Bukefalos 28 år!

Bilder på era stall

B

busmaja

Hej

Vi ska bygga boxar i en ko-lagård. Ska ta ut allt och bila bort betongen i mitten som varit typ "foderbord".

Har ni tips och bilder på hur ni har byggt era boxar.

Tänker INTE köpa färdiga sektioner utan vill göra själv.

har ni använt U-profiler på stolparna eller hur har ni byggt.

Vill så gärna se bilder.

Takhöjden och mått på boxar vet jag redan så nu är det själva bygget jag vill ha tips och råd om.
 
Sv: Bilder på era stall

Hej

Vi ska bygga boxar i en ko-lagård. Ska ta ut allt och bila bort betongen i mitten som varit typ "foderbord".

Har ni tips och bilder på hur ni har byggt era boxar.

Tänker INTE köpa färdiga sektioner utan vill göra själv.

har ni använt U-profiler på stolparna eller hur har ni byggt.

Vill så gärna se bilder.

Takhöjden och mått på boxar vet jag redan så nu är det själva bygget jag vill ha tips och råd om.


Rolig tråd, vi håller på med precis samma projekt, fast vi har takhöjning och mkt mer kvar :)
 
Sv: Bilder på era stall

Fint, men jag skulle flytta på täckeshängarna.
Det kommer en hel del hästar till djursjukhusen med brunta underkäkar pga öppna boxar med täckeshängare utanpå.
Då har hästarna stått och gnagt lite på hängarna och biter tag i dom och fastnar, blir rädda och rycker till och då går underkäken av.
 
Sv: Bilder på era stall

Oh så roligt och tack för dina bilder.

Hur har ni snickrat?
Har ni bara slagit på plank utanför befintliga lagårdsstolpar?
Är det något på insidan?
Hur tjocka plank?

Kanonfint ju
Och så smart med slanorna emellan boxarna.
Tänkte ha armeringsjärn som vi har i nuvarande stall men detta är ju enklare ju.

Bilder på det kommer här:

090311-016_31822536.jpg


090311-019_31822653.jpg


090311-009_31822878.jpg
 
Sv: Bilder på era stall

Fint, men jag skulle flytta på täckeshängarna.
Det kommer en hel del hästar till djursjukhusen med brunta underkäkar pga öppna boxar med täckeshängare utanpå.
Då har hästarna stått och gnagt lite på hängarna och biter tag i dom och fastnar, blir rädda och rycker till och då går underkäken av.

Just därför har vi satt slanor där.
 
Sv: Bilder på era stall

http://www.pixbox.se/alb1025646

Hur har ni snickrat? Skruvat fast vanliga plank ej spåntat virke

Har ni bara slagit på plank utanför befintliga lagårdsstolpar? Ja där det gått annars har vi satt fast stolpar som vi borrat i armeringsjärn i och motsvarande i golvet. Satt en stolpe vid väggen, en mitt på och vid dörren du ser väl lite hur det ser ut på länken ovan

Är det något på insidan? Ingen innervägg. bara dom bräder vi skruvat fast

Hur tjocka plank? det är hyvlade 5x1 tum har jag för mig. kommer inte ihåg. Det vi ändrat mer sedan vi byggde är vid fönstren. Numer har vi armeringsjärn där med 10 cm mellanrum. sen har vi satt en skjutregel längt ner på box dörren så att inga hovar fastnar när dom reser sig från liggande.
 
Sv: Bilder på era stall

Oh så jättemycket tack för alla tips och bilder.

Jättefint.

Kram
Berit
 
Sv: Bilder på era stall

Hoppas att det varit lite till hjälp. Det var kul att bygga om men slitigt. Vi hyrde en sån där som man skakar i 3 månader efter av för att bila bort foderbord mm. Är jättenöjd med mitt stall. Hoppas att det går bra för er, Lycka till!
 
Sv: Bilder på era stall

Fint, men jag skulle flytta på täckeshängarna.
Det kommer en hel del hästar till djursjukhusen med brunta underkäkar pga öppna boxar med täckeshängare utanpå.
Då har hästarna stått och gnagt lite på hängarna och biter tag i dom och fastnar, blir rädda och rycker till och då går underkäken av.

Har varit med om det. Var och kollade på en stallplats när just detta hände! Hästen fastnade med underkäken innanför täckeshängare... Hästen försökte sätta sig ner, vill inte veta hur det hade gått om inte vi hade varit så många på plats. Jag lyckades "bända" ut hängaren lite, samtidigt som en annan tjej knuffade fram hästen, sen fick det lirkas lite. Men sen kom hästen loss och klarade sig som tur var från bruten käke, men rejäla sår fick den.
Jag kommer ALDRIG ha täckeshängaren på en box utan galler kan jag säga!
 
Sv: Bilder på era stall

tänk på takhöjden när ni bygger! tycker stallen som visats här har väldigt lågt i tak, är dom verkligen godkända?? tänk även på att ju högre takhöjd ju bättre luft får du i stallet. :)
 
Sv: Bilder på era stall

tänk på takhöjden när ni bygger! tycker stallen som visats här har väldigt lågt i tak, är dom verkligen godkända?? tänk även på att ju högre takhöjd ju bättre luft får du i stallet. :)

Vi håller på att bygga om ladugården, och projektet just nu är takhöjden. Många tycker det kan kvitta, men Miljöförvaltningen är runt och letar gårdar/stall att kolla. 1.5 x mankhöjden är det som gäller. Tex en häst på 165 cm ska ha 165x1.5 = 247.5 cm. Dock är allra minsta godkända takhöjd 2.20 m. Även om du bara har de minsta falabellorna en människa kan tänka sig :)
Vi slår till med 3 meter direkt, lika bra för det känns som att dom höjer minimummåtten varje år.. (Högsta hästen är 165 cm)
Hoppas jag har varit nytta för någon ^^
 
Sv: Bilder på era stall

Vi håller på o bygger om ladugården till stall.
vi är inte färdiga än men du kan titta i min tråd hur vi har gjort.
 
Sv: Bilder på era stall

Stallet.jpg


Vi byggde själva. Använd vatten pass så det blir rakt bara, vi höll på att missa det men sen blev de så rakt o fint :)
 
Sv: Bilder på era stall

tänk på takhöjden när ni bygger! tycker stallen som visats här har väldigt lågt i tak, är dom verkligen godkända?? tänk även på att ju högre takhöjd ju bättre luft får du i stallet. :)

Jag har stått i flera stall med högt i tak som ändå har haft dålig luft på grund av underdimensionerad ventilation, felinställd ventilation eller för att folk är så frusna så att de stänger till hermetiskt överallt. Jag har också stått i ett stall där takhöjden idag inte skulle vara godkänd men ventilationen och luften var superb. Så bra luft hänger inte enbart på högt i tak, det är andra saker som spelar in också.
 
Sv: Bilder på era stall

javisst, man ska ha ventilation OCH högt i tak! säger sig själv att det blir luftigare om det är högt i tak eftersom luftvolymen blir större.

men bilderna som visats här ser som sagt ut att ha väldigt låg takhöjd, tänk på att det mäts från lägsta punktet av taket. ni får gärna svara och berätta hur högt det är, kan ju vara att bilderna luras.

inte så kul att bygga stall som sen inte godkänns vid inspektion. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på era stall

Till Centaur

Om du läste denna tråd från början så skrev jag där att jag har helkoll på takhöjden.

Stallet det rosa som vi hyr idag är 245 cm

Och det blir samma i nya stallet.

Det är INTE för lågt.

Som jag skrev så har jag redan kollat upp det

Vi har kanonventilation i lagårn

Har varit i kontakt med jordbruksverket så jag vet alla mått.

Vi får alltså ha en häst på 160 cm i mankhöjd.

I dagsläget har vi 2 st b-ponny och en D-ponny så det räcker gott och väl under måtten med vår takhöjd.

Jag vill gärna se mer bilder hur ni byggt.

Läs HÄR för att förtydliga ytterligare att jag vet
 
Sv: Bilder på era stall

tycker stallen som visats här har väldigt lågt i tak, är dom verkligen godkända?? :)

Ja mitt stall är godkänt av miljö och hälsa, har en takhöjd på 2,40 under bjälkarna. Ventilationen är kvar efter kor och tjurar och allt är helt ok enligt dom.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 305
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 367
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp