkar bettlöst bättre. I andra bett.

Jag valde tex kapson i veckan på en häst framför bett. Jag skulle jobba med formgivning i longering. Då tycker jag en bra kapson är bättre.
Jag valde repgrimma och bett på en annan.
Men för att rida ut halsen ur samling a la piaff är bett oslagbart.
Vad man har för huvudlag eller ej beror på vilka reflexer i hästen man vill nyttja. Och varför, dvs vad man vill träna på.
 
Sv: Bettlöst?

Ibland är du mer än lovligt k**k*d...:)

Man gör en showgrej av det precis som hoppryttare har maskeradhoppningar och ibland visar upp att dom kan hoppa en bana med halsring utan sadel. Vad betyder det? Ingenting, Fiador, det är show:bump: Fatta det!

Showgrej? Läste du artikeln?

Här är ett citat som förklarar syftet:

The idea was to show that good riding is not based on equipment, but on good horse riding skills and good horsemanship.

Sen om du läser vidare så förstår du att diskussionen, i artikeln, handlar precis om det jag försökt få fram hela tiden.
 
Sv: Bettlöst?

Du är en av få som är ganska öppen och insiktsfull i det mesta så därför hoppas jag att jag kan skriva det här till dig utan att du tar illa upp och kan diskutera detta utifrån vad det verkligen är, och inte nån prestige om vem som kan bättre.

Det handlar om inlärning och hur det fungerar. Om du har en bettskolad häst och en bettskolad ryttare och rider med bettlöst då och då så är det ju givet att det inte går lika bra som med bettet. Alla inbygda reflexer (muskelminne) sitter ju i bettkommunikationen och den känsla som bettet ger. Om det tar lång tid att utbilda en häst med ett bett så tar det lika lång tid att utbilda den med ett bettlöst.

Känslan som ett bettlöst ger är inte densamma som bettet, du måste jobba in den känslan i både ditt eget och hästens muskelminne först. Annars sitter du där och måste tänka (samma för hästen) och så fort du måste "tänka" på vad du gör och vad/när du måste göra det, så förlorar du i tieming och känsla. Det kommer obönhörligen att gå sämre, lite som att börja om. Detta även om du i grunden är en skicklig ryttare och har en välutbildad häst.

Det var därför jag frågade om du hade den grunden, vilken bettlös lära du anammar, och om du har provat denna känsla och teknik på en välutbildad hackamore horse, för utan den grunden kan man inte göra en rättvis bedömning.
 
Sv: Bettlöst?

Showgrej? Läste du artikeln?

Här är ett citat som förklarar syftet:



Sen om du läser vidare så förstår du att diskussionen, i artikeln, handlar precis om det jag försökt få fram hela tiden.
Folk tycker att det är kul med lite annat- vad det än gäller.

såg du ngn som red i grimma?
Nej alla hade det nya hacket på. NÄR hästen är utbildad o går att rida med nästan enbart sätet kan du rida så. Att rida rakt fram funkar, men när du ska rida hästen lösgjord i sidorna eller sidvärts med böjning behövs det finare trycket i enbart ena mungipan. Tydligare än ett tryck över nosfyggen- som att rida med EN tygel. Eller snarare grimma o grimskaft o då inte på båda sidorna. Du kan heller inte ställa i nacken.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Njae, där måste jag nog tycka annorlunda. Har man utbildat en häst korrekt i bettlöst kan man rida böjt lösgjort med. Det tar längre tid att få till och kan kräva avsuttet jobb. Men det går. Dock vete fasen m rena eng signaler. Men m annat signalsystem funkar det.

Det är först vid samling, inte samlanDE övningar jag ser bettet som nödvändigt. Alltså börjar jag känna behov av det vid piaff tex. Dvs när hästen ska samla sig rak. Innan kan man rida ut halsen m lite böjning i de samlande övningarna.
 
Sv: Bettlöst?

Jo då, många i VC tom kan ju behöva rida med för mycket tryck i tyglarna ibland på tävling. Det var ingen speciell jag tänkte på. Det är väl ett ganska generellt problem iom att hästarna idag har så lätt för sig. Man behöver inte vara helt i balans eller ha en helt eftergiven och lösgjord häst på samma sätt som med de som inte är avlade för det.

Jag har själv en yngling som lätt skulle klara många rörelser med spänningar i kroppen om han bara psykiskt tålt sån behandling(och var utbildad nog givetvis, det är han absolut inte). Men han skulle rent fysiskt klara många rörelser hyfsat bra iom att han har fysiskt lätt för sig. Många är ju tåligare eller mer avstängda psykiskt än min lillkille. De är utbildade till att tåla det helt enkelt. Då går det fint. Även om det ger flottare resultat tycker jag om man kan lätta i tygeln. Dock svårt på fullsatt arena och viktiga tävlingar som man ska leva på förstår även jag. Om vi nu ska prata proffs..
Dagsens hästar är taktsäkra och rörliga, ganska många. Även de som andra än proffs sitter på. Nu pratar jag moderna halvblod.

Visst var din yngling en PRE? Håller med dig i detta med många raser och hästar att det går att börja tidigare och fuska till i olika moment. Men på tävling borde ju domarna även se detta och även om ekipaget får hyfsade poäng så hade det blivit ännu mer om hästen varit lösgjord innan och sen inte går med sådana spänningar.
 
Sv: Bettlöst?

Men om man rider med tryck över nosryggen då har man dragit tygeln mot sig, vilket är fel både i bett och bettlöst. Nej tänk efter nu, om du tar ett ledande tygeltag, var uppstår tryck då? Gäller lika både för tränsbett och bettlöst. Det är bara under den initiala inlärningsprocessen som du behöver var extra tydlig i ett bettlöst, sen när hästen förstått känslan och iden med den kan du, precis som med bettet, ge små små "fingervisningar".

Sen är det inte ryttaren som ställer nacken, utan hästen, och hästen kan ställa nacken även om du drar honom i svansen, det handlar bara om hur bra du är på att lära honom att koppla ihop dom två tingen...:D
 
Sv: Bettlöst?

Nej, min lillskit är halvblod. Dock mkt hög i blod och inte särskilt rastypisk IOM hur rörlig han är i själva "kroppsklumpen". De som ridit honom och är PRE-frälsta och aldrig mer vill ha halvblod gillar honom. De kan tänka sig en sån.
Men han har en annan exteriör är PRE med lång och hyfsat smal hals av naturen och en liten mininäbb likt fullblod el tom arab.

Dock är han som halvbloden taktfasta.

Han är också numer välbalanserad och stark i arslet. Har lätt för sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Heter man Adelinde får man bra vet iaf. ;)

Tycker det är rätt bra m tryck i truten påköra hästar på banan. Då kan de inte vara lösgjorda. Ofta nog sprattlar fram i höga rörelser och bakbenen är bakom och slappa. De kan få hyfsat iaf. Nog att rida i VC tom.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 474
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Freazer
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 240
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp