Bukefalos 28 år!

Sv: Bilder

Tack för berömet! Jag använder halsringen att göra "förhållningar med" och för att förtydliga styrningen. Som vid neckreining ungefär. Jag använder alltså inte tyglarna alls, men har tränset på som säkerhetsåtgärd. Det fungerar bäst rakt fram än så länge. Det finns en tråd här om att rida med halsring.

Angående krångligheten med gångarterna och oskolade hästar så är det nog ett ganska vanligt fenomen. Det finns en hel del "löpande band inridna" hästar på marknaden. Snabb grundträning och sedan export till Sverige.. ungefär.. Men det blir bättre och bättre vartefter kunskapen ökat och efterfrågan på välridna hästar ökat med kunskapen hos "gemene man".

Det är lite struligare när hästen har extra gångarter att hålla reda på, men det ger också en annan dimension i ridningen, många övningar du gör i övriga gångarter kan du även göra i tölt. Och att rida en taktren töltare är härligt! Man får utveckla sin egen taktkänsla väldigt för att det skall funka. En stark vältränad häst kan gå i ökad tölt i galoppfart. Helt oslagbart det kittlar i magen och du sitter i princip stilla medan hästens hovar smattrar i backen. Särskilt oslagbart om hästen klarar det på lösa tyglar.

Jag bifogar lite bilder från när jag provred honom i Nov 2005.. Härligt väder va? Lägg till att jag hade hög feber och ätit tabletter för att den skulle gå ner. Jag har haft ångest en massa gånger över att jag köpte honom, för han var så spänd. Men nu börjar det fungera som jag vill. Jag hoppades när jag provred att det skulle gå att bygga om honom och få honom att slappna av och nu äntligen börjar han välja lägre form självmant, och han är för det mesta sansad när jag rider själv i allafall. Med sällskap har vi lite att jobba på.

Notera särskilt underhalsen på dessa bilder. Jag är väldigt stolt över vår utveckling! :)

Skritt
En ruggig skrittbild!

Tölt

Tölt igen

prtolt3.jpg


När jag nyss köpt honom satte han upp huvudet så snart jag tog tyglarna och ville gärna stressa iväg. Kunde inte vila på steget i travenheller och galoppen gick ofta i 190 knutar och/ eller med huvudet i vädret. Hållningen i tölt skall inte vara nosen i vädret. I kortare tempo är det lämpligast om hästen går i "dressyrform", i snabbare tempo behöver hästen ha en lite friare form. Men det är svårt att rida helt korrekt i tölten.
 
Sv: Bilder

Lite fler bilder på hingsten från kursen i helgen för CEB.

Galoppen ser ut att gå i en jäkla fart, men den är faktiskt ganska lugn. Han har ett jäkla steg när han känner för det så han vinner mycket mark.
0195.jpg

0196.jpg



Från en häst som har haft symaskins trav förut. Han trav börjar äntligen länga sig. Och han har visat prov på det i hagen under veckan att kunna länga ännu mer så det kommer allt eftersom.
0200.jpg



Bägge piafferar. :D
0226.jpg


Vi kom under kursen fram till att piaffen görs vi handen tills han är mer stärkt och har lärt sig att inte göra den à la balance. :crazy:
Och han får en liten omskolning från grunden då det saknas en del i hans utbildning.

*ser nu hur smickrande C_L ridbyxor är på mig, mina var skitiga. :crazy: Och den där sadeln och jag kommer verkligen inte överens. Kan inte alls sitta som jag vill i den *
 
Sv: Bilder

Jag fattar inte hur du kan rida i ridskor! Mina underskänklar blir helt fladdriga och "räliga" av det. Vad kul att han redan håller för piaff!
 
Sv: Bilder

Vi kom under kursen fram till att piaffen görs vi handen tills han är mer stärkt och har lärt sig att inte göra den à la balance. :crazy:
Och han får en liten omskolning från grunden då det saknas en del i hans utbildning.

Är det hingsten som du trampade med förut på andra bilder?

Som du gör på bilden har jag också provat (inspirerad av Kyras bok tex). Men hur petar du mad spöt, ser så högt ut?
 
Sv: Bilder

Här har du en till som bara rider i ridskor och skoridbyxor. Mina gamla läderstövlar använde jag en gång på en uppvisning för några år sedan, därefter direkt tillbaka i glömskan med dem igen... Det är nog snart tio år sedan jag regelbundet red i läderstövlar.
 
Sv: Bilder

Här har du en till som bara rider i ridskor och skoridbyxor. Mina gamla läderstövlar använde jag en gång på en uppvisning för några år sedan, därefter direkt tillbaka i glömskan med dem igen... Det är nog snart tio år sedan jag regelbundet red i läderstövlar.

Det är en vanesak. Jag har ridit i mjuka chaps och typ gympaskor mycket och i perioder i stövlar.
 
Sv: Bilder

Jag blir galen om jag har stövlar. :eek:
Vane sak tror jag ;) Hade svårt för skor i början, men jag tycker de vanliga ridbyxorna är så fula och de jag har nu kan jag inte ha stövlar i. :p


flashlight
Nja första bilden i denna tråden så gör han piaff uppsuttet. Dock saknar han styrka så den blir inge bra. Han kan piaff sedan innan, men gör den inte helt bra då han gärna gör den à la balance. :crazy:
Så nu tar jag den vid handen med en hov framåt. Så samlar jag bara uppsuttet utan tanke på piaff.

Spöet petar jag vid svansroten med när de behövs. Brukar behövas första steget sedan räcker min rörelse och/eller smackningar.
kan också peta på benen här och var för att få mer aktivitet där jag vill.
 
Sv: Bilder

flashlight
Nja första bilden i denna tråden så gör han piaff uppsuttet. Dock saknar han styrka så den blir inge bra. Han kan piaff sedan innan, men gör den inte helt bra då han gärna gör den à la balance. :crazy:
Så nu tar jag den vid handen med en hov framåt. Så samlar jag bara uppsuttet utan tanke på piaff.

Spöet petar jag vid svansroten med när de behövs. Brukar behövas första steget sedan räcker min rörelse och/eller smackningar.
kan också peta på benen här och var för att få mer aktivitet där jag vill.

Ok, var det i den här tråden? Visste bara att jag sett den.:idea:

Jag går en aning baklänges för att få tänket framåt på det här stadiet. Spöet vid svanroten ska jag prova, har mest hållit det för att markera ram, dvs inte in med rumpan.
 
Sv: Bilder

Din häst är ju bara för vacker:bow:

carina 58 :) Tack!!!

Din häst var inte så dum den heller:d se ut som om du sitter på en gungstol:bow: ;)
 
Sv: Bilder

AR-forumet är klubben för inbördes beundran. Du är nog inte med i gänget serru ;)
 
Sv: Bilder

Spider: Dina bilder var underbara:)

Men visst är det skillnad att rida i skor eller stövlar. Jag växlar och det blir sladdrigare med skor tycker allt jag med.
 
Sv: Bilder

Hej. Nu är det snart dags för kurs igen. Det är första gången vi ska vara med, med häst. Det ska bli verkligt intessant, min gamla Nordis har aldrig varit in i ett ridhus. Hoppas att få med några bilder den här gången. Lova att ni håller tummarna för oss nu. Det ska bli extra roligt att åka iväg med hästarna den här gången, jag har nämligen köpt min första egna hästtransport. Så nu är det mycket som är nytt och spännande, håller även på att ta e-kortet så att jag lagligt ska kunna frakta mina hästar.:rofl:
 
Sv: Bilder

*kn*
jag rider väl egentligen inte rent AR, blandar hej vilt i min godispåse så att säga men AR är grunden.
bilder på mig och nordisdamen Vejda från en kurs i somras.
x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGRAecV4ZBWGwtDZXTje9uIGDotvexmdv8JwmVizpvABKfmbYqWqwcQ6cdK_3H8ZYGZwYJOU_o6ClYKkb5J_Xh4s


x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGVLDHu3IdM9gVuejyXSX65PF6358GXLDc0Qt4ypjekkl9lJaNAvClmPjUaf8F8tsYNVQTS2rIhpUyAla-nQbJ-s


x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGYMMy1Y85QvR84gmeBcoDylqJlSxIvvUVetPQE3t0KQpXq7dr3V-TbpwSuZIdeoUWbxkwc58n1WSucgY-51RsCU


x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGeT0injS4ccu9dMTduNEwaCQgcV4GjWslVCpWx7XAcyA2GAOEU0IYz5k3TAJrSLsBnOLSzetojxXNVDEVdWrLYU

Vad det inte du och din häst som var med i ett repotage i Hästfocus för ett tag sedan..?

Eller kanske är jag ute och cyklar:p

//Gilly
 
Sv: Bilder

När kommer bilderna på dig å Toffsan då Carina?? Hoppas att kursen gått bra i helgen!
 
Sv: Bilder

Kursen gick jättebra, det var ju lite cirkus i borjan i ridhuset, inte lätt att vara 18 år och gå in i ett ridhus för första gången. Sätter in en bild på Grålly och Trolla också.
8464968.jpg
[/url][/IMG]
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
1 722
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 618
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: tessan.g
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
836
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp