Bilköpartråden

SaraXX

Trådstartare
Det finns ju köptrådar för både hus och klänningar...

Jag ska byta bil i år är det tänkt. Jag köper kontant, och kravet är att jag om bilen rasar ska kunna köpa en "ny" kontant. För sinnesfridens skull.

Två barn. Kombi eller halvkombi är bra. AC måste funka. Plus för dragkrok och urkopplingsbar airbag på passagerarplatsen. Inte diesel. Inte törstigt. Max 30 kkr.

Funderar på att titta på den här idag: https://www.blocket.se/annons/jonkoping/toyota_corolla_kombi_1_6_vvt_i_110hk_fin_bil_/102482664
 
Jag har också planer på att byta bil i år då dragkroken på min nuvarande bil inte kommer att gå igenom nästa besiktning. En ny dragkrok går på 6000. Och bilen blir ju inte nyare. Jag har hunnit ha den i 6 och ett halvt år.

Det jag kommer att leta efter är en kombi med rails på taket. Dragkrok är ett måste. Hyfsat bensinsnål. Årsmodell 2017 eller nyare, men inget krav. Priset tänkte jag max 30000. Sist jag kollade på bilar så insåg jag att priserna gått upp sjukt mycket. Vet inte idag om man får så mycket bil för den summan. Nuvarande bil kostade 19000.
 
Jag har också planer på att byta bil i år då dragkroken på min nuvarande bil inte kommer att gå igenom nästa besiktning. En ny dragkrok går på 6000. Och bilen blir ju inte nyare. Jag har hunnit ha den i 6 och ett halvt år.

Det jag kommer att leta efter är en kombi med rails på taket. Dragkrok är ett måste. Hyfsat bensinsnål. Årsmodell 2017 eller nyare, men inget krav. Priset tänkte jag max 30000. Sist jag kollade på bilar så insåg jag att priserna gått upp sjukt mycket. Vet inte idag om man får så mycket bil för den summan. Nuvarande bil kostade 19000.
det kommer nog inte finnas en chans för det. Du lär var uppe i säkert runt 100' för det. Minst. En kompis köpte en Renault för billigare än så med dragkrok, tror den låg på 60' men så strular den hela tiden.
Jag köpte min för 3 år sedan, en 2012, för 120'. 16 000 mil. förvisso stor motor (D5) och awd.
 
Jag har också planer på att byta bil i år då dragkroken på min nuvarande bil inte kommer att gå igenom nästa besiktning. En ny dragkrok går på 6000. Och bilen blir ju inte nyare. Jag har hunnit ha den i 6 och ett halvt år.

Det jag kommer att leta efter är en kombi med rails på taket. Dragkrok är ett måste. Hyfsat bensinsnål. Årsmodell 2017 eller nyare, men inget krav. Priset tänkte jag max 30000. Sist jag kollade på bilar så insåg jag att priserna gått upp sjukt mycket. Vet inte idag om man får så mycket bil för den summan. Nuvarande bil kostade 19000.
Tror att du får backa ca 5 år på årsmodell så kan det gå att hitta. 2017 eller nyare med kapacitet att dra är nog 120k+ om det inte är ett riktigt vrak efter nån olycka.
 
Jag borde byta till en mindre billigare bil men har precis lagt c 30,000 på reparation + storservice så då känns de bättre att behålla?
Det är mer en pendlingsbil med extra allt 🙈
Och nu bor jag i stan
 
det kommer nog inte finnas en chans för det. Du lär var uppe i säkert runt 100' för det. Minst. En kompis köpte en Renault för billigare än så med dragkrok, tror den låg på 60' men så strular den hela tiden.
Jag köpte min för 3 år sedan, en 2012, för 120'. 16 000 mil. förvisso stor motor (D5) och awd.

Tror att du får backa ca 5 år på årsmodell så kan det gå att hitta. 2017 eller nyare med kapacitet att dra är nog 120k+ om det inte är ett riktigt vrak efter nån olycka.
Morgontrött. Har räknat fel. 2012 menar jag.
 
Jag har en äldre Passat som ”slit och slängbil”. Den har gått runt 20 k mil och fungerar bra till det jag har använt den till. Nu behöver jag en bättre dragbil och har kollat på vad jag får för att sälja den och det är inte mycket så en sådan kan säkert vara värd att titta på om man vill ha en bruksbil som är billig att köp in och vanlig nog så det är lätt att hitta delar om något går sönder.
 
Lägg 6000 på en dragkrok då? De är ju inte så mycket
Kanske blir så.
Är bilen i ett i övrigt hyfsat skick hade jag absolut gjort det istället! Man vet vad man har, men inte vad man får...typ.
Nja, den dricker en del kylarvatten. Jag får fylla på titt och tätt. Men visst, det är inte hela världen.

Olja får jag också fylla på ibland men det får jag väl se som normalt.

Nu har den börjat dricka mer bensin också. Kanske är något med bromsarna. Igen. Bytte ett bromsok för ett tag sen. Jag misstänker handbromsen denna gång. Det har varit bekymmer med handbromsen.

Sen har den hunnit gå snart 25000 mil.

Men ja, det är en fungerande bruksbil trots sina skavanker.
 
Min förra bil var en Kia ceed, med rails och dragkrok. Dock från 2011 och diesel, men tror den finns som besinare också. Sålde den för precis 30', visserligen med lite fel. Jag ägde den i 5 år och var på det stora hela väldigt nöjd med den, så det är ett tips på bil i ungefär rätt prisklass.
 
Kanske blir så.

Nja, den dricker en del kylarvatten. Jag får fylla på titt och tätt. Men visst, det är inte hela världen.

Olja får jag också fylla på ibland men det får jag väl se som normalt.

Nu har den börjat dricka mer bensin också. Kanske är något med bromsarna. Igen. Bytte ett bromsok för ett tag sen. Jag misstänker handbromsen denna gång. Det har varit bekymmer med handbromsen.

Sen har den hunnit gå snart 25000 mil.

Men ja, det är en fungerande bruksbil trots sina skavanker.
J
Är bilen i ett i övrigt hyfsat skick hade jag absolut gjort det istället! Man vet vad man har, men inte vad man får...typ.
Jag håller helt klart med. Jag är väldigt skeptisk till "halvbilliga" bilar. Jag har hellre en riktig gammal skrothög som man i värsta fall kan skrota om den blir för dyr att laga än en sådan där som man inte har råd att laga men inte heller har råd att göra sig av med för man lagt så mycket pengar på den.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
740
Senast: Fetaost
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 878
Senast: Wille
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Bonita4
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 917
Senast: Presto
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp