Bil som tjuter

Är du säker på att tjutet kommer från motorn? Om inte så skulle jag gissa med tanke på att den har stått ett år att det kommer från bromsarna. Testa att bromsa hårt och se om ljudet kommer fram då, isåfall beror det på att bromsskivorna är rostiga och helt enkelt behöver motioneras.
 
Inte så att det är någon vakumslang som läcker? Brukar kunna vara besvärligt att hitta var i så fall men hyggligt lätt att laga. I bästa fall bara att kapa nån cm ovh trä på igen, eller kapa av och sätta en liten rörbit som skarv.
 
För att uppdatera då.. Det var vevaxeln som var sliten, och generatorremmen var "väl använd" så den byts den med. Ljudet kom pga vevaxeln.

Bromsljud tycker jag låter annorlunda, de brukar inte vara så högfrekventa. :)
 
Och de hade inte lagt märke till det när servicen gjordes? De sa inget om det?

Nej, den har varit inne där två gånger tidigare och det har inte upptäckts.
De tog inget betalt för undersökningen. Kan jag be om reducerat pris ändå?
Jag kommenterade lite på just det där men det kändes som att de var konflikträdda, typ.
 
Fast det är ju inget konstigt. En service kan ju vara ett oljebyte och är aldrig en total genomgång av bilen. En service är ju i stort sett bara att de går genom ett antal faställda punkter för just den bilen vid ett visst antal mil/tid.
Min verkstad brukar kolla och informera mig om vad som kan bli framtida problem när de ändå har bilen inne. Får jag något trassel slår jag en signal och kan oftast komma in direkt så provkör en mekaniker bilen och sen bokar vi en tid för reparation om det är aktuellt.
 
Tur du åkte dit, nu bjussade de ju iaf på felsökningen och de får skämmas lite. :D Jag misstänker att de dragit av på arbetskostnaden med för det låter billigt med 2300. :up:

De skrev ut "allt" arbete på offerten, även det jag nu inte betalade för, så jag tror inte de är extra schyssta. Men man vet aldrig! ;) Det var inte så mycket faktiskt jobb att göra på bilen ändå.
 
Fast det är ju inget konstigt. En service kan ju vara ett oljebyte och är aldrig en total genomgång av bilen. En service är ju i stort sett bara att de går genom ett antal faställda punkter för just den bilen vid ett visst antal mil/tid.

De gånger jag lämnat in både egen bil och jobbil har de sagt till om de hittar något och de tar alltid en snabbkoll på saker som kan bli kritiska.
 
Fast det är ju inget konstigt. En service kan ju vara ett oljebyte och är aldrig en total genomgång av bilen. En service är ju i stort sett bara att de går genom ett antal faställda punkter för just den bilen vid ett visst antal mil/tid.
Nu har bilen varit inne på för-service och service, uttalat just för att hitta sånt här, så jag tycker nog de borde märkt det.
 

Liknande trådar

Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 611
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 235
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 922
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp