Bukefalos 28 år!

Bettproblem

Seabaz

Trådstartare
Det är såhär.. Min lilla vita är kollad i munnen och han hade en liten hake som ska tas bort nästa vecka, thats it ungefär.
Veterinären sa att den inte borde störa men om hästen nu är så känslig som jag påstår så är det möjligt ändå såklart.


Det är så att min häst blir ett monster när man rider på tränsbett, jag har provat alla tränsbett i stort sett; tredelade och tvådelade i olika tjocklekar, material, storlekar och både med fasta och lösa ringar.
Det liksom går inte. Det enda han accepterar någorlunda bra är rakt tränsbett.

Annars så rider jag på rakt jaktkandar, westernstång eller bettlöst (grimma och ponnyhack).
Detta funkar helt okej för mig FÖRUTOM; Man får inte tävla hursomhelst på stångbett i tex lägre klasser i dressyr och western.


Hur tänker ni runt det här problemet?
 
Sv: Bettproblem

Att du inte får starta i de lägre klasserna utan gå ut hårt från början:rofl:
Nej jag ska inte vara dum, jag har hört fler som har detta problemet och alla hästar trivs ju inte på alla bett. Det verkar som om dom inte tycker om när bettet rör sig för mycket.
Reglerna i dressyr är ganska hårda och inget man kan ta sig runt vad jag förstår (jag är hoppryttare)
Western är jag inte så insatt i men trodde att dom var lite snällare med att välja betsling.
Får se om det är någon som har ett bra tips!
 
Sv: Bettproblem

Hahaha jaa det var bra, vi startar världscup direkt jag och min connemara :D

Jaa, jag har också fått för mig att han just inte "trivs" på delade bett... men får se hur det blir efter sista korrigeringen i munnen... men har svårt att tro att det blir någon större skillnad.

Fast när han var utlånad också så red den tjejen först på pelham men gick över sista månaderna till tränsbett och det gick jättebra, så det kan ju även vara nåt helgalet jag gör? :cool:


Western får du tävla på stång men då måste du rida på en hand. Så det måste jag träna på också för där är det i alla fall JAG som inte kan, hehe...

Hoppning får man väl ha vilket bett somhelst vad jag förstått...
 
Sv: Bettproblem

Har haft samma problem med mitt halvblod jag nyss köpte hon stack med mig om jag tog henne i munnen och stannade inte förren hon var hemma i stallet (låter nog farligare än det är, hon stack i skritt...) Åkte till tandläkare då hon även bet sig och fick sår i munnen och de hittade även dem bara någon hake.
Idag rider jag på tränsbett och pelham hoppningen. hon har blivit SÅ mycket bättre med hjälp utav tandläkare och muskeluppbyggnad, så hoppet är inte ute! testa någon vecka efter du vart hos tandläkaren det kan vara mycket bättre!
Lycka till
 
Sv: Bettproblem

Du får inte ha vilket bett som helst i hoppning på ponny, bara på storhäst.
Allt står i TR
 

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: palle
·
Ridning hej :) är lite desperat, jag behöver hjälp med bett. (när det gäller hoppningen) rider min d-ponny på tredelat bett nu, red innan...
Svar
6
· Visningar
1 015
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
2 991
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp