Bukefalos 28 år!

Bilder på era stall

Sv: Bilder på era stall

Så här ser det ut hos oss..Nu har jag iof fått för mig att jag ska ändra det igen så jag kan återkomma i höst sen med bilder på hur det blev då .
så här ser det ut nu..Stallet är litet och rymmer en storhäst och en A-ponny.
mot ytterdörren.
20967152.jpg

ponnybox
20967150.jpg

stora boxen
20967149.jpg

...
20967148.jpg
 
Sv: Bilder på era stall

vilket gulligt litet stall.

ni med ventilation och koll på regler hur ska det vara ventilerat med en fläkt eller hur menar de?

jag kommer snart flytta till nytt stall, öppet upp till nok så det är säkert 10meter högt iaf. behövs det någon mer ventilation? jag förstår inte riktigt hur den skall vara uppbyggd.
 
Sv: Bilder på era stall

Här kommer lite bilder på vårt bygge!
Har anv. oss av uprofilsjärn, samt stående plank.
Sedan har vi satt järn på alla bjälkar som skydd för att de inte ska gnagas på.
Allt är inte klart ännu som bilderna visar så ska en del av järnet lackas och de permanenta dörrarna ska på plats, samt lite lister!
Tänk om man hade mer tid;)


DSC00239.jpg


Dörren som ses rakt fram är in till sadelkammaren.

DSC00238.jpg


DSC00237.jpg


gallerna
DSC00240.jpg
 
Sv: Bilder på era stall

Snyggt stall!!!
Är dina galler från Qvesarum?
 
Sv: Bilder på era stall

vilket gulligt litet stall.

ni med ventilation och koll på regler hur ska det vara ventilerat med en fläkt eller hur menar de?

jag kommer snart flytta till nytt stall, öppet upp till nok så det är säkert 10meter högt iaf. behövs det någon mer ventilation? jag förstår inte riktigt hur den skall vara uppbyggd.

Miljöförvaltningen sa till mig att det ska vara fläkt eller självventilation. Beror på om man har isolerat eller ej :)
 
Sv: Bilder på era stall

Tack! Gillar det själv med;)
Vet faktiskt inte om de skulle bli godkända, vi var tvugna att ha ngt. som tillfälliga dörrar då vi ej hade fått hem materialet till de andra.
De har ju hållt nu under vintern men ska bli skönt att innom en snar framtid få in de andra så att stallet blir färdigt!
 
Sv: Bilder på era stall

Här kommer lite bilder från mitt hemmabyggda stall. Jag och mamma har byggt det och min morbror har gjort dörrar och gångjärn. alla boxdörrar är ju nu svartmålade så klart :D







Valde sånna här boxdörrar för ventilationens skull och för att de små ska kunna se nått oxå.
Stallet är byggt med spontade 5cm plank och regler istället för järn U-profiler.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på era stall

Snyggt!
Vilket mått har ni mellan rören till boxdörren? Godkänt? Planerar också nybygge i sommar. Tar kanske din ide'....
 
Sv: Bilder på era stall

tack :laugh:
Jag är nöjd, det blir luftigt och ljust, gillar att hästarna kan klias och liknande, gillar inte galler, i vissa fall behövs dom, jag vet.
Det är mellan6-8 cm mellan rören, väldigt kraftiga rör så dom viker ej för en spark och jag mätte så att inte ens lillshettisens hov kommer in mellen rören, vid eventuellt föl så får man ju bara sätta en träskiva på insidan så länge.
Ja det blev godkänt utan problem. immer här på buke har ju liknande oxå men hon har beställt dom. mina portar kostade kankse runt 500kr styck :confused: har massa rör kvar till framtida dörrar och så att det går att sätta upp rör den första metern emellan boxarna har nämligen haft en häst som hjälper till att äta upp grannens mat först sen sitt egna :o man får ju inte vara dum.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på era stall

Här kommer lite bilder på mitt stall. Min syster och jag slet under sommaren för 2 år sen, hyrde bilmaskin under 2 helger för att få bort foderbordet, fick lite hjälp sedan att gjuta nya golvet och sedan byggt boxar och målat stallet. Allt galler är inte på plats här heller. flyttade även de bärande bjälkarna för att få bredare stallgång, den gamla syns på 2 av bilderna. Jag vill aldrig mer bygga stall, vilket slit! :angel:
22034374.jpg

22034663.jpg

22625636.jpg

22625637.jpg

och jag har plockat bort täckeshängarna!
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på era stall

Tack :) Jag älskar att vara i stallet, det är ljust och luftigt med massa plats och stora boxar trots att det egentligen är litet!
 
Sv: Bilder på era stall

Hej Anna-panna

Jättefint och ljust ni har
Har ni dubbla väggar alltså i boxarna?
 
Sv: Bilder på era stall

nej det har vi inte, insidan på boxarna ser ut som på första bilden, med 3 liggande grova bräder (en längst ner vid golvet också). Där samlas det ju en del spån och damm vilket är enda nackdelen. Brädorna vi använt är ganska tjocka och väggarna är fasta som berget, väldigt stabilt :)
 
Sv: Bilder på era stall

kl

Vilken rolig tråd! Vad duktiga ni är! Drömmer om när vi ska sätta igång och förvandla vår gamla lada/lagård till stall! Inget gjutet golv, så slipper i alla fall bila foderbord!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
952
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 287
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 205
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp