Bukefalos 28 år!

Halvfodervärd?

KSF

Trådstartare
Har nu i mer en 3 år varit medryttare på en häst nu är det så att ägaren och jag funderar på att göra ändringar i de kontrakt vi har för att lätta hennes ekonomiska läge. I princip skulle detta innebära att vi delar kostnaderna för honom på hälften och jag då skulle få mer häst (på gott och ont) i gengäld (alltså halv-fordervärd). Anledningen att vi redan har ett kontrakt är för att jag redan i dagsläget får träna och tävla samt betalar en viss summa för det (vill inte gå ut med exakta siffror men det är i tusenlappar vi pratar om). För att inget tjafs ska uppstå om vad mina rättigheter/skyldigheter är så har vi valt att skriva ett sådant.

Tycker så mycket om honom att jag verkligen inte vill "förlora" det jag har och den extra fasta kostnaden det skulle innebära för mig i månaden är inte stor. Vad jag är orolig för är att han börjar bli till åren och har vissa skador. Det betyder att jag inte vill binda upp mig till något där kostnaderna skulle springa iväg för mycket så att jag måste dra in på mina besparingar. Har pengar men de är tänkta att gå till en egen häst när jag har pluggat klart, lägenhet etc.

Har någon någon erfarenhet av att skriva sådana här typer av kontrakt OCH vad ska jag kräva av ägaren innan? Tror inte hon skulle blåsa mig då vi har haft ett fungerande samarbete i så många år men ett kontrakt är ett kontrakt. Det är heller ingen brådska (i alla fall från min sida) då vi har två månaders uppsägningstid på det gamla kontraktet (alltså även om jag misstänker att hon vill att det ska ske snabbare så kommer jag inte stressa igenom detta och nuvarande kontraktet är i detta fall på min sida).
 
Förstår inte problemet, håller hästen för det du gör just nu? Om ja, då är det bara att bli halvfodervärd. Om det inte funkar har du två månader uppsägestid. Är man beredd att rida andras hästar så måste man ha i vetskap att det är djur som kan skada sig.
 
Förstår inte problemet, håller hästen för det du gör just nu? Om ja, då är det bara att bli halvfodervärd. Om det inte funkar har du två månader uppsägestid. Är man beredd att rida andras hästar så måste man ha i vetskap att det är djur som kan skada sig.

Jo men eftersom han har varit skadad så tyckte folk att jag likt ett försäkringsbolag kan avsätta mig kostnader för skador relaterade till ett redan känt problem. Är även velig om jag ska kräva en vetcheck innan som när man köper häst... Han ser ut att hålla idag men man vet aldrig med honom. Är typen av häst som kan gå runt och ha ont utan att han visar det.

Sedan var det allmänt om det är något speciellt jag behövde tänka på att ha med i kontraktet som är bra.

Jag vet att hästar kan gå sönder, har ändå haft häst sedan jag var liten. Men det är ändå en skillnad mot om jag skulle köpa en egen.
 
Skriv nånting i med att du betalar kostnader som du orsakar, både typ utrustning och skador, men ägaren betalar resten, de är ju ändå den som jag antar står på försäkringen? Så ni mest delar lika på löpande kostnader..?
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 313
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 497
Senast: Madalitso
·
Ekonomi & Juridik Hur säger man upp ett avtal i förtid, innan uppsägningstiden löpt ut - alltså får det att sluta gälla rättsligt? Har en foderponny jag...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: axa
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp