Bukefalos 28 år!

piggelin

Trådstartare
Min fjording har en tendens att bli väldigt hård i munnen och ta bettet när vi rider ut och hon inte vill gå åt det håll jag går. Jag har provat att rida med bara grimman på ridbanan och på åkern och då har hon varit MYCKET bättre, lyssnat superbra och känns mjuk och fin. Hon är väldigt lyhörd för vikthjälperna och man kan i princip rida henne helt utan kontakt med munnen, men det förutsätter att hon är på humör..:meh: Nu till min fråga. Jag funderar på att prova rida ut med repgrimma, helt enkelt för att det då inte finns nåt bett att ta, hon verkar uppenbarligen bli distraherad av att ha det i munnen. Men om det skulle hända något, har man nån chans att få stopp på hästen?:crazy:
 
Sv: bettlöst

Jag hade antingen provat ett bettlöst träns eller ett hackamore.
Det är saker anpassade för att rida med och då ger bättre kontroll än en grimma oavsett sort.

Man måste ju inte dra i grejerna bara för att man kan men det är trevligt att ha lite att säga till om ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 017
Senast: Leeelot
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Glimris
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp