Bukefalos 28 år!

"billig ridbana"

lovehorses

Trådstartare
En kompis till mig tipsa om att göra en billig ridbana.
Man skulle harva upp en åker (vi har en åker som vi tänkte ta en del och göra till ridbana). Ta bort alla stenar och sedan platta till den ordentligt med traktor. Kanske ha den att stå under hösten/vinter/våren och senare blanda ut med sågspån på den.

Är det någon som har gjort något liknande? funkar det?
 
Sv: "billig ridbana"

Det låter som ett effektivt sätt att få en lerig ridbana. Men visst, gräsbana finns ju på många håll och verkar fungera. Jag vet dock inte vilket underhåll som krävs.
 
Sv: "billig ridbana"

nja.. Matjorden måste bort! Annars får du lervälling precis som ovan har skrivit..
Är det inte bättre att i sånt fall behålla grässvålen och rida på själva åkern? (Med brodd då såklart) Som inte alltför belastad ridbana fungerar det ju om den är plan..

Ett dyrare alternativ är att skala av matjord och sen prova med typ paddex (som ska gå att lägga direkt säger de..), men det är som sagt dyrt.

Bäst är naturligtvis att "göra på riktigt" och både skala av, lägga dränage och bärlager och sedan ett toppskikt.

Spån bör du inte alls lägga utomhus - blir bara sörjigt!
 
Sv: "billig ridbana"

KL
Beror hlet på vilken typ av jord det är där du tänkt ha banan.

Vi har sandjord, tänk dig ljus "sandstrand" sand så vi har skrapade bara bort grässvålen och sen plöjde och harvade och lät det stå och sätta sig över vintern sen har vi haft en bana som funkat bra.

Ibland kan den bli lite djup och tung men då brukar det funka bra att harva och vältra den ordentligt.

Har du "riktig" jord däremot tror jag det är svårare att göra nån budgetvariant det bästa ä'r nog i såfall och låta grässvålen va och ha en gräsbana.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: tara
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 727
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: valy
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 983
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp