Bukefalos 28 år!

Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

*samma text som jag skrev för två sidor sedan till Kimmis*



Många hästar har fått skador inne i munnen av bettlösa träns. Det var en massa rabalder för två-tre år sedan när en vet fotade hästar som reds med bitless bridle (det där med remmar som korsas under ganascherna) där hästarna hade fått fula tryckskador då kindtänderna pressats emot kinderna. Ryttaren/ägaren hade ingen aning. Samma sak kan lätt hända med hack. I viss mån även om ryttaren hänger och drar i ett sidepull, även om det sitter lägre. Hästarna kan också lika väl bita sig i tunga/kinder på bettlöst som på bett.

Bettlös ridning är inga garantier för att hästarna inte får skador inne i munnen, och när man ser skadorna på nosrygg/nacke - så har det redan hänt väldigt mycket på insidan. Men visst, på en del bettlösa varianter måste ryttare "ta i" mer för att det ska bli skador.
 
Sv: Bettlöst?

Ja en häst har ju inget pansarhuvud direkt :rofl:.. Det är ju rätt tydligt på många om de haft samma tryck under lång tid (ja det behöver nog inte ta så lång tid egentligen). Påminner även om diskussionerna ang nosgrimma och hur hårt den ska spännas och skelettet ändras efter ett tag vid för hårt tryck under lång tid

Jag kan säga med säkerhet att tryck utifrån även påverkar inne. Många bettlösa alternativ kräver försiktig hand. Hästen är ingen slit å släng produkt. Ger vi eftergifterna snabbt och aldrig tar i för kung å fosterland utan mer lirkar och faktiskt lyssnar. Inte bara bettlöst är så himla bra för att jada jada. När det i själva verkat hela tiden kommer tillbaka till HUR VI gör. Bettlösa alternativ är ingen Guds gåva till hästfolket utan precis vad det låter. Använd dem klokt!
 
Sv: Bettlöst?

KL

Såg i Ridsport att man testat dressyrhästar på bettlöst och dessa visade större stressreaktioner än hästar ridna på bett.
 
Sv: Bettlöst?

KL

Såg i Ridsport att man testat dressyrhästar på bettlöst och dessa visade större stressreaktioner än hästar ridna på bett.

Har inte läst det, men jag är inte förvånad. Min nuvarande häst avskyr bettlöst och tryck på nosen. Det verkar bero på att hon får känslan av att man försöker låsa hennes huvud i mycket högre grad än med bett. (och nej det beror inte på att jag håller hårt utan det är så fort man ens rör tygeln,)
Med bett finns en mer "direkt" kommunikation om inte ryttarens hand är helt okänslig, tror det kan kännas bättre för hästar som är lite känsliga.

Skulle säkert gå att vänja om man ville det men jag menar bara att det är klart hämtat ur luften att bettlöst skulle vara mer hästvänligt och snällare. Jag förutsätter att ryttaren inte gör illa hästen i munnen genom total okänslighet
 
Sv: Bettlöst?

+ även till Solis

Fast förstår inte ni att det krävs precis lika mycket inlärningstid med ett bettlöst som med ett bett? Är hästen i grunden skolad i ett bett så känns det så klart konstigt för hästen om den är van vid ett bett, klart att den funderar när den inte förstår, vilket är stressande för en häst, precis samma sak händer ju om man gör omvänt, sätter in ett bett på en häst som är skolad bettlöst. I bland undrar man hur folk tänker kring detta.

Sen kan det bara uppstå tryck på nosen om ryttaren lägger tryck där, så det är en mkt enkel logik som ligger bakom ifall hästen tycker det är obehagligt i så fall. Tryck på nosen kan bara uppstå om du drar tyglarna bakåt. Dom flesta bettlösa fungerar inte med sånt tryck, dom ska användas med EN tygel i taget, och hästen skolas via böjning, ställning, en sida i taget.

När jag introducerar bett på mina hästa så rider jag med dubbla tyglar under en lång period, även med tränsbett, just av den anledningen att hästen ju måste lära sig vad de nya signalerna betyder. Jag kan ju inte bara förutsätta att det ska funka lika på en gång, man måste helt enkelt LÄRA hästen hur ett nytt kommunikationssystem fungerar, oavsett vad man byter till.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jaha jag har dock aldrig upplevt någon av de hästar som jag har ridit in som stressade bara för att de får ett bett i munnen, aldrig heller har jag upplevt att någon häst varit direkt stressad när jag lagt på ett bettlöst.

Vad var det som gjorde att hästarna blev stressade av bettlöst? Framkom det i artikeln?
 
Sv: Bettlöst?

Jaha jag har dock aldrig upplevt någon av de hästar som jag har ridit in som stressade bara för att de får ett bett i munnen, aldrig heller har jag upplevt att någon häst varit direkt stressad när jag lagt på ett bettlöst.

Vad var det som gjorde att hästarna blev stressade av bettlöst? Framkom det i artikeln?

Jag upplever heller inte att hästarna blir stressade, vare sig av bett eller bettlöst, det hänger nog väldigt mycket på HUR man använder verktygen, i båda fallen.

Jag har inte läst artikeln, men det vore intressant att veta vilka hästar som ingick i studien, om de var skolade med bett och hur länge (men också i väldigt hög grad HUR) dom varit skolade med bettlöst innan. Varje verktyg kräver sin specifika hantering.

Men så är det med vetenskapliga studier, allting är relativt något som man utgått ifrån, i det här fallet troligtvis bettskolade hästar. Det är detta man måste känna till och lägga in i bedömningen om "varför" hästarna visar stress i sånt fall, annars säger inte studien särskilt mycket om det bettlösa verktyget i sig.

*kl*
Sen om bettlösa verktyg är så farliga (skador och annat) och hästarn är så känsliga för tryck på nosen och utanpå huvudet så att dom blir stressade, vågar ni använda grimmor då? Binder ni upp era hästar öht? Eller använder ni bara halsring?
 
Sv: Bettlöst?

Det har inte varit konstigt på någon annan häst att rida med varken bett eller bettlöst, har inte ens behövts någon inlärning att tala om när de väl är ridna öht. Så det enda jag kommenterade var att vissa faktiskt inte gillar det alls, bla min nuvarande. Som jag skrev går det säkert att vänja om man vill.

Men jag tror att en känslig häst kan allra först uppleva att man vill "hålla fast" huvudet mer med bettlöst, i o m att det verkar över nosen. Bara en teori, har ingen aning. Mindre känsliga hästar kanske inte reagerar på samma sätt.
 
Sv: Bettlöst?

Jag binder aldrig upp så att hästen inte kan komma loss utan har balsnören i grimman.
Hästar är olika känsliga som sagt.

Men jag ger inte heller mycket för studier som jag inte vet något om förutsättningarna för, så där är vi överens. Nån som ahr Ridsport kanske kan berätta mer om det.
 
Sv: Bettlöst?

Haha.. Jag ser inte det som en förolämpning. Så det är inget att be om ursäkt för.
Min egen är halvblod. Men har bott 10 mån hos Portugis innan mig.
Hans uppfödare har ju PRE numer. Hon hade kunnat tänka sig en sån som min lillskit, men... hmm.. inte så att hon blir skaj. En lugnare och simplare sak.:p

Har dock just haft hemma en PRE och dessförinnan ridit en del såna regelbundet. Jag är förtjust i rasen. Och mina tränare har ett gäng, även en hel del vänner.
Jag hade ju tänkt köpa sån innan jag fick hem lillskiten i träning. Sen fastnade jag ju och köpte loss när jag fick en bra deal. Så jag får köpa pjuttaraaaza efter gemmelhästen går bort. Eller om jag flyttar till egen gård.

KL

Jag tror inte hästar blir mer klaustrofobiska av bettlösa alt, iaf inte de som inte snörper åt mer om någon råkar ta fel i tygeln. Bosal eller repgrimma eller sidepull eller kapson tex dras ju inte åt likt en strypsnara runt nosen som tex hack eller biteless bridle(tror jag det heter).
Grimma har ju de flesta haft redan innan inridning. Och förhoppningsvis har de lärt sig följa tryck och söka eftergift innan man börjar rida. Då är det inte så främmande för dem att i samma redskap(grimma) få i stort sett samma signaler och söka comfort/eftergift.
Däremot vidhåller jag att när styrning och basic böjning är på plats och man ska börja trycka in energi och få hästen på tygeln sas så måste man ha just bett. Man får aldrig samma kvalitet utan. Man måste ha ngt att spänna bågen mot. Och i bettlöst hamnar pivoteringspunkten för högt(nosryggen). Den måste nedåt för att man ska få korrekt framåt/nedåt-effekt i riktig samling a la piaff.

I övrigt binder jag absolut upp mina hästar(jag kanske vill fika, jag kanske halvt håller på att avlida och måste binda upp någon gång, jag tycker det är bra träning för transport och för moment i ridningen med, öht för hästens förmåga att behärska impulser). Men inte utan att ha lärt dem söka eftergift. Och lärt dem söka sig till det som man senare binder dem i.
Ska man binda upp dem så det inte går sönder sätter man dem inte första gången enbart i grimma(kanske aldrig enbart grimma). För grimmor går ofta sönder. Och det lär sig inte hästen att stå uppbunden av. Det lär de sig slita sig med. Däremot skulle jag inte ha repgrimma till det. För den håller. Men frågan är om hästen gör det. Det blir för våldsamt tryck i nacken och hästen kan skada sig. Så då använder man sig av att knyta genom en bred och stadig grimma och göra halsring med knop som ej kan bli strypsnara(pålstek tex) och ev runt framben och buk med. Man använder alltså inte hakar, spännen etc utan använder rep. För de flesta hakar går sönder om en häst rycker.
Dock ska hästen förberedas för detta med att lära sig söka comfort/eftergift. Och man bäddar sas genom att ha den rastad och i ett bra mentalt stadie innan. Gärna med polare och göra uppbindningen till en skön viloplats när man jobbar och rör sig annars.

Fiador ska nog dock anta att man i Sverige har panikhakar, balsnören etc för att hindra att hästarna sitter fast om de sliter. För man har inte tränat uppbindning med de flesta. Och de flesta har inte förberetts dit. De flesta ger inte efter för tryck, söker inte eftergift. Och hästen är i Sverige inget bruksdjur. Den måste inte funka. Utan människan anpassar sig.
För många svenskar är uppbindning ett trauma iom att de lärt hästarna att de kan rycka sönder hakar, grimmor etc och komma loss. Så hästarna gör det. Och man vågar därför inte binda upp dem. Människor i Sverige är sällan heller förberedda. De har inte rep på sig. Och de har inte kniv att skära loss linor med om det skulle behövas.
 
Sv: Bettlöst?

Möjligen blev ryttarna stressade, möjligen är hästarna inte inskolade på att svara för tryck på nosryggen lika noga som i truten, möjligen reds de normalt på kandar och bettlöst kanske blev lite jamsigt för någon som är van att dra lite för mkt i tyglarna, möjligen kunde hästarna då få mer fritt spelrum och möjligen stressades de av att de fick mer spelrum.

Jag upplever att på många hästar kan man dra mer i truten utan att hästen dövas av(jag har ridit jäkligt illa i mina dar och inte gjort det med flit ;)). De fortsätter svara iom att munnen är så känslig. Drar man med konstant tryck på nosryggen och försöker rida med kontakt så tycker jag hästen fortare stumnar till.
På en häst icke inskolad på bettlöst kanske man som dressyrryttare då rider med försök till kontakt, hästen stumnar av lite och man försöker få till mer lydnad alt låter den stumna av. Båda sakerna är annorlunda än vanligt för dressyrhästen. Den kan då stressa upp.
I bettlöst måste man våga låta häsen gå mer för egen maskin i början. Den måste skolas in på det bettlösa för att man ska få bäst resultat. Och ine bara vänjas in vid att trycket hamnar annorstädes. Utan man måste lära den korrekt svar för trycket.
Annars får man den där stumma känslan i dem.

För en välriden dressyrhäst kan det vara märkligt att inte få så mycket signaler och önskningar om vad den ska utföra. Den är van att bli dirigerad. Och helt plötsligt ska det vara utan kontakt och färre signaler ett tag. Klart den reagerar.

Men oavsett inlärningsperiod eller ej så tycker jag att när man vill börja rida samling a la piaff tex så skiter det sig med bettlöst, oavsett modell. Och då kommer hästen sannorlikt spänna till i överlinjen och komma lite för mkt med nos upp och bak. Då triggas också deras stress-system.
Rider man dem mer ner och fram med bettet blir de också coolare. Även om det handlar om några få cm hit och dit i formen.Bettet behövs för att underhalsen ska sugas upp i den formen. Och när underhalsen är uppe håller de inte balansen i den i spänning och är också avslappnade på ett annat sätt mentalt. Så där borde man kunna mäta små, små skillnader.
 
Sv: Bettlöst?

Allmänt bara.

Red för tränaren jag blev tipsad om häromdagen. Tänkte först att det kanske är lika bra att ta ett bett, jag ser ju så konstig ut i övrigt, med min distanssadel, färgade träns, glansiga ridbyxor osv...

Men jag tog mitt bettlösa, tränaren var mkt nyfiken på det, kände och klämde. Hon tyckte det gick alldeles utmärkt att rida på det, och svarade att hon inte red på sånt för att hon helt enkelt inte vågade, hennes hästar var inte tillräckligt lydiga förklarade hon.

Men hon tyckte absolut inte att det bettlösa skulle ge mig några begränsningar.

A-tränare som red OS 96. Tycker nog att hon borde veta vad hon pratar om? Men jag kan ju ha fel, har bara ridit för henne en gång än så länge, och det sved rejält i plånboken kan jag tala om!
Men jag tror det kan vara värt det, några steg här o där kändes det som att jag hade tillbaks liiiiite av min forna koordination, och hästen gick bra. Även om jag hade önskat lite mer driv bakifrån, och helst velat lyfta upp hela hästen 5 cm från backen, men det kommer med mer muskler, och blir lite lättare när sommarmagen försvinner :angel:

Ang att reglera huvudhöjden på hästen så kan jag reglera den hur jag vill, med bettlöst, där ser jag ingen begränsning.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

Jag binder aldrig upp så att hästen inte kan komma loss utan har balsnören i grimman.
Hästar är olika känsliga som sagt.

Men jag ger inte heller mycket för studier som jag inte vet något om förutsättningarna för, så där är vi överens. Nån som ahr Ridsport kanske kan berätta mer om det.

Jo men även ett balsnöre ger ju ganska mycket tryck innnan det brister. Så om du använder grimma och det funkar, hur mycket tryck lägger du då i tygeln eftersom hästen reagerar så som du säger i ett bettlöst? Eller har du en känslig häst som behöver en grundlig "förklaring" på vad detta nya verktygs signaler betyder i samband med ridningen?

Det är sånt jag skulle fundera på om jag vore du, inte att det är något fel på verktyget i sig.

Sen beror det ju också på vilket bettlöst du använt, är det tex det engelska hackamoret (mekaniska) du använder så är det ju att klassas som ett stångbett, det har skänklar och hävstångseffekt, dvs ett litet tryck från handen ger ett stort tryck för hästen, och då just på nosen då detta verktyg inte fungerar med en tygel i taget, utan oavsett vilket tygel du tar i så kommer trycket att bli på just nosen och även nacken. Dessa huvudlag ska ridas med lång lös tygel och är inget dressyrhäst-verktyg alls.

Studien handlade ju om dressyrhästar, så jag antar att hästarna är skolade i bett. Jag skulle också vilja höra mer om denna studie, vad syftet med den var och hur man har tänkt när man genomfört den.
 
Sv: Bettlöst?

Kul med träning!

Men njae, känns väl inte direkt som om hon har koll om hon inte ens sett bettlöst och inte vågat rida på det. Hennes hästar är inte lydiga nog? :o
Whoa.. Och så undrar folk varför svenskar har problem med piaffen.. ;)

Det är inte höjden på huvuden jag talar om. Utan HUR de håller huvudet i den formen. Och inte bara det. Hur underhalsen och resten av kroppen då påverkas av det.

Mina tränare tränar några OS-ryttare, tyskutbildad beridare m mästartitel, många svårklass-ekipage och får hem en del av elitens hästar för tillridning innan stora finaler. Så jag är övertygad om att de kan öka kvaliteten markant jämfört med många av de stora namnen. Dessutom använder de sig av bettlöst. Så de vet hur det funkar. Men de har det i ett grundstadie.
 
Sv: Bettlöst?

Jo men även ett balsnöre ger ju ganska mycket tryck innnan det brister. Så om du använder grimma och det funkar, hur mycket tryck lägger du då i tygeln eftersom hästen reagerar så som du säger i ett bettlöst? Eller har du en känslig häst som behöver en grundlig "förklaring" på vad detta nya verktygs signaler betyder i samband med ridningen?

Det är sånt jag skulle fundera på om jag vore du, inte att det är något fel på verktyget i sig.

Sen beror det ju också på vilket bettlöst du använt, är det tex det engelska hackamoret (mekaniska) du använder så är det ju att klassas som ett stångbett, det har skänklar och hävstångseffekt, dvs ett litet tryck från handen ger ett stort tryck för hästen, och då just på nosen då detta verktyg inte fungerar med en tygel i taget, utan oavsett vilket tygel du tar i så kommer trycket att bli på just nosen och även nacken. Dessa huvudlag ska ridas med lång lös tygel och är inget dressyrhäst-verktyg alls.

Studien handlade ju om dressyrhästar, så jag antar att hästarna är skolade i bett. Jag skulle också vilja höra mer om denna studie, vad syftet med den var och hur man har tänkt när man genomfört den.

Som jag skrev förrut så (för tredje gången nu då:) ) går det säkert att vänja om man skulle vilja det.

Att min häst reagerar (visar ovilja, inga häftiga reaktioner) är inte konstigt alls, det gör den med allt den inte gillar, och ja, det är en mycket känslig häst med många åsikter:) Tyvärr går det heller inte att tömköra med kapson vilket är lite synd.
Men de flesta som har fullblod vet att de kan vara väldigt känsliga för allt tryck och reagera även på vanliga nosgrimmor om de spänns för mycket enligt hästen. Det skulle inte gå att spänna som vissa gör på sina halvblod.

Och även detta återigen då:
Jag har alltså inget emot bettlöst som så, men det kan låta i diskussioner som om hästar alltid skulle trivas bättre med det, hästar är inte skapta för bett bla bla bla, och det är långt ifrån sanningen, vissa tycker betydligt bättre om bettet än tryck över nosen. Därför kan jag förstå om hästar blir stressade av att plötsligt utsättas för bettlöst om de inte är vana vid det.
Det kanske inte säger så mycket som undersökning betraktat dock, som sagt. Det vore intressant att veta mer om den undersökningen. Tyvärr troligen lika tveksam som många andra studier av ridning, som ju inte är helt enkelt att "undersöka" i studier.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst?

I egenskap av tränare får man ju också avgöra huruvida personen som står framför en sannorlikt kommer ta sig upp till svårklass eller ej. Det gör ju inte de flesta. Så då kan man kanske kosta på sig att säga att det inte kommer begränsa dig. För man tror du själv är begränsningen innan svårklass. Som de flesta andra(du är alltså inte sämre än de flesta andra).
 
Sv: Bettlöst?

Allmänt bara.

Red för tränaren jag blev tipsad om häromdagen. Tänkte först att det kanske är lika bra att ta ett bett, jag ser ju så konstig ut i övrigt, med min distanssadel, färgade träns, glansiga ridbyxor osv...

Men jag tog mitt bettlösa, tränaren var mkt nyfiken på det, kände och klämde. Hon tyckte det gick alldeles utmärkt att rida på det, och svarade att hon inte red på sånt för att hon helt enkelt inte vågade, hennes hästar var inte tillräckligt lydiga förklarade hon.

Men hon tyckte absolut inte att det bettlösa skulle ge mig några begränsningar.

A-tränare som red OS 96. Tycker nog att hon borde veta vad hon pratar om?

Hmmmm om du inte missförstod henne så låter det väldigt konstigt. Dels att hon inte sett ett bettlöst, dels att hon inte skulle våga rida sina hästar pga lydnad:confused::o
Hon kanske var lite snäll mot dej där...:)

Men att det inte skulle ge DEJ några begränsningar? Nej det är väl klart? Du är väl på grundnivå och det har väl alla varit överens om att det funkar utmärkt på den nivån?
 
Sv: Bettlöst?

Precis.. hade det stått ett dressyrekipage framför henne så hade hon sagt annorlunda men en distansryttaruppenbarelse .. knappast.


Sen är det fascinerande att det låter "hon borde veta vad hon talar om" för hon har ridit ditten och datten när ditten och datten inte alls har någon betydelse för kunskap inom andra områden.. så länge som någon bara håller med i sin egen övertygelse först då betyder det något :cool:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 474
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Freazer
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 240
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp