Bilder på atletiska, vältränade och slimmande hundar

Intressant! Jag fick lära mig av fysioterapeut att om hunden stoppar in bakbenen så är det något som är stelt och oelastiskt i kroppen. Du får gärna säga till om du hittar tidningen!
Alltså jag tror att det gick såhär:
Kraften i avstampet ska ligga helt på bakbenen, med frambenen något under sig.
Bakbenen ska vara helt raka på väg upp mot hindret, frambenen invikta under hunden.
På toppen av hoppets kurva ska bakbenen ha dragits in för att stabilisera och samla hoppet, frambenen är invikta.
På vägen nedåt viks frambenen ut för att ta emot i landningen.
Bakbenen är beredda på att skjuta ifrån efter landning, och är alltså fortfarande under kroppen.

Typ så. Tror jag minns rätt. Hittar fortfarande inte tidningen. Har för många :rofl:
 
Alltså jag tror att det gick såhär:
Kraften i avstampet ska ligga helt på bakbenen, med frambenen något under sig.
Bakbenen ska vara helt raka på väg upp mot hindret, frambenen invikta under hunden.
På toppen av hoppets kurva ska bakbenen ha dragits in för att stabilisera och samla hoppet, frambenen är invikta.
På vägen nedåt viks frambenen ut för att ta emot i landningen.
Bakbenen är beredda på att skjuta ifrån efter landning, och är alltså fortfarande under kroppen.

Typ så. Tror jag minns rätt. Hittar fortfarande inte tidningen. Har för många :rofl:
Låter logiskt. Rent fysiologiskt borde belastningen på ryggen öka om kroppen är lång, eftersom det då blir större kraft. Dessutom blir ju rörelsen mindre för bakbenen om de viks in under hunden, de är ju då närmare det läge de ska vara i för att göra påskjutet efter landningen.

Vad jag har förstått så är hästarnas hoppteknik inte jämförbar med hundarnas, eftersom det är så stor skillnad i rörlighet i ryggraden bla.
 
Låter logiskt. Rent fysiologiskt borde belastningen på ryggen öka om kroppen är lång, eftersom det då blir större kraft. Dessutom blir ju rörelsen mindre för bakbenen om de viks in under hunden, de är ju då närmare det läge de ska vara i för att göra påskjutet efter landningen.

Vad jag har förstått så är hästarnas hoppteknik inte jämförbar med hundarnas, eftersom det är så stor skillnad i rörlighet i ryggraden bla.
Ja, det lät väldigt logiskt i artikeln. Där hade de en massa bra bilder också som illustrerade hela hoppets förlopp och sånt..

Och som du säger är det nog inte jämförbart med hästar. De hoppar ju med en människa på ryggen dessutom, tror det gör det relativt omöjligt att dra in benen under sig då :confused:

Och jaaa, en rörelsetråd! :D
 
Ja, det lät väldigt logiskt i artikeln. Där hade de en massa bra bilder också som illustrerade hela hoppets förlopp och sånt..

Och som du säger är det nog inte jämförbart med hästar. De hoppar ju med en människa på ryggen dessutom, tror det gör det relativt omöjligt att dra in benen under sig då :confused:

Och jaaa, en rörelsetråd! :D

Mina hästar har alltid dragit ihop bakbenen när dom hamnat fel på hindret!
 
Idag tog jag mig i kragen och tog kort på den här stollen :)
22,5 kg muskler alltså. Han är som en betongsugga i kroppen :p

Rätt tydlig bogmuskulatur trots en hel del päls:
dsc0595.jpg

Han står ju lite väl mycket inunder sig med bakbenen, men det är fasen inte lätt att fånga honom på bild så det får duga :p
dsc0567.jpg

dsc0551.jpg

Sjukt dålig kvalité på bild, men man ser hans lårmuskler och "höft"-muskler rätt väl på denna bilden:
img-2361.PNG
 
Fridolf börjar komma i form inför vårens jobb. Tyvärr döljer ju pälsen muskelkonturerna, men tro mig, de känns väl! 58 cm hög och 25 kg nu :love:
17103671_10154544559373666_8933685987604988138_n.jpg
Jag tror dig. Leon är ju samma modell men med längre (o tunnare) päls, samma höjd, men han pendlar mellan 18 o 20 kg o är en riktig spink i jämförelse.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp