Bukefalos 28 år!

Bildtråd 2012

Sv: Bildtråd 2012

Meh! Jag la faktiskt upp bilder i vår tråd häromveckan men då sa ni knappt flasklock..

ZaNdi, Tack!

mvh Eva
 
Sv: Bildtråd 2012

KL

Jag och Winnin idag :laugh:

IMG_0768.JPG
 
Sv: Bildtråd 2012

Åh så fin! Lionas man har blivit alldeles tunn och sliten den sista biten så jag funderar ibland på att kapa hela skiten :( Vet inte vad som hänt, hon hade jättetjock och fin man förut. Kan det ha med ålder att göra?
 
Sv: Bildtråd 2012

Åh så fin! Lionas man har blivit alldeles tunn och sliten den sista biten så jag funderar ibland på att kapa hela skiten :( Vet inte vad som hänt, hon hade jättetjock och fin man förut. Kan det ha med ålder att göra?

Och när du säger att hennes man blivit "alldeles tunn och sliten" så menar du att manen ser mer "normal" ut.... ;)
 
Sv: Bildtråd 2012

Har samma problem med Enyas man..

Den brukar vara tjock, silkig och jättefin. Nu är den riktigt sliten längst ner, tunnare och inte alls av samma kvalitet.

Så jäkla tråkigt! Och E är ju bara 5år gammal så där är det iaf inte åldern..
 
Sv: Bildtråd 2012

Brukar man inte säga att det kan va nån speciell vitamin/mineral som saknas när man och svans påverkas? Bara en tanke!

KL.
Och bara för att det är en bildtråd får jag väl slänga ut ett par bilder.

Duktig 4åring första dagen i sjukhage, efter 5 dagar på box!
165809_4184684578185_42290851_n.jpg


Slaget om rullningsplatsen (Den brune, Ubbe, låg fortfarande och rullade sig när den vita kom och tog plats!)
181215_4198698288519_1412835881_n.jpg


Får man inte rida så får man grooma!
533388_4217448517263_697954886_n.jpg
 
Sv: Bildtråd 2012

Det kan det säkert vara, frågan är bara vilken! Hon fick massa B-vitamin under fällningen men det hjälpte inte på manen. Har för mig att jag läste att loppfrön och linolja skulle vara bra? Jag är beredd att testa allt! (Även om det är SJUKT jobbigt med lång man så är det ju trots allt ganska snyggt ;))
 
Sv: Bildtråd 2012

*delvis kl*


En till med manproblem, hälften av manen ( på tjockleken alltså) gick av förra sommaren ca 1,5-2 dm upp. Skitkonstigt! Är på rätt god väg att växa ut men det lossar ändå förbannat mycket hår. Eller så blir jag bara lurad när man haft manen flätad och flätar om den.. Men oavsett vore det ju trevligt om skitet kunde växa ut så hela manen var tjock och inte bara den första lilla biten :cool:
 
Sv: Bildtråd 2012

Kan googla runt lite och se vad jag kan hitta, har ju en ledig dag idag! ;-) Linfrökan säkert funka, både kakor och olja. Jag tycker linfrökaka är mycket lättare att hantera. Läste en tråd här någongång om att man kan fläta manen (hårt?) så tunnas den ut automatiskt, inget sånt som kan ha hänt?

Ubbes man har tunnats ut längst ut men det får jag nog skylla på de andra hästarna och skogsdungarna i hagen :angel:
 
Sv: Bildtråd 2012

Snabbverkande tips enligt buke: Linfröolja. Andra tips är kiselgur, steel joint, foderjäst, aspbarkspellets. Så kör på linfröolja, fläta manen löst (hårt slits den och tunnas ut) och inte direkt efter tvätt. Fläta om var 4-5e dag... Finns ju Total Repair annars :angel:

Det va nog alla tips jag hittat!
 
Sv: Bildtråd 2012

Hmm hör och häpna, jag gör typ ingenting. Men detta verkar vara en "man-häst" med tjockare mankam.

Mitt trick är att vara på manen så litet som möjligt och bara reda försiktigt med fingrarna.
Flätor funkar inte utan kör på med silicondroppar om jag tvättar och sen pälsglans.

Min andra hästen har en tunnare mankam så den får i mitt tycke stripig och trist man. Hennes svans är dock en sån som brukar väcka avund. Den klipper jag med jämna mellanrum så hon inte skall trampa av den.

mvh Eva
 
Sv: Bildtråd 2012

Manen blir ju sliten längst ut precis som människohår... har man ofta flätor etc så slits den också av det, så det får man ju väga lite mot slitaget som blir om man behöver reda ut mycket, om hästen rullar sig och tovar ihop manen, kliar sig mot träd osv. Tardee har alltid haft väldigt tunn och skör man och svans, men det har blivit mycket bättre sedan hon fick en ökad proteingiva i samband med dräktigheten. Om det har med proteinet eller hormonerna att göra visar sig väl... (men eftersom stråna består av protein så gissar jag på att det har haft en positiv "bieffekt" i alla fall)

Jag brukar toppa manen på Willy och Sessan ett par gånger om året och upplever att den håller sig tjock och stark på så vis :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd 2012

Liona får massor av protein, gör ingenting med manen mer än att tvätta innan tävling och fläta en fläta när jag tränar. Började ge henne linfröolja igår och toppar manen ibland. Så nu får vi se om det händer något! ^^
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 459
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har nu i mer en 3 år varit medryttare på en häst nu är det så att ägaren och jag funderar på att göra ändringar i de kontrakt vi har för...
Svar
4
· Visningar
3 167
Senast: As_Vegas
·
Kropp & Själ Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet...
Svar
0
· Visningar
806
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 747
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp