Bettproblem

S

Swannie

Jag har fått STOOORA bettproblem senaste tiden...Bakgrund: Brukar rida med ett tvådelat tränsbett utan nosgrimma på pållen, vilket har funkat bra hittills, provade en del liknande bett men det tvådelade var det som passade bäst. Han hra dock alltid gått och gapat lite och visat att han itne var nöjd med bettet.
För ett tag sedan fick jag hos min tränare prova att rida på en spansk stång, och helt plötsligt gick hästen jättebra, vilade på bettet och hade munnen stängd och verkade trivas. Så jag köpte ett sådant och började rida med det försiktigt. Men nu för ett par dagar sedan så vägrade hästen ta bettet i munnen! Varken stången eller tränsbettet, han blir superstressad och bara håller upp huvudet, fast han alltid förut fått ta bettet själv! Vad ska jag göra???
Tänkte på hästtandläkare, men det är 20 mil dit och hästen är extremt svårlastad så jag vet inte ens om han går på transporten. Veterinär kan väl ofta inte kolla munnen på dem eller? Vad göra??
 
Börja lastträna! Nu är det akut! Undertiden så rid i grimma,sidpull,betless eller hackamore. Hästen har ont.

Lycka till
 
Veterinärer ska kunna se om det är några allvarliga fel i din hästs mun. Det verkar ju nästan vara något akut.
 
Den kan inte fått träningsvärk av att ha börjat jobba bra på det nya bettet? Eller att bettet har tryckt på nya punkter som nu blivit ömma?

Skulle vara väldigt bra om du kunde kolla munnen hos tandläkare, det är inte många hästar som är felfria i munnen (10% har jag hört, vet ej om det stämmer..).

Ta det lugnt med ridningen, inget bett iaf och se om du kan märka andra skillnader på honom. Att inte ta bettet kan lika gärna vara en protest från kroppen som enbart från munnen.

Mammas pålla tar alltid bettet själv men ibland kan hon vissa perioder blåvägra trots att hon under ridning trivs MKT bättre, det brukar gå över. Vet inte vad det beror på men hon behöver iaf lång tid att vänja sig vid nya bett, snackar månader, och även om man byter när hon visar obehag så kan obehaget bara öka ännu mer :confused: Men i hennes fal får man bortse från vissa protester om man ser sndra fördelar, hon verkar lixom inte veta vad som är bäst för henne själv alltid om du förstår, nu älskar hon bettet, vilket mamma fattat ända sedan hon vägrade ta det =/
 
Veterinärer är INTE kunniga om hästmunnar, de har oftast mkt dålig utbildning om det. Ta ut en riktig hästtandläkare (i sällskap av vet om sprutor behövs) istället, och gå igenom hästen grundligt. Finns väl hästtandläkare som kommer ut, så att du slipper åka dit.
Har han vargtänder kvar?

I annat fall, rid på bettlöst ett tag och se om problemet går över.

Lycka till!

Mvh Huntress
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 978
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 047
Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 147
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp