Bil som tjuter

Silkisif

Trådstartare
Jag och sambon hämtade vår "nya" bil idag. Den är arvegods så lämna tillbaka eller klaga är inte aktuellt. Bilen har precis servats och gått igenom besiktningen, men efter att vi kört en liten stund så började den tjuta. Jag misstänker att någon rem är lös/dålig.
Jag har planerat att köra bilen 60 mil på onsdag. Tror ni det är farligt? Väl på plats kan jag nog lämna in den.

Suck...
 
Jag och sambon hämtade vår "nya" bil idag. Den är arvegods så lämna tillbaka eller klaga är inte aktuellt. Bilen har precis servats och gått igenom besiktningen, men efter att vi kört en liten stund så började den tjuta. Jag misstänker att någon rem är lös/dålig.
Jag har planerat att köra bilen 60 mil på onsdag. Tror ni det är farligt? Väl på plats kan jag nog lämna in den.

Suck...

Jag hade inte kört utan att lämna in den för genomgång, särskilt inte långt.
 
Jag och sambon hämtade vår "nya" bil idag. Den är arvegods så lämna tillbaka eller klaga är inte aktuellt. Bilen har precis servats och gått igenom besiktningen, men efter att vi kört en liten stund så började den tjuta. Jag misstänker att någon rem är lös/dålig.
Jag har planerat att köra bilen 60 mil på onsdag. Tror ni det är farligt? Väl på plats kan jag nog lämna in den.

Suck...
Det farligaste som kan hända är väl att den stannar - och aldrig mer startar.
 
Peugeot, och nu börjar jag undra om det var vår bil som lät... Den har kört från Stockholms innerstad till Tumba tor två gånger utan att låta alls.

Ska jag fortfarande lämna in den?

Tack för era svar!!
 
Jag förstår att ni inte kan lova att det är problemet, men vad tror ni det går på på ett ungefär att fixa? Jag bor granne med en Mekonomen, stället där bilen är fixad ligger 2 mil bort och jag är sisådär pigg på stadskörning (vilket det kommer bli då).

Är det värt att åka till förra verkstan?

Japp, jag är ovan bilägare! :o:p
 
Jag förstår att ni inte kan lova att det är problemet, men vad tror ni det går på på ett ungefär att fixa? Jag bor granne med en Mekonomen, stället där bilen är fixad ligger 2 mil bort och jag är sisådär pigg på stadskörning (vilket det kommer bli då).

Är det värt att åka till förra verkstan?

Japp, jag är ovan bilägare! :o:p
En var ju bara servad på stället längre bort, så jag hade lämnat in den på närmsta stället.
 
Jag förstår att ni inte kan lova att det är problemet, men vad tror ni det går på på ett ungefär att fixa? Jag bor granne med en Mekonomen, stället där bilen är fixad ligger 2 mil bort och jag är sisådär pigg på stadskörning (vilket det kommer bli då).

Är det värt att åka till förra verkstan?

Japp, jag är ovan bilägare! :o:p

Kolla ryktet hos lokala Mekonomen, de är inte alltid de bästa verkstäderna. Är det dessutom bråttom får du nog lov att ta den verkstad som har tid snabbast.

Allt med bilar är dyrt men det är omöjligt att säga vad det går på när man inte ens vet felet. Särbon reparerade och servade sin CR-V nyligen. Det gick på nästan 30 000...
 
En var ju bara servad på stället längre bort, så jag hade lämnat in den på närmsta stället.
Servad/felsökt är det, men jag menar.. De lär ta lika mycket betalt (om inte mer) ändå väl? De är märkesverkstad.

Kolla ryktet hos lokala Mekonomen, de är inte alltid de bästa verkstäderna. Är det dessutom bråttom får du nog lov att ta den verkstad som har tid snabbast.

Allt med bilar är dyrt men det är omöjligt att säga vad det går på när man inte ens vet felet. Särbon reparerade och servade sin CR-V nyligen. Det gick på nästan 30 000...

Lokala Mekonomen har fina recensioner, så jag tror de är bra. Jag provar nog dem i första hand.
Hoppas det inte blir så dyrt...
 
Bilen är från -03, kamremmen är bytt senast 2013. Jag funderar på om den kanske behöver bytas? Bilen har stått helt i ett år, och innan dess körts sparsamt. Ska kolla mätarställningen imorgon..

Ljuden kommer efter ett tag, jag läste att om remmen är för hårt spänd kan ljud uppkomma när motorn blivit varm och expanderat lite. Ljuden kommer efter ett tag på motorväg, så det kanske är rimligt?

Bilen har alltid varit på Peugeotverkstad. Jag kanske borde ta den dit igen?

Suck så mycket att tänka på. :p
 
Bilen är från -03, kamremmen är bytt senast 2013. Jag funderar på om den kanske behöver bytas? Bilen har stått helt i ett år, och innan dess körts sparsamt. Ska kolla mätarställningen imorgon..

Ljuden kommer efter ett tag, jag läste att om remmen är för hårt spänd kan ljud uppkomma när motorn blivit varm och expanderat lite. Ljuden kommer efter ett tag på motorväg, så det kanske är rimligt?

Bilen har alltid varit på Peugeotverkstad. Jag kanske borde ta den dit igen?

Suck så mycket att tänka på. :p
Vad ingick i servicen? Om min bil får ett missljud efter servicen så kontaktar jag den verkstad som servat den.
 
Bilen är från -03, kamremmen är bytt senast 2013. Jag funderar på om den kanske behöver bytas? Bilen har stått helt i ett år, och innan dess körts sparsamt. Ska kolla mätarställningen imorgon..

Ljuden kommer efter ett tag, jag läste att om remmen är för hårt spänd kan ljud uppkomma när motorn blivit varm och expanderat lite. Ljuden kommer efter ett tag på motorväg, så det kanske är rimligt?

Bilen har alltid varit på Peugeotverkstad. Jag kanske borde ta den dit igen?

Suck så mycket att tänka på. :p

Jag hade lämnat den där den servats,inte ens tänkt tanken att ta den någonannanstans..
 
Bilen är från -03, kamremmen är bytt senast 2013. Jag funderar på om den kanske behöver bytas? Bilen har stått helt i ett år, och innan dess körts sparsamt. Ska kolla mätarställningen imorgon..

Ljuden kommer efter ett tag, jag läste att om remmen är för hårt spänd kan ljud uppkomma när motorn blivit varm och expanderat lite. Ljuden kommer efter ett tag på motorväg, så det kanske är rimligt?

Bilen har alltid varit på Peugeotverkstad. Jag kanske borde ta den dit igen?

Suck så mycket att tänka på. :p
Men hur mycket är den körd sedan senaste kamremsbyte? Det hjälper liksom inte att remmen är nästan ny om den är körd med i 10000 mil...

Det kan vara remmen till laddaren (vet inte vad den heter på svenska) eller fläktremmen. Det gör inte så himla mycket om de går sönder annat än att bilen inte kan köras. Går kamremmen kan det ju bli lite större problem.
 
Men hur mycket är den körd sedan senaste kamremsbyte? Det hjälper liksom inte att remmen är nästan ny om den är körd med i 10000 mil...

Det kan vara remmen till laddaren (vet inte vad den heter på svenska) eller fläktremmen. Det gör inte så himla mycket om de går sönder annat än att bilen inte kan köras. Går kamremmen kan det ju bli lite större problem.

Jag ska kolla om 30 minuter, men den har stått helt senaste året och körts väldigt lite öht. Jag tror den gått totalt ca 13000mil, (11000 vid senaste bytet), men ska dubbelkolla.
 

Liknande trådar

Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 611
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 224
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 922
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp