Bukefalos 28 år!

Bilder på era bomlösa sadlar!

P

Panter

Nu vill jag se bilder på era bomlösa sadlar!
Skriv gärna vad ni tycker är bra & dåligt
och priset

Går i lite köparfunderingar här;)

Och jag vet att det finns 100 trådar om bomlösa sadlar men det är mest snack om det är bra eller dåligt och om dom passar på den och den hästen! Ingen med bilder;)
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag har en Freeform och har en Torsion nu. Har även provridit Barefoot Cheyenne. Vad vill du veta? ;)
Gå in på min hemsida så hittar du bilder på Freeform och Torsion. Kan maila bilder till dig på Cheyenne.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Det här är min vackring i sin Torsion Endurance. Vi är båda nöjda, jag gillar att man kommer närmare hästen, får bättre balans.... den kostade komplett 9800:- tror jag.
DSC00143.jpg
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Barefoot Cheyenne
Barefoot.jpg


Barefoot Nevada
ronjawestern.jpg
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Allt:P
Nä, men vilken av sadlarna gillar du bäst?
Och varför?
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

jag har en barefoot cheyenne till pållen, en grön :p
Älskar att rida i den, jag sitter väldigt bra och hästen trivs med den, nackdelen är väl att om man har en grov häst sitter man nog väldigt brett, min busa är ganska lagom att sitta på.

BarefootCheyenne1.jpg
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag har nu en Barefoot Cheyenne.
Ska dock köpa en Torsion Endurance till våren.
Det finns redan bilder på bägge här i tråden.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Har en Torsion Trekking (som är till salu;) ), kostade 10080kr inkl padden har jag för mig. Tycker den är mjuk och skön, men jag får hemsk sits i den :crazy: och eftersom jag vill komma igång med dressyren nu måste jag byta till något bättre. Har haft lite problem med att få den att ligga bra på hästen, vill gärna åka fram.

431994430qobgXa_ph.jpg
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Har en torsion endurance :)
Love it :love:
Pris; kring 10 000.
Har haft den sen augusti 2004.

sadel.jpg

:)
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

varför bomlösa sadlar? vad e dom bra för mer än att man kommer "närmare" hästen? Ligger den inte liksom rakt på ryggraden då om man har en tunn eller omusklad häst? Bara nyfiken...måste skaffa en ny sadel men vet inte vad för sort...:confused:
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Du har ju en vojlock med tryckutjämnande paddar i som avlastar ryggraden. De flesta anser väl att en bomlös sadel inte trycker eller "ligger fel", och därför väljer en sådan. Jag är nog lite inne på att skaffa en "vanlig" dressyrsadel ändå, om jag kan hitta nån som passar.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag har en häst som det inte finns en bomsadel till pga hennes skeva konstruktion. Ena bogbladet är större än andra...
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Hej. Jag har 2 frågor till ang. bomfria sadlar, Fördelar dom ryttarens vikt bättre än vanliga? Jag ska köpa en ny sadel och har hört att dessa sadlar fördelar vikten bättre, stämmer det?
Sen undrar jag om man får dålig balans i dem, snurrar dom lättare "runt"?
mvh. Malina
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Har ju även en bild på en FreeForm..
digitalkamera011.jpg
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Nämen va kul, äntligen! Hur lång tid fick du vänta?
Hur lång är den totalt, sitsen?
Är det kilformade bossor, dvs tjockare bak?
Bra färgval:love:
Slutligen vad kostade kalaset? Normalpris elller mer?
/T
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Oj, fick vänta ett antal månader mer än vad de sa från början. Men det gjorde också att jag fick en del avdrag från Kaupres sida, betalade bara det dom fått betala Deuber för specialbeställningen.
Totallängd; 46cm, sitslängd; 31cm, panellängd 42cm.
Bossorna är 3 cm högre bak, får se hur den ligger på Mourvens rygg sen och hur sitsen blir :)
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

LÅN

Har två frågor till
Hur sitter ni upp i eran sadel? från marken eller pall?
Har hört att man inte får sitta upp från marken i en bomlössadel?? stämmer det? Varför

Och så undrar jag hur kvaliteten på sadlarna är?
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

vad är den specialbeställd för? extra kort? din polle har ganska kort sadelläge?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 322
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
659
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp